Seksuele opvoeding in de basisschool: Aanpak, thema’s en betekenis
juli 11, 2025
Jean-Jacques Rousseau, een van de invloedrijkste filosofen van de 18e eeuw, had een diepe invloed op de opvoedingsleer en de pedagogische visie. Zijn boek Émile, of over de opvoeding (1762) is een van de belangrijkste werken in de geschiedenis van de onderwijsfilosofie. In dit artikel wordt gekeken naar de visie van Rousseau op de opvoeding van meisjes, zoals deze in de bronnen wordt beschreven. De nadruk ligt hierbij op de verschillen tussen de opvoeding van jongens en meisjes, de rol van vrouwen in de samenleving en de kritiek die Rousseau’s visie ooit ophaalde. De bronnen tonen aan dat Rousseau’s ideeën over de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed zijn door de maatschappelijke normen van zijn tijd, maar ook dat zijn visie tot op heden invloedrijk is in bepaalde pedagogische stromingen.
In zijn boek Émile legt Rousseau uit dat meisjes een andere opvoeding nodig hebben dan jongens. Hij gelooft dat meisjes vooral moeten leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat Rousseau de opvoeding van meisjes zowel als een morele als een praktische taak ziet. Hij denkt dat meisjes, in tegenstelling tot jongens, minder in staat zijn om zelfstandig te denken en dat hun ontwikkeling beïnvloed wordt door hun natuurlijke eigenschappen, zoals ijdelheid, egocentrisme en behaagzucht.
In de bron [3] wordt uitgelegd dat Rousseau de opvoeding van meisjes zowel als een morele als een praktische taak ziet. Hij ziet het meisje als een wezen dat opgevoed moet worden tot een moeder en een echtgenote, maar ook als een individu dat zich moet richten op zorgzaamheid en affectiviteit. In zijn ogen is het meisje gevoelig en gevoelvol, maar ook kwetsbaar voor verkeerde invloeden. Hij ziet de opvoeding van het meisje als een complex proces waarin zowel de psychologie als de maatschappelijke rol van het meisje centraal staan.
De bron [1] benadruit dat Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed is door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd. In de bron [1] staat ook dat Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed is door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd.
Rousseau’s visie op de rol van vrouwen in de samenleving is niet alleen bepalend voor de opvoeding van meisjes, maar ook voor de manier waarop hij vrouwen ziet als onderdeel van de maatschappelijke structuur. In de bron [5] wordt uitgelegd dat Rousseau de rol van vrouwen ziet als moeders en echtgenoten, en dat hij denkt dat het opvoeden van het kroos een van de belangrijkste taken van vrouwen is. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd.
In de bron [3] wordt uitgelegd dat Rousseau de rol van vrouwen ziet als onderdeel van de maatschappelijke structuur. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd. In zijn ogen is de vrouw grotendeels bepalend voor de opvoeding van het kind, maar ook voor de maatschappelijke positie van de man. Rousseau ziet de vrouw als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd.
Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes heeft in de geschiedenis veel kritiek opgeleverd, vooral vanwege de manier waarop hij vrouwen ziet. In de bron [3] wordt uitgelegd dat Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed is door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd. In de bron [3] staat ook dat Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed is door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd.
In de bron [1] wordt ook opgemerkt dat Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed is door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd. In de bron [1] staat ook dat Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed is door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd.
Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes heeft invloed gehad op de moderne pedagogiek, ook al is zijn visie op de opvoeding van meisjes in de hedendaagse maatschappij als achterhaald en seksistisch beschouwd. In de bron [7] wordt uitgelegd dat Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed is door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd. In de bron [7] staat ook dat Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed is door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd.
In de bron [6] wordt uitgelegd dat Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed is door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd. In de bron [6] staat ook dat Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes sterk beïnvloed is door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd.
De visie van Rousseau op de opvoeding van meisjes is sterk beïnvloed door de maatschappelijke normen van zijn tijd. Hij ziet het meisje als een wezen dat moet leren gehoorzaam te zijn aan de man, wat tegenwoordig als seksistisch en achterhaald wordt beschouwd. In zijn ogen is de vrouw grotendeels bepalend voor de opvoeding van het kind, maar ook voor de maatschappelijke positie van de man. Rousseau’s visie op de opvoeding van meisjes heeft invloed gehad op de moderne pedagogiek, ook al is zijn visie op de opvoeding van meisjes in de hedendaagse maatschappij als achterhaald en seksistisch beschouwd.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet