Seculiere opvoeding: Waarden, uitdagingen en het belang van een evenwicht
juli 11, 2025
In de regio Roosendaal is het speciaal onderwijs gericht op kinderen met een specialistische ondersteuningsbehoefte, waaronder leerlingen die moeilijk op te voeden zijn. Dit onderwijs wordt aangeboden door verschillende scholen, waaronder de Sponder, de Fakkel en de Tarcisiusschool. In dit artikel worden de kernprincipes, praktijkmethoden en beleidsmaatregelen van het speciale onderwijs in Roosendaal belicht, met aandacht voor de uitdagingen en oplossingen rond het omgaan met moeilijk opvoedbare kinderen.
In de regio Roosendaal is het beleid “Passend Onderwijs” van toepassing, waarbij het doel is dat leerlingen zoveel mogelijk begeleiding en ondersteuning krijgen op de basisschool. Indien dit niet voldoende is, kan een toelaatbaarheid voor het Speciaal Basisonderwijs (SBO) of Speciaal Onderwijs (SO) worden aangevraagd bij het Samenwerkingsverband (SWV). Een commissie van het SWV, de MDC (Multi-Disciplinaire Commissie), behandelt en beoordeelt de aanvragen. Dit proces zorgt ervoor dat leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte op de juiste manier worden geplaatst en ondersteund.
De Sponder, ook wel bekend als Speciaal Onderwijs Roosendaal, is een school die gericht is op leerlingen met een specialistische ondersteuningsbehoefte, zowel op het gebied van leren als op het gebied van gedrag. De school is een streekschool en haar leerlingen komen uit het samenwerkingsverband (SWV) Roosendaal-Moerdijk e.o. (PO30.02). Dit betekent dat kinderen uit verschillende gemeentes, waaronder Roosendaal, Rucphen, Halderberge, Steenbergen, Kruisland en Dinteloord, en de gemeente Moerdijk, hier kunnen worden aangemeld.
Moeilijk opvoedbare kinderen vallen onder de categorie van leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte, vooral op het gebied van gedrag en sociaal-emotionele problemen. De Fakkel is een school die gericht is op leerlingen van 4 tot 13 jaar oud met dergelijke problemen. Het onderwijs dat hier wordt geboden, is gericht op het aanpassen van de leeromgeving aan de behoeften van de leerling. De school is gericht op het omgaan met kinderen die moeilijk op te voeden zijn, en biedt een onderwijs dat bij hen aansluit.
De Tarcisiusschool biedt ook onderwijs aan voor kinderen met een specialistische ondersteuningsbehoefte. De school zet zich sterk in voor een positieve benadering en begeleiding van leerlingen, zodat ze zo optimaal mogelijk en duurzaam effect kunnen hebben. Binnen de Tarcisiusschool is er sprake van een Inclusief Maatwerk Traject (IMT) voor leerlingen die langdurig thuiszitten of grote problemen ondervinden bij het naar school gaan. Een IMT bestaat uit intensief begeleide onderwijs- en zorg-activiteiten, zowel binnen als buiten het schoolgebouw, en is aangepast op de individuele behoeften van de leerling.
In het speciale onderwijs wordt aandacht besteed aan zowel cognitieve ontwikkeling als aan de omgang met zichzelf en de omgeving. Dit wordt gerealiseerd door onderwijsarrangementen die passend zijn voor de leerling. Bijvoorbeeld, het voortgezet speciaal onderwijs is gericht op jongeren van 12 tot 18 jaar met een specialistische ondersteuningsbehoefte. Deze leerlingen krijgen passend onderwijs via onderwijsarrangementen, die zijn onderverdeeld in fase 1, 2 en 3.
Daarnaast zijn er verschillende vormen van extra individuele ondersteuning en therapie mogelijk binnen de inclusieve schoolcontext. Voorbeelden zijn logopedie, Nederlands als tweede taal (NT2), Agressie Regulatie Training (ART), Psychomotore Therapie (PMT) of Speltherapie. Deze ondersteuning wordt in afstemming met ouders/verzorgers door verschillende externe aanbieders vormgegeven in de school.
Een van de kernprincipes van het speciale onderwijs is de kwaliteit van het onderwijs. Dit wordt ondersteund door de betrokkenheid van de school en de samenwerking met externe partners. De Tarcisiusschool stelt zich sterk in voor een positieve benadering en begeleiding van leerlingen, zodat ze zo optimaal mogelijk en duurzaam effect kunnen hebben. Ook worden er klachtenregelingen opgesteld om ervoor te zorgen dat leerlingen, ouders en medewerkers tevreden zijn met de dienstverlening.
De Fakkel is een school die gericht is op leerlingen met sociaal-emotionele problematiek. Het onderwijs dat hier wordt geboden, is gericht op het aanpassen van de leeromgeving aan de behoeften van de leerling. De school heeft een schoolleider, Annemarie Wigard, die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen.
In het voortgezet speciaal onderwijs wordt gebruikgemaakt van onderwijsarrangementen, die zijn onderverdeeld in fase 1, 2 en 3. Deze arrangementen zijn bedoeld om leerlingen met een specialistische ondersteuningsbehoefte te ondersteunen. De Tarcisiusschool biedt ook externe locaties voor dagbesteding en arbeidstraining, in de vorm van leerwerk- en stageplaatsen.
De leerlingbegeleiding is een belangrijk onderdeel van het speciale onderwijs. De leerlingen worden op maat en persoonlijk ondersteund en begeleid door leerkrachten en andere onderwijsmedewerkers. Dit gebeurt zowel binnen als buiten het schoolgebouw, afhankelijk van de behoeften van de leerling.
De samenwerking tussen scholen is van groot belang in het speciale onderwijs. De Sponder werkt samen met de basisscholen in een Samenwerkingsverband, zodat leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte op de juiste manier kunnen worden ondersteund. De Fakkel werkt eveneens samen met andere scholen in de regio, zodat leerlingen met sociaal-emotionele problemen het juiste onderwijs kunnen krijgen.
De samenwerking met andere scholen is ook van belang voor de beoordeling van de toelating van leerlingen. De Sponder werkt samen met het Samenwerkingsverband om te bepalen of een leerling geschikt is voor het speciale onderwijs. Dit gebeurt via de MDC, een commissie die de aanvragen beoordeelt en beslist of een leerling toegelaten mag worden.
Het onderwijs voor moeilijk opvoedbare kinderen in Roosendaal is gericht op het aanpassen van de leeromgeving aan de behoeften van de leerling. De Sponder, de Fakkel en de Tarcisiusschool zijn scholen die zich sterk inzetten voor een positieve benadering en begeleiding van leerlingen. De samenwerking met andere scholen en de betrokkenheid van ouders en medewerkers zijn cruciaal voor de kwaliteit van het onderwijs. Door deze samenwerking en ondersteuning kunnen leerlingen met een specialistische ondersteuningsbehoefte optimaal en duurzaam effect worden gegeven.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet