logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Rousseau en de invloed van positieve en negatieve opvoeding op het kind

In de geschiedenis van de opvoeding en het kindbeeld speelt Jean-Jacques Rousseau een centrale rol. Zijn visie op het kind en de opvoeding heeft zowel de filosofie als de praktijk van de opvoedingsleer in de afgelopen eeuwen beïnvloed. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de visie van Rousseau op positieve en negatieve opvoeding, en hoe deze zijn invloed heeft gehad op het denken over het kind en de rol van de volwassene in de opvoeding. De informatie is gebaseerd op de bronnen die in de gegeven context zijn opgenomen.

Inleiding

Jean-Jacques Rousseau, een van de belangrijkste filosofen van de 18e eeuw, stelde in zijn werk Émile, of over de opvoeding een nieuw model voor de opvoeding van het kind voor. In plaats van het kind te transformeren naar een volwassene, stond hij het kind in zijn natuurlijke toestand centraal. Zijn visie beïnvloedde niet alleen de opvoedingsleer, maar ook het begrip van positieve en negatieve vrijheid, zoals beschreven door Isaiah Berlin. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de filosofische grondslag van Rousseau’s visie, de invloed van positieve en negatieve opvoeding, en hoe deze zijn invloed heeft gehad op het kindbeeld in de geschiedenis.

De visie van Rousseau op het kind

Rousseau’s visie op het kind is gebaseerd op het idee dat het kind van nature goed is en dat de menselijke maatschappij de natuurlijke toestand van het kind verstorend beïnvloed. Hij stelde dat het kind niet moet worden opgeleid om te voldoen aan de normen en waarden van de samenleving, maar dat het kind op zijn eigen manier moet groeien. In zijn werk Émile benadruidt hij dat de opvoeding van het kind gericht moet zijn op het ontwikkelen van de natuurlijke vermogens van het kind, in plaats van het kind te transformeren tot een volwassene. Dit is een fundamenteel verschil met de traditie van de opvoeding, waarin het kind vaak wordt opgeleid om te voldoen aan de verwachtingen van de volwassenen.

Rousseau’s visie op het kind wordt ook beïnvloed door zijn filosofische overtuiging dat de mens van nature goed is. In zijn werk Discours over de ongelijkheid stelt hij dat de mens, zoals God hem heeft geschapen, goed is. Het is pas de menselijke maatschappij die de mens verderfelijk maakt. Dit idee heeft ook invloed gehad op de opvattingen over de opvoeding van het kind. Rousseau dacht dat de opvoeding van het kind gericht moet zijn op het behouden van de natuurlijke toestand van het kind, in plaats van het kind te transformeren tot een volwassene.

Positieve en negatieve opvoeding

De visie van Rousseau op de opvoeding wordt vaak geassocieerd met positieve opvoeding. Dit komt doordat hij het kind in zijn natuurlijke toestand wilde laten groeien, zonder het te beïnvloeden door de maatschappij. Hij benadruidde dat het kind op zijn eigen manier moet leren en dat het niet moet worden opgeleid om te voldoen aan de normen van de samenleving. Dit is in tegenstelling tot de traditie van de opvoeding, waarin het kind vaak wordt opgeleid om te voldoen aan de verwachtingen van de volwassenen.

Echter, de visie van Rousseau op de opvoeding is ook geïnspireerd door de filosofie van positieve en negatieve vrijheid, zoals beschreven door Isaiah Berlin. Volgens Berlin is positieve vrijheid het gevoel dat je de baas bent over jezelf, terwijl negatieve vrijheid het gevoel is dat je vrij bent van dwang. Rousseau’s visie op de opvoeding ligt dicht bij deze positieve vorm van vrijheid. Hij stelde dat het kind in staat moet zijn om zijn eigen keuzes te maken, in plaats van dat het kind wordt beïnvloed door de normen van de samenleving. Dit is een fundamenteel verschil met de traditie van de opvoeding, waarin het kind vaak wordt opgeleid om te voldoen aan de verwachtingen van de volwassenen.

Invloed op het kindbeeld

De visie van Rousseau op de opvoeding heeft een diepe invloed gehad op het kindbeeld in de geschiedenis. In de loop van de jaren is het begrip van het kind veranderd, van een klein, onvolwassen wezen naar een individu met eigen vermogens en potentie. Rousseau’s visie op de opvoeding heeft hierin een rol gespeeld door het kind in zijn natuurlijke toestand centraal te stellen.

In de loop van de geschiedenis is het kindbeeld veranderd van een visie waarin het kind een klein, onvolwassen wezen was, naar een visie waarin het kind een individu is met eigen vermogens en potentie. Dit is ook te zien in de visie van andere filosofen, zoals de filantropijnen, die een progressieve opvoedingstijl ontwikkelden. Deze stroming benadruidde dat het kind in zijn natuurlijke toestand moet worden gelaten om zijn vermogens en potentie te ontwikkelen.

De rol van de volwassene in de opvoeding

In de visie van Rousseau is de rol van de volwassene in de opvoeding bepalend voor de ontwikkeling van het kind. De volwassene moet het kind helpen om zijn natuurlijke vermogens en potentie te ontwikkelen, in plaats van het kind te transformeren tot een volwassene. Dit is een fundamenteel verschil met de traditie van de opvoeding, waarin de volwassene vaak de rol speelt van een opleidingsfiguur die het kind op leeftijd moet leren.

Rousseau benadruidde dat de volwassene in de opvoeding niet mag ingrijpen, maar dat het kind op zijn eigen manier moet leren. Dit is in tegenstelling tot de traditie van de opvoeding, waarin de volwassene vaak de rol speelt van een opleidingsfiguur die het kind op leeftijd moet leren. In plaats van het kind te transformeren tot een volwassene, stond Rousseau het kind in zijn natuurlijke toestand centraal.

Conclusie

De visie van Rousseau op de opvoeding heeft een diepe invloed gehad op het kindbeeld in de geschiedenis. Zijn visie op positieve en negatieve opvoeding benadruidt dat het kind in zijn natuurlijke toestand moet worden gelaten om zijn vermogens en potentie te ontwikkelen. De rol van de volwassene in de opvoeding is bepalend voor de ontwikkeling van het kind, en de visie van Rousseau op de opvoeding is geïnspireerd door de filosofie van positieve en negatieve vrijheid. De visie van Rousseau op de opvoeding heeft hierin een rol gespeeld door het kind in zijn natuurlijke toestand centraal te stellen.

Bronnen

  1. positieve en negatieve vrijheid
  2. Vitale idealen
  3. Ons kindbeeld vroeger en nu
  4. De filantropijnen en hun invloed op de opvoeding

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven