logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Time-out methode bij kinderen van 3 jaar: een effectieve en kindvriendelijke aanpak

De tijd-out methode wordt vaak gebruikt om kinderen te leren omgaan met ongewenst gedrag. Bij een kind van drie jaar, dat zich nog in een belangrijke fase van sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling bevindt, is het belangrijk om deze methode op een manier toe te passen die niet alleen effectief is, maar ook positief werkt op de emotionele ontwikkeling van het kind. In dit artikel wordt ingegaan op de principes van de time-out methode bij kinderen van drie jaar, hoe deze methode in de praktijk wordt toegepast en welke alternatieven of aanvullende strategieën er beschikbaar zijn.

Hoe werkt de time-out methode bij kinderen van 3 jaar?

De time-out methode is een techniek waarbij een kind, na ongewenst gedrag, gedurende een bepaalde periode uit de actuele situatie wordt verwijderd. Het doel is om het kind de tijd te geven om tot zichzelf te komen, de gevoelens te verwerken en na te denken over zijn of haar gedrag. Bij kinderen van drie jaar is het belangrijk om de methode aan te passen aan de leeftijd en de ontwikkelingscapaciteiten van het kind.

Duur van de time-out

Volgens richtlijnen zoals die opgenomen staan in bron 2, wordt de duur van een time-out bij kleuters meestal bepaald door de leeftijd van het kind. Voor een kind van drie jaar wordt vaak een time-out van drie minuten aanbevolen. Dit geeft het kind voldoende tijd om te kalmeren, zonder te lang van de omgeving en de actieve activiteiten gescheiden te worden.

Het kalmeren en het herstelproces

De tijd-out is niet bedoeld als een strafmaatregel, maar als een moment van reflectie. Tijdens de time-out wordt het kind op een rustige, veilige plek gebracht, bijvoorbeeld een rusthoek of een aparte kamer. Het kind moet rustig worden vooraleer het de time-outruimte mag verlaten. De ouders of begeleiders moeten luisteren of het kind rustig is aan het einde van de time-outperiode. Als het kind zich dan opnieuw kan concentreren, kan het opnieuw betrokken worden bij de activiteit.

Positieve time-out versus straf-time-out

In de bronnen wordt onderscheid gemaakt tussen positieve time-out en straf-time-out. Positieve time-out helpt het kind om zichzelf te reguleren en beter te leren omgaan met gevoelens van frustratie of boosheid. Het biedt het kind een veilige ruimte om te herstellen en zich opnieuw te beheersen. In tegenstelling tot straf-time-out, die vaak wordt gebruikt om het kind te bestraffen voor ongewenst gedrag, is positieve time-out een ondersteunende methode die de emotionele groei van het kind bevordert.

Aanvullende strategieën bij het toepassen van time-out

Hoewel de time-out methode effectief kan zijn, is het aan te raden om deze aan te vullen met andere strategieën die het kind helpen om het gewenste gedrag te begrijpen en te herhalen.

Communicatie en duidelijke richtlijnen

Het is belangrijk dat kinderen duidelijke richtlijnen krijgen over welk gedrag wordt verwacht. Bijvoorbeeld, als een kind wordt gestraft omdat het niet luistert of iemand pijn heeft gedaan, is het essentieel dat het kind weet wat het juiste gedrag is. Na de time-out kan het kind worden herinnerd aan de regels en wordt het positief versterkt als het zich gedraagt zoals verwacht.

Positieve versterking

Na een time-out is het verstandig om het kind positief te versterken als het zich gedraagt zoals verwacht. Dit kan bijvoorbeeld door het kind complimenten te geven of het te belonen met een activiteit die het leuk vindt. Dit helpt het kind om te leren dat het juiste gedrag wordt beloond en kan het de motivatie versterken om zich in de toekomst op die manier te gedragen.

Reflectie en probleemoplossing

Na de time-out kan het kind worden betrokken bij het oplossen van het probleem. Bijvoorbeeld, als het kind heeft gevochten met een speelkameraad, kan het worden aangemoedigd om samen met de speelkameraad te bedenken hoe ze het volgende keer beter kunnen omgaan met hun conflicten. Dit helpt het kind om levensvaardigheden zoals communicatie en probleemoplossing te ontwikkelen.

Alternatieven voor time-out

Hoewel de time-out methode in sommige gevallen effectief kan zijn, zijn er ook alternatieven die kunnen worden overwogen, afhankelijk van de situatie en het gedrag van het kind.

Positieve Discipline

Een methode die vaak wordt aangeraden is positieve discipline, zoals beschreven in bron 7. Positieve discipline is een aanpak waarbij het accent ligt op het leren van gewenst gedrag in plaats van het bestraffen van ongewenst gedrag. In een klas of thuisomgeving kan er bijvoorbeeld een positieve time-outruimte worden aangebracht waar het kind naartoe kan gaan als het zich te overweldigd of boos voelt. Deze ruimte is een veilige plek waar het kind zich kan herstellen en opnieuw kan leren omgaan met zijn of haar gevoelens.

Responsieve aanpakken

Een alternatief voor de time-out methode is een responsieve aanpak, zoals beschreven in bron 6. Deze aanpak houdt in dat ouders of begeleiders zich bewust reageren op de behoeften van het kind, in plaats van het gedrag te straffen. Bijvoorbeeld, als een kind huilend in bed ligt en moeilijk kan slapen, kan het kind worden getroost in plaats van te worden gelaat huilen. Responsieve aanpakken kunnen helpen bij het opbouwen van vertrouwen en hechting tussen ouders en kinderen.

Emotionele regulatiestrategieën

Een andere aanvullende strategie is het leren van emotionele regulatie. In de tijd-out methode wordt het kind gebracht naar een rustige plek, maar het kan ook worden aangemoedigd om te leren omgaan met zijn of haar gevoelens. Bijvoorbeeld, het kind kan leren om te ademhalen, om zich te concentreren op rustige geluiden of om een favoriete activiteit te doen die het kalmeert.

De rol van de omgeving

De omgeving waarin het kind zich bevindt speelt een belangrijke rol in de effectiviteit van de time-out methode. In een kinderopvang of in een klas, zoals beschreven in bron 3, kan de leerkracht bijvoorbeeld time-out kaartjes gebruiken om kinderen te helpen zich te herstellen van intense gevoelens. Deze kaartjes geven het kind een signaal dat het even moet rusten en tot rust moet komen.

Bovendien is het belangrijk dat de omgeving zich bewust is van de emotionele en sociaal-cognitieve ontwikkeling van het kind. Bijvoorbeeld, een kind van drie jaar heeft nog niet de volledige capaciteit om zichzelf volledig te reguleren. Daarom is het belangrijk dat de omgeving ondersteunend is en het kind helpt bij het leren van regulatiestrategieën.

Conclusie

De time-out methode kan een effectieve strategie zijn bij kinderen van drie jaar, mits deze op een kindvriendelijke en positieve manier wordt toegepast. Het is belangrijk om de methode aan te passen aan de leeftijd en de ontwikkelingscapaciteiten van het kind. De time-out dient niet als een strafmaatregel, maar als een moment van reflectie en herstel. Daarnaast is het aan te raden om de methode aan te vullen met andere strategieën, zoals positieve versterking, duidelijke richtlijnen en emotionele regulatie. Alternatieven zoals positieve discipline en responsieve aanpakken kunnen ook worden overwogen, afhankelijk van de situatie en het gedrag van het kind.

Door een gevarieerde aanpak te hanteren en de omgeving bewust te maken van de emotionele en sociaal-cognitieve ontwikkeling van het kind, kan de time-out methode worden ingezet als een krachtig hulpmiddel bij de opvoeding van kinderen van drie jaar.

Bronnen

  1. Klinisch redeneren, VUmc
  2. CDC: Time-out for toddlers
  3. Klascement: Time-out kaartjes
  4. CBS: Onderzoek onderwijsachterstanden
  5. Belgievakantieland: Activiteiten met een 3-jarige
  6. Eindelijkslapen: Methode baby laten huilen
  7. Chip Delorenzo: Wie heeft de time-out nodig?
  8. Groeistof: Time-out projecten Texel
  9. NCJ: De Spark-methode
  10. SLO: Totaalaanbod voor jonge kinderen
  11. Onderwijs van morgen: Taalontwikkeling van nieuwkomers
  12. Enurse: Klinisch redeneren in 6 stappen
  13. Academie Praten met Kinderen: Hulpmiddelen in gesprekken

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven