Puppy opvoeden: hoe je je hond beter kunt leren omgaan met de wereld
juli 11, 2025
Lichamelijke opvoeding is een van de kernvakken in het voortgezet onderwijs, maar ook in de bovenbouw van havo en vwo speelt het een belangrijke rol. In de bronnen is te zien dat er in veel gevallen een aandachtspunt is voor de aansluiting tussen de onderbouw en de bovenbouw, en dat de rol van lichamelijke opvoeding hierbij niet altijd duidelijk is. Het idee van een portfolio voorstel voor lichamelijke opvoeding in de bovenbouw van havo en vwo kan hierbij een nuttig hulpmiddel zijn. Dit artikel bevat informatie over de betekenis van lichamelijke opvoeding, de rol van een portfolio, en hoe deze samenhangt met de overige vakken en het leerproces.
Lichamelijke opvoeding is geen losstaand vak, maar een onderdeel dat verantwoordelijk staat voor de ontwikkeling van lichaamsbeweging, gezondheid en sport. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat lichamelijke opvoeding in de onderbouw van het voortgezet onderwijs een aandachtspunt is, maar ook in de bovenbouw van havo en vwo blijft het een belangrijk onderdeel. De nadruk ligt op het ontwikkelen van vaardigheden, het leren omgaan met sport en beweging, en het opbouwen van een gezonde levensstijl.
In de bronnen wordt ook opgemerkt dat lichamelijke opvoeding niet alleen gericht is op sport, maar ook op het leren omgaan met fysieke en mentale uitdagingen. Hierbij staat het leren van het omgaan met risico’s, het leren omgaan met pijn en vermoeidheid, en het leren omgaan met groepsdynamica centraal.
Een portfolio is een verzameling werkstukken, opdrachten, en andere documenten die een beeld geven van de leerling. In het kader van lichamelijke opvoeding kan een portfolio worden gebruikt om het lichaamsbewustzijn, de ontwikkeling van sportvaardigheden, en de betrokkenheid van de leerling op een concreet en overzichtelijk manier te tonen.
In de bronnen wordt opgemerkt dat leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo vaak met een groter verantwoordelijkheidsgevoel naar school gaan. Een portfolio kan hierbij helpen om de leerling te laten reflecteren over zijn of haar ervaringen met lichamelijke opvoeding, en om te laten zien wat hij of zij heeft geleerd. Hiermee kan de leerling ook laten zien hoe hij of zij zich ontwikkelt in het lichaamsbewegingsonderwijs.
Lichamelijke opvoeding is geen losstaand vak, maar staat in verband met andere vakken. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat lichamelijke opvoeding samenhangt met onder andere wiskunde, natuurkunde, en biologie. Hierbij staat het leren van bewegingsleer, het leren van fysiologie, en het leren van sporttechnieken centraal.
In het kader van het portfolio kan de leerling ook laten zien hoe hij of zij deze vakken met lichamelijke opvoeding combineert. Bijvoorbeeld door een opdracht te maken over de invloed van sport op de gezondheid, of door te reflecteren op de invloed van lichaamsbeweging op de mentale gezondheid.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat leerkrachten een belangrijke rol spelen in het lichaamsbewegingsonderwijs. Ze moeten zorgen voor een goede begeleiding, en het portfolio kan hierbij helpen om de leerling te laten laten zien wat hij of zij heeft geleerd.
Daarnaast is het belangrijk dat de onderwijsinstellingen een duidelijke richting geven aan het lichaamsbewegingsonderwijs. Hierbij staat het leren van het omgaan met risico’s, het leren omgaan met pijn en vermoeidheid, en het leren omgaan met groepsdynamica centraal. Een portfolio kan hierbij helpen om de leerling te laten laten zien wat hij of zij heeft geleerd.
Lichamelijke opvoeding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, en een portfolio kan hierbij helpen om de leerling te laten laten zien wat hij of zij heeft geleerd. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat lichamelijke opvoeding niet alleen gericht is op sport, maar ook op het leren omgaan met fysieke en mentale uitdagingen. Een portfolio kan hierbij helpen om de leerling te laten laten zien wat hij of zij heeft geleerd, en om te laten zien hoe hij of zij zich ontwikkelt in het lichaamsbewegingsonderwijs.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet