Effectief omgaan met pubers: Tips en lessen uit Hilversum
juli 10, 2025
De rol van ouders als eerste opvoeder is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het kind. In veel gevallen is het opvoeden het eerste wat kinderen leren en is het dus belangrijk dat ouders hierin een actieve en ondersteunende rol spelen. De onderzoeksliteratuur en praktijkbevindingen laten zien dat ouders een centrale rol hebben bij het opbouwen van de basisvaardigheden van kinderen, zowel op school als in het dagelijks leven. Deze bijdragen zijn niet alleen van invloed op de schoolprestaties, maar ook op het sociaal-emotionele gedrag en de zelfstandigheid van kinderen. De kern van dit artikel ligt bij de rol van ouders als eerste opvoeder, de samenwerking met leraren en de impact van ouderbetrokkenheid op de ontwikkeling van het kind.
De basis voor de ontwikkeling van kinderen wordt thuis gelegd. Dit is een van de kernpunten die in meerdere bronnen worden benadrukt. Ouders zijn de eerste opvoeders en hebben een unieke invloed op de ontwikkeling van hun kind. Ze bepalen hoe kinderen leren omgaan met emoties, hoe ze met anderen omgaan en hoe ze hun eigen vermogens en grenzen leren kennen. De manier waarop ouders met hun kind omgaan, bepaalt ook hoe het kind zich in de wereld opstelt en hoe het zich ontwikkelt.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat ouders niet alleen verantwoordelijk zijn voor het lichamelijk welzijn van hun kind, maar ook voor de opvoeding en begeleiding. Hierbij speelt het opvoedgedrag een cruciale rol. Ouders die hun kinderen aanmoedigen en ondersteunen, in plaats van te controleren, zorgen voor een betere ontwikkeling. Dit komt overeen met de conclusie dat belangstelling tonen en kinderen aanmoedigen, in plaats van te controleren, effectiever is (Hill & Tyson, 2009). Ouders die hun kinderen ondersteunen bij het leren, bijvoorbeeld bij het leren lezen, schrijven of rekenen, kunnen zo hun leerproces ondersteunen.
De samenwerking tussen ouders en leraren is een essentieel onderdeel van de opvoeding van kinderen. Het is belangrijk dat leraren en ouders op een gestructureerde manier met elkaar communiceren, zodat er een overleg is over de ontwikkeling van het kind. In de bronnen wordt aangegeven dat een dergelijke samenwerking cruciaal is voor het opbouwen van een betrouwbare en betrokken relatie tussen school en thuis. Dit geldt zeker voor situaties waarin de verschillen tussen school en thuis groter zijn. In dergelijke gevallen is het belangrijk dat leraren en ouders duidelijke verwachtingen hebben over het contact en de manier waarop ze met elkaar omgaan.
Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is het aanbieden van een duidelijke jaaragenda, waarin de verwachtingen over de rol van ouders en de momenten waarop hun bijdrage wordt verwacht, duidelijk zijn. Dit helpt ouders om zich beter te positioneren in het onderwijsproces van hun kind. Bovendien is het belangrijk dat leraren en ouders gemeenschappelijk de inrichting van de samenwerking vormgeven, zodat er een overleg is over de manier waarop ze samenwerken aan de ontwikkeling van het kind (Ilias, 2022). In deze context is het van belang dat ouders zich niet als tekortkomingen worden beschouwd, maar dat ze worden geïsoleerd en ondersteund worden in hun rol (Groff & De Wit, 2022).
Ouderschap is meer dan alleen het opvoeden van kinderen. Het is een onvoorwaardelijke en tijdloze verbintenis van een volwassene met zijn of haar kinderen. Dit betekent dat ouderschap ook een belangrijk deel van de identiteit is. Het kan echter ook kwetsbaar zijn, vooral als het opvoeden van kinderen niet vanzelf gaat. In dat geval kunnen ouders dat voelen als falen. Het opvoeden van kinderen is een hele klus, en het vraagt nogal wat van ouders om kinderen een veilige en warme basis te geven om gezond op te groeien.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat de invloed van ouderbetrokkenheid groot is. Onderzoek toont aan dat ouderschap een belangrijke factor is bij de ontwikkeling van het kind. De betrokkenheid van ouders bij het leren van hun kind kan leiden tot betere schoolprestaties en een betere sociaal-emotionele ontwikkeling. Ouders die actief betrokken zijn bij het onderwijs van hun kind, zoals bijvoorbeeld het helpen bij huiswerk of het stimuleren van het lezen, kunnen hierin een cruciale rol spelen. Daarnaast is het belangrijk dat ouders hun kinderen leren om te gaan met verschillen tussen mensen, bijvoorbeeld op het gebied van cultuur, gewoonten, normen en waarden, sekse en gender.
Ouderschap is niet alleen een taak van ouders, maar ook van professionelen. Pedagogische professionals spelen een belangrijke rol bij het begeleiden van ouders bij het opvoeden van hun kind. Ze kunnen helpen bij het oplossen van problemen, het geven van tips en het delen van ervaringen. In de bronnen wordt benadrukt dat ouders vaak vertrouwen hebben in de deskundigheid van pedagogische professionals. Daarom is het belangrijk dat professionelen beschikbaar zijn voor vragen over het kind, bijvoorbeeld over het dagritme of over bepaald gedrag. Het kan ouders helpen om daarover te praten en tips te krijgen.
Bijvoorbeeld in de bronnen wordt aangegeven dat ouders graag willen weten hoe hun kind het doet in de groep. Dit kan bijdragen aan de band tussen ouders en leraren. Daarnaast is het belangrijk dat professionelen de betrokkenheid van ouders stimuleren. Ze kunnen bijvoorbeeld een koffieochtend organiseren, informatieavonden geven of andere activiteiten aanbieden waar ouders elkaar kunnen ontmoeten. Hierdoor kunnen ouders elkaar ondersteunen en delen van hun ervaringen.
De invloed van culturele en sociale verschillen op de opvoeding van kinderen is niet te onderschatten. In de bronnen wordt aangegeven dat verschillen in (sociaal-economische) achtergronden, cultuur en taalgebruik een rol spelen bij de samenwerking tussen ouders en leraren. Het is belangrijk dat leraren deze verschillen niet definiëren als tekorten van ouders, maar deze ouders faciliteren voor hun rol. Dit geldt zeker voor situaties waarin de verschillen tussen school en thuis groter zijn. In dergelijke gevallen is het belangrijk dat leraren en ouders duidelijke verwachtingen hebben over het contact en de manier waarop ze met elkaar omgaan.
Daarnaast is het belangrijk dat ouders hun kinderen in hun eigen taal ondersteunen. Dit kan bijdragen aan de tweede taalverwerving van kinderen. In de bronnen wordt aangegeven dat het gebruik van de thuistaal van kinderen kan helpen bij het opbouwen van een betrouwbare en betrokken relatie tussen school en thuis. Dit is vooral belangrijk voor kinderen uit lagere-inkomensfamilies, waarbij het belang van de thuistaal wordt benadrukt.
De rol van ouders als eerste opvoeder is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het kind. Ze spelen een centrale rol bij het opbouwen van de basisvaardigheden van kinderen, zowel op school als in het dagelijks leven. De samenwerking met leraren is essentieel om ervoor te zorgen dat ouders en leraren op een gestructureerde manier met elkaar communiceren. De invloed van ouderbetrokkenheid is groot, en onderzoek toont aan dat ouderschap een belangrijke factor is bij de ontwikkeling van het kind. Daarnaast is het belangrijk dat professionelen beschikbaar zijn om ouders te ondersteunen bij het opvoeden van hun kind. De invloed van culturele en sociale verschillen is niet te onderschatten, en het is belangrijk dat leraren en ouders duidelijke verwachtingen hebben over het contact en de manier waarop ze met elkaar omgaan.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet