logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Geschiedenis van de pedagogiek: van traditionele opvoeding tot moderne onderwijspraktijk

De geschiedenis van de pedagogiek en opvoeding in Nederland is een complexe en veelzijdige ontwikkeling die zich heeft voltrokken over de afgelopen eeuwen. Deze ontwikkeling wordt gekenmerkt door veranderingen in de opvattingen over hoe kinderen opgevoed en onderwezen moeten worden, de rol van onderwijs en de invloed van filosofie, wetenschap en maatschappelijke veranderingen. De bronnen tonen aan dat pedagogiek niet alleen gericht is op het leren van kennis, maar ook op de persoonlijke ontwikkeling van het kind, de invloed van de omgeving en de verantwoordelijkheid van ouders en onderwijzers.

De oorsprong van pedagogiek in de geschiedenis

De oorsprong van pedagogiek als wetenschappelijke discipline ligt terug in de Griekse filosofie, waarin denkers als Plato en Socrates zich bezighielden met het idee van opvoeding als het ontwikkelen van de geest en de morele krachten van het kind. Volgens Plato was het doel van de opvoeding het bereiken van de deugd, waarbij de kennis al aanwezig was in het kind en de opvoeder hiervan op een bepaalde manier afkomstig moest komen. Dit concept van het leren als groeien tot licht vormde de basis van vele latere pedagogische benaderingen. In de tijd van de Gouden Eeuw in Nederland werd er opgevoed met het oog op de hemel, waarbij kinderen werden opgevoed met hulp van adviesboeken en pedagogische tips. De opvoeding was gericht op het ontwikkelen van een zedelijk bewustzijn en het opbouwen van een sterke morele grondslag.

In de 16e eeuw was het onderwijs gratis en bestond het uit ongeveer 30 tot 40 leerlingen per school. Het curriculum van het voortgezet onderwijs bestond uit de zogeheten “zeven vrije kunsten”, waarvan het trivium bestond uit grammatica, dialectica en retorica, en het quadrivium uit astronomia, arithmetica, geometrica en musica. In de 15e en 16e eeuw ontstond ook het stedelijke onderwijs, dat werd beïnvloed door economische vooruitgang en de opkomst van de vrije burgers. Deze groep stelde andere eisen aan het onderwijs, waardoor scholen die gericht waren op handel en economie zich ontwikkelden tot stedelijke scholen.

De opkomst van de reformpedagogiek

In de tweede helft van de 19e eeuw ontstond er een pedagogische vernieuwingsbeweging, de zogeheten reformpedagogiek. Deze beweging kritiseerde de traditionele school, waarin het kind niet centraal stond, maar de leerstof en het leren van kennis centraal stond. De reformpedagogiek stond in verzet met de overmatige reglementering van de schoolopvoeding, waarbij kinderen met hun individuele aanleg en activiteitsdrang in de verdrukking kwamen. In de eerste helft van de 20e eeuw kregen pedagogiek en opvoeding meer aandacht, met als hoogleraren pedagogiek onder meer R. Casemir en Kohnstamm. Deze hoogleraren stonden bekend om hun filosofische benadering en hun nadruk op empirisch onderzoek.

In de jaren 1920 en 1930 ontstonden er verschillende pedagogische stromingen, waaronder de Montessori- en de Daltonmethode. Deze stromingen benadrukten het zelfstandig leren van kinderen, de individuele opvoeding en het ontwikkelen van de persoonlijke vaardigheden van het kind. Ook Kees Boeke, een bekende pedagoog, stond in de jaren 1920 en 1930 bekend om zijn werk met de “Werkplaats Kindergemeenschap” in Bilthoven. Deze school was geen traditionele school, maar meer een gezin waarin de kinderen als participanten werden opgenomen en actief moesten meewerken aan alles wat er plaatsvond.

Pedagogiek in de 20e eeuw

In de tweede helft van de 20e eeuw veranderde de pedagogiek sterk. Er ontstonden afzonderlijke studierichtingen, waarbij pedagogiek zich ontwikkelde tot een empirische sociale wetenschap met verschillende specificaties, waaronder onderwijskunde en orthopedagogiek. De pedagogiek kreeg ook te maken met de invloed van wetenschappelijke ontwikkelingen, zoals het ontstaan van de psychologie en de ontwikkeling van de ontwikkelingspsychologie. De nadruk lag steeds vaker op de empirische onderzoeking van het leren en het gedrag van kinderen.

In de jaren 1960 en 1970 ontstond er een grote vernieuwing in het onderwijs, waarbij het klassieke onderwijs opgevolgd werd door een actiever en losser klassenverband. De nadruk lag op de zelfwerkzaamheid van de kinderen, de individualisatie en de differentiatie van het onderwijs. Deze vernieuwing had ook gevolgen voor de bouw en inrichting van de scholen, waardoor er meer bewegingsvrijheid was in het lokaal.

Pedagogiek in de hedendaagse maatschappij

In de hedendaagse maatschappij wordt pedagogiek steeds meer gezien als een wetenschappelijke discipline, waarbij de nadruk ligt op het leren, de ontwikkeling van het kind en de invloed van de omgeving. In de bronnen is te zien dat pedagogiek niet alleen gericht is op het leren van kennis, maar ook op de persoonlijke ontwikkeling van het kind, de invloed van de omgeving en de verantwoordelijkheid van ouders en onderwijzers.

In de hedendaagse pedagogiek wordt ook steeds meer aandacht besteed aan de psychosociale ontwikkeling van kinderen. Dit komt door de groeiende invloed van de psychologie en de ontwikkeling van de ontwikkelingspsychologie. Ook wordt er steeds meer aandacht besteed aan de sociale ontwikkeling van het kind, zoals het opbouwen van relaties, het leren omgaan met emoties en het ontwikkelen van een zedelijk bewustzijn.

De rol van pedagogische vaardigheden in het basisonderwijs

In het basisonderwijs is pedagogische vaardigheden onmisbaar voor iedere leerkracht. Deze vaardigheden worden dagelijks ingezet bij het creëren van een fijn pedagogisch klimaat, waarin leerlingen zich gezien, gehoord en veilig voelen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen graag naar school komen en vormt een belangrijk vertrekpunt voor hun persoonlijke groei en leerplezier.

Er zijn verschillende pedagogische vaardigheden die belangrijk zijn in het basisonderwijs, waaronder het creëren van een positief leer- en leeromgeving, het beheren van gedragsproblemen, het omgaan met verschillende leerstijlen en het werken met een leerplan dat past bij de individuele behoeften van de leerlingen. Ook is het belangrijk om een goed verband te hebben met ouders, zodat ze betrokken kunnen zijn bij de ontwikkeling van hun kind.

Bronnen

  1. https://foobie.nl/onderwijs/geschiedenis-van-opvoeding-en-onderwijs/
  2. https://www.inholland.nl/academy/opleidingen/onderwijs-en-pedagogiek/pedagogische-vaardigheden-leerkracht-basisonderwijs/
  3. https://wij-leren.nl/pedagogiek-opvoedkunde.php
  4. https://onderwijsgeschiedenis.nl/tijdvakken/onderwijs-en-opvoeding-in-de-20e-eeuw
  5. https://www.sg.uu.nl/artikelen/2010/11/verschuivende-pedagogische-ambities-de-nederlandse-geschiedenis
  6. https://boekwinkeltjes.nl/s/?q=Pedagogiek%3B+geschiedenis%3B+opvoeding

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven