Pup opvoeden tijdens werken: praktische tips en aanpak
juli 11, 2025
De Russische overheid stelt sinds het begin van de oorlog in Oekraïne steeds meer in het werk om de jeugd te beïnvloeden via een vorm van patriottische opvoeding. Dit omvat onderwerpen als militaire opleiding, geschiedenis, en het leren omgaan met militaire wapens, maar ook het leren omgaan met de ideologieën van het regime. In de praktijk gebeurt dit via lessen, heropvoedingskampen en bezoeken van oorlogsveteranen op scholen. De effecten van deze opvoeding op de jeugd zijn onderwerp van veel discussie en kritiek.
De oorlog in Oekraïne speelt een centrale rol in de patriottische opvoeding van de Russische jeugd. De Russische overheid ziet de oorlog als een morele en morele verdediging van het land. Zo wordt de oorlog in Oekraïne gezien als een verlengde van de Grote Vaderlandse Oorlog, een gebeurtenis die in de Russische geschiedenis een grote betekenis heeft. De burgemeester van Malojaroslavets, een stad in de regio Moskou, benadrukt dat de oorlog in Oekraïne een verdediging is van het vaderland en dat Oekraïne eigenlijk onderdeel is van Rusland. Dit idee wordt ook door de Russische president Vladimir Poetin herhaald, die de oorlog in Oekraïne ziet als een legitieme actie om de onafhankelijkheid van het land te beschermen.
Deze visie wordt op school onderwezen aan de leerlingen. Zo wordt de oorlog in Oekraïne geïntegreerd in het lesprogramma en wordt er gesproken over de betekenis van het vaderland. De oorlog wordt ook geïntegreerd in het onderwijs, waarbij leerlingen worden geacht om de strijd tegen het fascisme te herhalen, maar dan in de moderne context. De oorlog wordt op school ook gebruikt om het belang van militaire diensttijd en de rol van soldaten in de geschiedenis van Rusland te benadrukken.
Een van de belangrijkste onderdelen van de patriottische opvoeding is de militaire opleiding. Sinds het begin van de oorlog is het programma voor het onderwijs aangepast, waaronder het vervangen van het vak ‘Techniek’ door het vak ‘Arbeid’. Het vak ‘Basisprincipes van een veilig leven’ is veranderd in ‘Basisprincipes van veiligheid en verdediging van het vaderland’. Hierin leren leerlingen van middelbare schoolleeftijd hoe ze met een kalasjnikov-geweer en handgranaten moeten omgaan. Dit is een duidelijk signaal dat de Russische overheid de militaire opleiding van de jeugd wil bevorderen.
Bovendien is er een nieuwe les ingevoerd: ‘Gesprekken van betekenis’. Deze les is sinds 2022 opgenomen in het curriculum. Hierin leren leerlingen over de rol van Rusland in de wereldgeschiedenis, de betekenis van het vaderland en de verantwoordelijkheid van de jeugd om het land te beschermen. De les bevat ook onderwerpen over internationale betrekkingen, zoals de rol van BRICS (Brazilië, Rusland, India, China) en de betekenis van de multipolariteit van de wereld. De les is bedoeld om de leerlingen te leren denken over hun rol in de wereld en hun verantwoordelijkheid als burgers van Rusland.
Een belangrijk onderdeel van de patriottische opvoeding is het bezoeken van oorlogsveteranen op scholen. Sinds het begin van de oorlog worden veteranen van de Grote Vaderlandse Oorlog en de oorlog in Oekraïne regelmatig uitgenodigd om met leerlingen te praten. Deze veteranen delen hun ervaringen met de oorlog en proberen de jeugd te beïnvloeden door te laten zien hoe belangrijk het is om voor het vaderland te vechten.
Echter, er zijn ook kritiek op deze praktijk. Sommige veteranen zijn eerder veroordeeld voor misdrijven, zoals moord, en worden toch opgenomen in het onderwijs. Zo werd Aleksandr Glazov, die in 2019 werd veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf voor het aanzetten van tieners tot zelfmoord, in 2023 vrijgelaten en opgenomen in het programma ‘Jouw held’, waarbij hij met leerlingen moet werken. Dit levert veel discussie op, omdat het niet duidelijk is of zo’n persoon geschikt is om met kinderen te werken.
Bovendien worden sommige veteranen gebruikt om de oorlog te propageren. Ze laten leerlingen kogelvrije vestjes dragen en een machinegeweer in elkaar zetten, wat op een bepaalde manier reclame maakt voor de oorlog. Dit levert veel bezorgdheid op bij ouders en leerkrachten, omdat het leidt tot een vorm van indoctrinatie van de jeugd.
Bijna alle heropvoedingskampen in Rusland zijn gericht op de indoctrinatie van Oekraïense kinderen. Volgens het rapport van het Yale School of Public Health’s Humanitarian Research Lab worden Oekraïense kinderen in deze kampen onderworpen aan een pro-Russische heropvoeding. De kinderen worden meegenomen op culturele en patriottische excursies door het land en krijgen ze lezingen van Russische veteranen en historici. Het doel is om de kinderen te laten leren dat Rusland het land is dat hen moet beschermen en dat Oekraïne geen onafhankelijke staat is.
Deze kampen zijn bedoeld om Oekraïense kinderen uit de nieuw bezette gebieden te indoctrineren en gunstig te stemmen tegenover de Russische bezetter. Bovendien worden weeskjes die aangemeld zijn voor adoptie in Rusland voorbereid op een leven als Russisch staatsburger, inclusief de daarbij behorende pro-Russische denkbeelden.
De patriottische opvoeding van de jeugd is niet alleen een kwestie van het onderwijs, maar ook van de ouders. Veel ouders zijn bezorgd over de invloed van deze opvoeding op hun kinderen. Zo is er sprake van dat veel ouders hun kinderen niet meer naar school laten gaan, omdat ze bang zijn voor de invloed van de oorlog en de militaire opleiding. De situatie in Rusland is zodanig dat veel ouders hun kinderen zelfs op het schoolplein moeten ophalen, omdat ze niet weten of hun kinderen veilig zijn.
Bovendien zijn er veel mensen die het niet eens zijn met de manier waarop de oorlog wordt geïntegreerd in het onderwijs. Ze zien dit als een vorm van propaganda en willen dat het onderwijs zich richt op de realiteit in plaats van op de ideologieën van het regime. Ze vragen om een meer neutrale benadering van de geschiedenis en de oorlog, zodat de jeugd kan leren om kritisch te denken in plaats van zich te laten beïnvloeden door propaganda.
De patriottische opvoeding van de jeugd in Rusland is een complexe en controversiële kwestie. Het omvat onderwerpen als militaire opleiding, geschiedenis en het leren omgaan met wapens, maar ook het leren omgaan met de ideologieën van het regime. De invloed van de oorlog in Oekraïne is groot, en de Russische overheid ziet de oorlog als een legitieme actie om het land te beschermen. De praktijk van het bezoeken van oorlogsveteranen en het gebruik van heropvoedingskampen om Oekraïense kinderen te indoctrineren, levert veel kritiek op. De rol van de ouders en het publiek is belangrijk, omdat zij de invloed van de patriottische opvoeding op hun kinderen kunnen beïnvloeden.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet