Pup opvoeden: een uitgebreid overzicht van gezondheid, socialisatie en opvoedingsstrategieën
juli 11, 2025
In de afgelopen jaren is het onderwijs in Polen aanzienlijk veranderd, met name in het kader van het voortgezet onderwijs en het bereiken van het maturiteitscertificaat. Het lopende systeem in Polen bestaat uit een combinatie van algemeen vormend en beroepsgericht onderwijs, waarbij leerlingen op verschillende niveaus kunnen doorstromen. De cijfers en resultaten van het onderwijs, met name in het voortgezet en hoger onderwijs, geven een overzicht van de kwaliteit en de uitkomsten van leerlingen. In dit artikel wordt ingegaan op de structuur van het onderwijs, de verschillende diploma’s, het systeem van beoordeling, en het invloed van het onderwijs op het slaagpercentage van leerlingen.
In Polen is het basisonderwijs verplicht en duurt 8 jaar. De basisschool is opgedeeld in twee fasen van 3 jaar. In de eerste fase worden 75% van de lessen gegeven in verplichte vakken, en wordt er geen cijfer gegeven. In de tweede fase wordt er wel gewerkt met losse vakken en cijfers, en is het aandeel verplichte vakken 80%. Na het afronden van het basisonderwijs kunnen leerlingen kiezen voor drie soorten voortgezet onderwijs: algemeen vormend, algemeen vormend en beroepsgericht, of beroepsgericht.
Deze keuze bepaalt de toekomst van de leerling. Het algemeen vormende voortgezet onderwijs leidt naar het maturiteitscertificaat, dat toegang geeft tot het hoger onderwijs. Het beroepsgerichte voortgezet onderwijs bereidt leerlingen voor op een beroep en leidt tot het beroepsdiploma, dat ook toegang geeft tot het hoger onderwijs. Daarnaast zijn er ook opleidingen die een combinatie van beide vormen, zoals het technikum, dat na een examen kan worden afgesloten met een vakdiploma.
De leerlingen ontvangen na het afronden van het voortgezet onderwijs verschillende diploma’s. Het maturiteitscertificaat (świadectwo dojrzałości) is een van de belangrijkste diploma’s in Polen. Het wordt uitgereikt door de Regionale Examencommissie, mits de leerling het maturiteitsexamen heeft geslaagd. Dit certificaat geeft toegang tot het hoger onderwijs in Polen. Daarnaast ontvangen alle leerlingen ook het certificaat van afronding van het algemeen lyceum (świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego), wat echter geen toegang geeft tot het hoger onderwijs.
Er zijn ook andere diploma’s, zoals het beroepsdiploma (dyplom zawodowy), dat op het niveau van het mbo-diploma ligt. Het beroepsdiploma kan worden behaald op verschillende niveaus, afhankelijk van de inhoud van de opleiding. Bovendien is er ook het certificaat van afronding van het technikum (świadectwo ukończenia technikum), dat overeenkomt met een havo-diploma.
Het beoordelingssysteem in het voortgezet onderwijs in Polen loopt van 1 tot 6, waarbij 1 de enige onvoldoende is en 6 het hoogste cijfer is, wat overeenkomt met "boven verwachting goed". De universiteiten gebruiken een schaal van 2 tot 5, waarbij 2 de onvoldoende is. De cijfers worden vaak bepaald op basis van het resultaat van het maturiteitsexamen, waarin leerlingen examens afleggen in verschillende vakken, waaronder Pools, wiskunde, een vreemde taal en een keuzevak.
De cijfers van het maturiteitsexamen zijn belangrijk voor het bepalen van de toegang tot het hoger onderwijs. De leerlingen moeten minimaal 30% halen in elk vak om te slagen. Het maturiteitsexamen bestaat uit zowel mondelinge als schriftelijke examens. De mondelinge examens worden afgenomen door de school, terwijl de schriftelijke examens worden georganiseerd door de Centrale Examencommissie.
Het slaagpercentage in het voortgezet onderwijs in Polen varieert per type onderwijs. In de algemeen vormende variant haalden in 2005/06 91% van de leerlingen hun diploma, terwijl dit in de technika en gespecialiseerde varianten 78,5% bedroeg. Bij de kunstopleidingen was het slaagpercentage 86,7%. Dit geeft een overzicht van de kwaliteit van het onderwijs en de prestaties van de leerlingen.
In het beroepsgerichte onderwijs zijn de cijfers iets lager. In 2005/06 haalden leerlingen van de basisvakscholen 75% van de leerlingen hun diploma. Het technikum, het algemeen vormend lyceum en het vaklyceum hebben een hoger slaagpercentage. Het is echter belangrijk om op te merken dat de cijfers van het maturiteitsexamen ook afhangen van de keuze van de vakken en de moeilijkheidsgraad van de examens.
De invloed van het onderwijs op de opvoeding van kinderen is in Polen een onderwerp van veel discussie. Het is belangrijk dat ouders en onderwijsinstellingen samenwerken om de leerlingen te ondersteunen. In het geval van Poolse ouders, die vaak moeite hebben met het Nederlands, is het belangrijk dat er een duidelijke communicatie is tussen de ouders en de leerkrachten. In de praktijk blijkt dat veel Poolse ouders zich niet altijd goed beseffen wat het betekent om in Nederland een gezin te starten. Ze hebben vaak weinig tijd voor hun kinderen, omdat ze vaak lange werkdagen hebben.
Het is daarom belangrijk dat er voorzieningen worden getroffen om de betrokkenheid van ouders te vergroten, zoals het uitnodigen van ouders op tijdstippen waarop zij kunnen komen, en het aanbieden van vertalingen of hulp bij het opstellen van gesprekken. Bovendien is het belangrijk dat de leerkrachten zich realiseren dat Poolse ouders vaak verwachten dat ze worden ondersteund in de opvoeding van hun kinderen, zoals in Polen gebruikelijk is.
In veel gevallen ligt er een kans voor professionals die met kinderen werken, om de samenwerking tussen leerkrachten en ouders te verbeteren. De problemen die voorkomen in de samenwerking tussen leerkrachten en Poolse ouders, ontstaan vaak door onbekendheid met elkaars verwachtingen. De Poolse ouders verwachten van leerkrachten dat ze hen ondersteunen in de opvoeding, omdat ze dat in Polen gewend zijn. Hier is dus ruimte voor verbetering, zowel op het gebied van communicatie als op het gebied van begrip van elkaar.
Het onderwijs in Polen biedt leerlingen een breed scala aan opleidingen en diploma’s, waarmee ze zich kunnen voorbereiden op hun toekomst. Het systeem van beoordeling en het slaagpercentage zijn belangrijke factoren die de kwaliteit van het onderwijs bepalen. Daarnaast is de invloed van het onderwijs op de opvoeding van kinderen belangrijk, met name in het geval van migranten en EU-arbeidsmigranten. De samenwerking tussen leerkrachten en ouders is hierbij cruciaal, en er is ruimte voor verbetering in de communicatie en het begrip van elkaar.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet