Puppy opvoeden: De essentie van gezonde ontwikkeling en sociale vaardigheden
juli 11, 2025
Pictogrammen zijn een krachtig hulpmiddel in de opvoeding van jonge kinderen. Ze helpen bij het structureren van de dag, het begrijpen van instructies en het stimuleren van zelfredzaamheid. In de bronnen die beschikbaar zijn, wordt duidelijk gemaakt dat pictogrammen vooral nuttig zijn voor kinderen met speciale behoeften, maar ook voor andere kinderen die hulp nodig hebben bij het leren van routine en structuur. Deze informatie wordt grotendeels gegeven door bronnen zoals [1], [4], [6], [7], [8], [10] en [11], waarin wordt uitgelegd hoe pictogrammen gebruikt kunnen worden in verschillende situaties.
Pictogrammen zijn visuele afbeeldingen die worden gebruikt om informatie over te brengen. Ze kunnen dienen als vervanging voor taal of tekst, waardoor ze geschikt zijn voor kinderen van verschillende leeftijden en begripsniveaus. In bron [6] wordt uitgelegd dat pictogrammen vooral handig zijn voor kinderen met autisme, maar ook voor andere kinderen die moeite hebben met het begrijpen van instructies of het volgen van routines. Een pictogram is concreter dan gesproken taal en kan daarom handig zijn bij het structureren van de dag voor kinderen of mensen met een beperking.
Pictogrammen kunnen worden gebruikt in verschillende contexten, zoals het opstellen van een dagritme, het leren van basisvaardigheden, het ondersteunen van gedrag en het stimuleren van zelfredzaamheid. In bron [8] wordt uitgelegd dat pictogrammen kunnen worden gebruikt om te laten zien wat er in een bepaalde volgorde moet gebeuren. Ze zijn dus niet alleen nuttig voor kinderen met speciale behoeften, maar ook voor andere kinderen die hulp nodig hebben bij het leren van routine en structuur.
Pictogrammen worden vaak gebruikt in de opvoeding om kinderen te helpen bij het begrijpen van instructies en het volgen van routines. In bron [1] wordt uitgelegd dat pictogrammen in de klas kunnen worden gebruikt om kinderen te helpen bij het begrijpen van instructies en informatie. Ze kunnen worden gebruikt om de verschillende onderwerpen in de klas aan te duiden, of om de kinderen te helpen bij het begrijpen van de stappen in een opdracht.
In bron [4] wordt uitgelegd dat pictogrammen ook kunnen worden gebruikt in de gezondheidszorg om kinderen te helpen bij het begrijpen van bepaalde medische procedures of om hen te helpen bij het onthouden van belangrijke informatie, zoals wanneer ze hun medicijnen moeten nemen. Daarnaast kunnen pictogrammen worden gebruikt om kinderen te helpen bij het begrijpen van hun eigen emoties en gedrag. In bron [1] wordt uitgelegd dat pictogrammen kunnen worden gebruikt om kinderen te helpen bij het identificeren van verschillende emoties of om hen te helpen bij het begrijpen van wat wel en niet acceptabel gedrag is.
In bron [6] wordt uitgelegd dat het gebruik van pictogrammen kan bijdragen aan het structureren van de dag voor kinderen met en zonder autisme. Ze helpen bij het creëren van duidelijkheid en structuur en zorgen voor meer rust en voorspelbaarheid. In bron [7] wordt uitgelegd dat een planbord met dagritmepictogrammen veel houvast geeft aan kinderen. Je kunt erop laten zien wanneer mama, papa of wie dan ook thuis is voor je kind. En wanneer activiteiten plaatsvinden in de week. Daarnaast leert je kind de dagen (her)kennen door een planbord omdat je met kleuren werkt.
Pictogrammen bieden veel voordelen voor kinderen. Ze helpen bij het begrijpen van instructies, het volgen van routines en het stimuleren van zelfredzaamheid. In bron [6] wordt uitgelegd dat het gebruik van pictogrammen kan bijdragen aan het structureren van de dag voor kinderen met en zonder autisme. Ze helpen bij het creëren van duidelijkheid en structuur en zorgen voor meer rust en voorspelbaarheid.
In bron [8] wordt uitgelegd dat bijzonder gevoelige kinderen of kinderen met ADHD ook baat bij pictogrammen kunnen hebben. Ze kunnen onopvallend aan de badkamerdeur, aan de koelkast of andere plaatsen hangen waar de pictogrammen snel een neutraal en nuttig onderdeel van het dagelijks leven worden. In bron [1] wordt uitgelegd dat pictogrammen vooral handig zijn voor kinderen met autisme, maar ook voor andere kinderen die moeite hebben met het begrijpen van instructies of het volgen van routines.
In bron [7] wordt uitgelegd dat een planbord met dagritmepictogrammen veel houvast geeft aan kinderen. Je kunt erop laten zien wanneer mama, papa of wie dan ook thuis is voor je kind. En wanneer activiteiten plaatsvinden in de week. Daarnaast leert je kind de dagen (her)kennen door een planbord omdat je met kleuren werkt. Dit helpt kinderen om een overzicht te krijgen van hun dagritme en te weten wat er op welke dag gebeurt.
Er zijn verschillende aanbevelingen voor het gebruik van pictogrammen in de opvoeding. In bron [6] wordt uitgelegd dat je erop moet letten dat je planbord overzichtelijk en rustig is. Gebruik zo weinig mogelijk pictogrammen. Dat betekent; globaal als het kan, gedetailleerd als het moet. Kies pictogrammen waarbij de betekenis direct duidelijk is. Een pictogram van een boek, kan je bijvoorbeeld gebruiken voor ‘zelf lezen’, voor ‘voorlezen’ en voor ‘naar de bibliotheek’. Kies 1 betekenis en gebruik de pictogrammen altijd op die manier, zodat je kind de betekenis snel leert kennen.
In bron [7] wordt uitgelegd dat je kind ook kan leren om zelf pictogrammen te maken. Je kunt heel eenvoudig zelf magneetpictogrammen maken. Verzamel alle pictogrammen die jij nodig denkt te hebben voor je routines en orden die op een A4. Kies daar ook een pijl bij als pictogram. Print ze vervolgens uit op magneetpapier. Hang ze op je magneetbord of in een weekplanner. De pijl gebruik je om aan te wijzen bij welk onderdeel van de dag je bent.
In bron [8] wordt uitgelegd dat gratis pictogrammen die je online vindt, prima zijn. Je moet ze zelf uitprinten en op bv magneten plakken zodat ze opgehangen kunnen worden. Als je ze lamineert, gaan ze aanzienlijk langer mee. Als ze moeten worden gebruikt om je kind te helpen bij het tandenpoetsen, is het belangrijk dat ze tegen een beetje opspattend water kunnen en toch volledig helder zijn.
Pictogrammen kunnen ook worden gebruikt in samenwerking met ouders en onderwijs. In bron [10] wordt uitgelegd dat in het speciaal onderwijs al jaren veel gebruik gemaakt wordt van Visitaal pictogrammen. Sinds de invoering van het passend onderwijs merken we dat de vraag naar Visitaal-producten vanuit het basisonderwijs toeneemt, met name om de communicatie van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, autisme spectrum stoornis of andere beperking te ondersteunen en meer dagstructuur aan te bieden.
In bron [11] wordt uitgelegd dat Visitaal-pictogrammen op Pictokaartjes al jarenlang een populair hulpmiddel zijn in gezinnen en op instellingen. De Visitaal-pictogrammen zijn niet bedoeld om gesproken taal te vervangen maar worden vooral gebruikt door verzorgers en professionals zoals logopedisten om taal visueel te ondersteunen en te stimuleren. Familieleden van mensen met een (licht-) verstandelijke beperking of Autisme spectrumstoornis gebruiken thuis de Visitaal Pictokaartjes om communicatie en dagplanning te bevorderen.
Pictogrammen zijn een krachtig hulpmiddel in de opvoeding van jonge kinderen. Ze helpen bij het structureren van de dag, het begrijpen van instructies en het stimuleren van zelfredzaamheid. In de bronnen die beschikbaar zijn, wordt duidelijk gemaakt dat pictogrammen vooral nuttig zijn voor kinderen met speciale behoeften, maar ook voor andere kinderen die hulp nodig hebben bij het leren van routine en structuur. Ze helpen bij het creëren van duidelijkheid en structuur en zorgen voor meer rust en voorspelbaarheid.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet