Positief Opvoeden in de Basisschooltijd: Een Veilig En Stimulerend Klimaat Voor Je Kind
juli 10, 2025
In de jeugd- en opvoedhulp is het belangrijk om ouders te ondersteunen bij het omgaan met gedragsproblemen en ontwikkelingsvragen van hun kinderen. Een veelgebruikte methode is Triple P, ook wel bekend als het Positive Parenting Program. Deze methode biedt ouders een gestructureerde aanpak om hun opvoedingsvaardigheden te verbeteren en positieve ontwikkeling van hun kind te stimuleren. In dit artikel worden de kernprincipes van Triple P, de verschillende niveaus van interventies en de effectiviteit van deze methode besproken, gebaseerd op de beschikbare bronnen.
Triple P, wat staat voor Positive Parenting Program, is ontwikkeld door Matthew Sanders, een professor in de klinische psychologie. Het programma richt zich op het leren van opvoedstrategieën en -vaardigheden, zodat ouders zich beter kunnen omgaan met hun kinderen. De kernprincipes van Triple P zijn:
Deze principes vormen de basis van het opvoedprogramma en worden vaak gebruikt in combinatie met andere interventies, zoals de Gordon-cursus of Opvoeden & Zo.
Triple P biedt vijf niveaus van interventies, die op elkaar aansluiten. Deze niveaus zijn bedoeld om ouders te ondersteunen bij verschillende problemen en behoeften:
Deze niveaus maken het mogelijk om op maat te kiezen welke interventie het beste past bij de situatie van de ouder en het kind.
De effectiviteit van Triple P is onderzocht in tal van studies. Volgens de beschikbare bronnen is de methode veelgebruikt en is er veel onderzoek gedaan naar de kwaliteit van Triple P. Er zijn in totaal meer dan 250 studies geweest om de kwaliteit van Triple P te onderzoeken. De resultaten van deze studies zijn over het algemeen positief, maar er zijn ook kritiek en discussies over de effectiviteit van de methode.
De voordelen van Triple P zijn onder andere:
Hoewel de meeste studies positief zijn, zijn er ook kritiek en discussies over de effectiviteit van Triple P. De meeste onderzoeken hebben een groot ‘zelfpromotie’ effect en laten alleen maar positieve resultaten zien. De onderzoekers zijn nauw betrokken bij Triple P, en daardoor niet onafhankelijk. Dit geeft een vertroebeld beeld van de resultaten. De onderzoeken die wel onafhankelijk zijn, laten juist minder goede resultaten zien. Dat roept dus vraagtekens op.
Daarnaast is er te weinig onderzoek gedaan naar de vijf niveaus om echt te kunnen zeggen dat ze een belangrijk verschil maken op lange termijn. De positieve resultaten uit de onderzoeken kunnen daardoor beter met een korreltje zout worden genomen.
In de praktijk wordt Triple P toegepast door verschillende zorginstellingen, waaronder jeugdgezondheidszorg, jeugd-hulp, maatschappelijk werk, speciaal onderwijs en kinderopvang. De methode is breed en wereldwijd inzetbaar, zodat ouders op verschillende manieren ondersteuning kunnen krijgen bij het opvoeden.
De methode is geschikt voor ouders van kinderen van 0 tot 16 jaar. Het programma richt zich op kinderen met verschillende problemen, waaronder:
De methode biedt dus een breed aanbod aan interventies, zodat ouders op maat kunnen kiezen welke vorm van ondersteuning het beste past bij hun situatie.
Bij de toepassing van Triple P wordt vaak ook gekeken naar andere interventies, zoals de Gordon-cursus of Opvoeden & Zo. Deze programma’s richten zich op het vergroten van de opvoedingscompetentie van ouders. Ook zijn er andere programma’s, zoals de Kortdurende Video-Hometraining (K-VHT), die gericht zijn op het versterken van opvoedingsvaardigheden en de ouder-kindrelatie.
De samenwerking met andere programma’s kan leiden tot een geïntegreerde aanpak van opvoedingsondersteuning. Bijvoorbeeld, het combineren van Samen Starten en Stevig Ouderschap kan helpen bij het signaleren van gezinnen die extra aandacht nodig hebben. Ook kunnen programma’s zoals Peuter in Zicht! en Beter Omgaan met Pubers worden ingezet als onderdeel van een bredere opvoedingsstrategie.
Bij de toepassing van Triple P is het belangrijk om de situatie van de ouder en het kind goed in te schatten. Het beslisschema dat in de richtlijnen is opgenomen, helpt bij het bepalen of een bepaalde interventie nodig is. Dit schema is bedoeld om ouders te helpen bij het bepalen of er sprake is van een probleem dat aandacht vereist.
Tijdens de beoordeling van de situatie van de ouder en het kind, is het belangrijk om de volgende punten in de gaten te houden:
Deze punten helpen bij het bepalen of er sprake is van een probleem dat aandacht vereist. De ouder is actief betrokken bij het besluitvormingsproces, maar het blijft complex.
Triple P is een gestructureerde aanpak voor positief opvoeden, die gericht is op het leren van opvoedstrategieën en -vaardigheden. De methode biedt verschillende niveaus van interventies, zodat ouders op maat kunnen kiezen welke vorm van ondersteuning het beste past bij hun situatie. De effectiviteit van Triple P is onderzocht in tal van studies, maar er zijn ook kritiek en discussies over de effectiviteit van de methode. De methode is breed en wereldwijd inzetbaar, zodat ouders op verschillende manieren ondersteuning kunnen krijgen bij het opvoeden.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet