Puppy opvoeden en verzorgen: een overzicht van essentiële tips en aanbevelingen
juli 11, 2025
In de afgelopen jaren is de Zweedse radiomaker Jennifer Pettersson met name in het oog gelopen als iemand die zich steeds vaker bezighoudt met de vraag hoe kinderen in Nederland worden opgevoed. Haar ervaringen, gedeeld in de podcast Opgejaagd, geven een diepgaand beeld van de verschillen tussen het Zweedse en het Nederlandse onderwijs- en opvoedingsysteem. Dit artikel bespreekt de kernpunten van haar ervaringen, de kritiek op het huidige systeem en de mogelijke oplossingen die zij ziet.
In Nederland is het basisonderwijs sterk beïnvloed door de prestatiedruk en de hoge verwachtingen voor jonge kinderen. Jennifer Pettersson, die twintig jaar in Amsterdam woont, beschrijft hoe haar dochters in de kinderopvang en het kleuteronderwijs terechtkomen. Ze constateert dat kinderen al vanaf een jonge leeftijd in grote groepen worden ondergebracht, waarbij het onderwijs zich richt op leren lezen, rekenen en andere cognitieve vaardigheden. Dit leidt ertoe dat kinderen zich vaak afgezonderd voelen en hun natuurlijke ontwikkeling wordt belemmerd.
In de podcast Opgejaagd laat Pettersson zien hoe de kwaliteit van de kinderopvang en het kleuteronderwijs beïnvloed wordt door commerciële belangen. Ze noemt de “show-werkjes” die kinderen in elkaar draaien als een onnodige belasting op hun ontwikkeling. Bovendien wordt er veel gewerkt aan het onderwijs, zodat de kwaliteit van de zorg voor kinderen minder wordt. Pettersson ziet dat kinderen amper buiten kunnen spelen en dat het systeem erin is geslaagd om ouders te laten meewerken aan een ongezond evenwicht tussen werk en gezin.
Tijdens haar onderzoek naar het verschil tussen het Zweedse en het Nederlandse systeem, ontdekt Pettersson dat het Zweedse systeem op een andere manier werkt. In Zweden krijgen ouders gezamenlijk 480 dagen betaalde ouderschapsverlof, waardoor kinderen pas na de eerste verjaardag naar de voorschool moeten. Daar wordt er voor gezorgd dat de kinderen een volle dag per week buiten kunnen spelen en dat de groepen kleiner zijn. Dit leidt tot een betere balans tussen kinderopvang, ontwikkeling en gezin.
Pettersson beschrijft hoe zij zich bij het Nederlandse systeem niet prettig voelt en overweegt om terug te keren naar Zweden. Ze zegt dat het haar verwarrend voelt dat kinderen al vroeg worden opgesloten in een systeem dat hen niet helpt om kind te zijn. Ze zegt dat ze zich afvraagt hoe het ooit zover kon komen dat kinderen op zo jonge leeftijd in een crèche terechtkomen.
Een ander onderdeel dat Pettersson in haar podcast bespreekt, is de rol van ouders in het onderwijs. Ze ziet dat ouders steeds vaker in debat raken over het tekort aan leraren en de hoge druk op het onderwijs. Ze schrijft over de frustratie van ouders die hun kinderen willen helpen, maar tegelijkertijd ook het gevoel hebben dat ze niet kunnen meebewegen in het systeem.
In een interview met het blad Het Parool zegt Pettersson dat ouders vaak worden geconfronteerd met de realiteit dat het systeem niet in staat is om alle kinderen op te vangen. Ze zegt dat ouders vaak in de verdediging moeten staan voor hun kinderen, omdat het systeem niet in staat is om het nodige te bieden. Ze zegt dat ouders moeten weten dat ze lastig mogen zijn, omdat niemand anders voor hun kind komt.
In de podcast Opgejaagd bespreekt Pettersson ook de kritiek op het Nederlandse onderwijs. Ze zegt dat het systeem te veel nadruk legt op prestaties en dat kinderen te vroeg worden opgesloten in een systeem dat hen niet helpt om kind te zijn. Ze zegt dat de klassen te groot zijn en dat de leraren te veel druk op hun schouders hebben. Ze zegt dat ouders vaak worden geconfronteerd met de realiteit dat het systeem niet in staat is om alle kinderen op te vangen.
In een interview met het blad De Volkskrant zegt Pettersson dat het haar verwarrend voelt dat kinderen al vroeg worden opgesloten in een systeem dat hen niet helpt om kind te zijn. Ze zegt dat ze zich afvraagt hoe het ooit zover kon komen dat kinderen op zo jonge leeftijd in een crèche terechtkomen.
In haar podcast bespreekt Pettersson ook mogelijke oplossingen voor het huidige systeem. Ze zegt dat er meer ruimte moet zijn voor kinderen om te spelen en te ontwikkelen, en dat er meer aandacht moet zijn voor de emotionele ontwikkeling van kinderen. Ze zegt dat ouders en leraren samen moeten werken aan een beter systeem, waarin kinderen op een natuurlijke manier kunnen groeien.
In een interview met het blad De Telegraaf zegt Pettersson dat ze denkt dat het systeem moet veranderen, zodat kinderen op een natuurlijke manier kunnen groeien. Ze zegt dat ouders en leraren samen moeten werken aan een beter systeem, waarin kinderen op een natuurlijke manier kunnen groeien.
De ervaringen van Jennifer Pettersson met het Nederlandse en Zweedse onderwijs en opvoedingsysteem geven een diep inzicht in de huidige situatie van kinderen in Nederland. Ze zegt dat het systeem te veel nadruk legt op prestaties en dat kinderen te vroeg worden opgesloten in een systeem dat hen niet helpt om kind te zijn. Ze zegt dat ouders en leraren samen moeten werken aan een beter systeem, waarin kinderen op een natuurlijke manier kunnen groeien.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet