logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Plastische opvoeding: een weg naar creativiteit en kunstzinnig bewustzijn

Plastische opvoeding is een essentieel onderdeel van het basisonderwijs en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Het onderwijsonderwerp richt zich op het stimuleren van creativiteit, kunstzinnig bewustzijn en esthetische ervaringen. In dit artikel worden de kernprincipes van plastische opvoeding besproken, inclusief didactische methoden, technieken, evaluatie en de rol van kunst in het leerproces. De informatie is gebaseerd op de beschikbare bronnen en richt zich tot ouders, onderwijzers en verzorgers die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van kinderen in een kunstgerichte omgeving.

Inleiding

Plastische opvoeding, ook wel bekend als beeldende vorming, is een vak dat gericht is op het ontwikkelen van visuele vaardigheden, creativiteit en kunstzinnig denken bij kinderen. Het onderwijs richt zich op het leren werken met materialen, technieken en kunststijlen, en stimuleert de kinderen om hun eigen visuele taal te ontwikkelen. In de bronnen is duidelijk te zien dat plastische opvoeding niet alleen gericht is op het leren tekenen of schilderen, maar ook op het leren kijken, reflecteren en communiceren via kunst. De focus ligt op het leren omgaan met materialen, het ontwikkelen van visuele vaardigheden en het leren omgaan met kunst in een bredere context.

Didactische benadering van plastische opvoeding

Een centraal onderdeel van plastische opvoeding is het organiseren van lessen waarin kinderen actief betrokken raken bij het maken van kunstwerken. In de bronnen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de opbouw van lessen, het kiezen van materialen en het leren werken met technieken. De didactische benadering is gebaseerd op het inspireren van kinderen via kunstwerken en het aanbieden van een stappenplan dat helpt bij het ontwikkelen van een eigen creatief project.

Lesorganisatie via een stappenplan

In de bronnen wordt aangegeven dat een les plastische opvoeding moet beginnen met een gerichte bevraging rond de beginsituatie. Hierbij wordt gekeken naar wat de kinderen al weten over kunst, welke ervaringen ze hebben met kunst en wat ze van dit vak verwachten. Daarna wordt het thema van de les bepaald, en wordt er gewerkt met een thematisch leerplan. Dit helpt bij het structureren van de lessen en het kiezen van materialen.

De les wordt opgebouwd met een beeldende probleemstelling, kunst kijken en het inbrengen van kunsthistorie. De opdracht wordt opgesplitst in deelstappen, zodat de kinderen stap voor stap kunnen werken. Dit helpt bij het leren omgaan met materialen, technieken en het ontwikkelen van een eigen kunstwerk.

Inspiratie en kunststijlen

In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat kunststijlen zoals cubisme, futurisme, surrealisme en dadaïsme als inspiratie dienen bij het ontwikkelen van kunstwerken. Deze stijlen worden vaak gebruikt om kinderen te laten werken met bepaalde technieken en materialen. Bijvoorbeeld, bij het werken met kleurpotloden wordt aangegeven dat de kinderen kunnen leren werken met lagen, kleuren mengen en bewegende vormen creëren.

In de bronnen wordt ook aangegeven dat kinderen kunnen leren werken met beeldende materialen zoals waterverf, gouache, kleurpotloden en stiften. Ze leren werken met licht, kleur, ruimte en vorm, en hoe deze kunnen worden gecombineerd tot een samenhangend kunstwerk. De techniek van kleurpotlood wordt vaak gebruikt als inleiding tot het werken met kleur en vorm.

Creativiteit en kunstzinnig bewustzijn

Een van de belangrijkste doelen van plastische opvoeding is het stimuleren van creativiteit en kunstzinnig bewustzijn bij kinderen. In de bronnen wordt aangegeven dat kinderen op een natuurlijke manier kunnen leren werken met kunst, door hun eigen fantasie te gebruiken en creatieve opdrachten te ontwikkelen.

Eigen fantasie en creatieve opdrachten

In de bronnen staat duidelijk dat kinderen leren werken met hun eigen fantasie. Ze leren hun eigen ideeën omzetten in kunstwerken en leren omgaan met materialen en technieken. Bijvoorbeeld, in de bronnen wordt aangegeven dat kinderen kunnen leren werken met een collage-techniek, waarbij ze verschillende materialen combineren om een kunstwerk te maken. Ze leren ook werken met lijnvoering, stileren en contourlijnen, en leren de primaire kleuren herkennen.

Reflectie en evaluatie

Een belangrijk onderdeel van plastische opvoeding is het reflecteren op het eigen werk en het beoordelen van het werk van anderen. In de bronnen wordt aangegeven dat kinderen leren om te werken met een zelfevaluatie en peer-evaluatie. Hierbij leren ze hun eigen werk en dat van anderen beoordelen aan de hand van bepaalde criteria. De evaluatie wordt vaak gedaan aan de hand van het opbouwen van het kunstwerk, het gebruik van materialen, de techniek en de oorspronkelijkheid.

De rol van kunst in het leerproces

Kunst speelt een belangrijke rol in het leerproces van kinderen. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat kunst kan bijdragen aan het ontwikkelen van visuele vaardigheden, creativiteit en kunstzinnig bewustzijn. Daarnaast helpt kunst bij het leren omgaan met emoties, het ontwikkelen van fantasie en het leren omgaan met complexe concepten.

Kunst als middel voor communicatie

In de bronnen wordt aangegeven dat kunst een middel is om te communiceren. Kinderen leren werken met beeldende middelen om hun gedachten, emoties en ervaringen te vertegenwoordigen. Ze leren werken met beeldtaal en leren hoe beeldende kunst kan worden gebruikt om verhalen te vertellen. Bijvoorbeeld, in de bronnen wordt aangegeven dat kinderen kunnen leren werken met een story board, waarbij ze een verhaal vertellen via beeldjes en plaatjes.

Kunst als inspiratie voor andere vakken

Kunst wordt ook gebruikt als inspiratie voor andere vakken. In de bronnen wordt aangegeven dat kunst kan worden gebruikt in het onderwijs voor muziek, literatuur, geschiedenis en andere vakken. Bijvoorbeeld, in de bronnen wordt aangegeven dat kinderen kunnen leren werken met kunst om muziek te vertolken of verhalen te vertellen. Ze leren ook werken met kunst om bepaalde thema’s te verwerken, zoals het thema van de zomer of de winter.

Evaluatie en beoordeling

Evaluatie is een belangrijk onderdeel van plastische opvoeding. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat evaluatie moet gebeuren aan de hand van bepaalde criteria. Hierbij wordt gekeken naar de voorbereiding, het proces, de houding en het eindproduct.

Beoordelingscriteria

In de bronnen wordt aangegeven dat de beoordelingscriteria moeten worden geformuleerd op basis van de gestelde doelen. De kinderen leren werken met een beoordelingsmatrix, waarin ze hun eigen werk en dat van anderen kunnen beoordelen. De criteria omvatten onder andere de voorbereiding, het proces, de inzet, de zelfredzaamheid, de sociale vaardigheden en het eindproduct.

Zelfevaluatie en peer-evaluatie

In de bronnen wordt aangegeven dat kinderen leren werken met een zelfevaluatie en peer-evaluatie. Hierbij leren ze hun eigen werk en dat van anderen beoordelen aan de hand van bepaalde criteria. De zelfevaluatie helpt bij het leren reflecteren op het eigen werk, terwijl de peer-evaluatie helpt bij het leren omgaan met feedback en het beoordelen van het werk van anderen.

Bronnen

  1. Plastische opvoeding en kunst
  2. Plastische opvoeding en didactiek
  3. Creatieve kunst en kunstonderwijs
  4. Projection mapping en kunst
  5. Google producten en diensten
  6. Kunstonderwijs en creatieve praktijken
  7. E-mailbeveiliging en beveiliging
  8. Google Analytics 4 en data-analyse

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven