De invloed van Betje Wolff op de opvoeding van kinderen in de achttiende eeuw
juli 10, 2025
In de regio Heino, gelegen in het oosten van Nederland, is de opvoeding van kinderen een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. Verschillende instellingen en professionals bieden hulp aan ouders en kinderen, met name bij problemen met verstandelijke beperkingen, psychische stoornissen, autisme en ADHD. De opvoeding in Heino is gericht op het ontwikkelen van zelfvertrouwen, het stimuleren van positieve gedragspatronen en het aanbieden van praktische oplossingen voor moeilijke situaties in de opvoeding. In dit artikel worden de belangrijkste initiatieven, praktijken en benaderingen in Heino besproken, gebaseerd op de beschikbare bronnen.
Een van de belangrijkste initiatieven in Heino is Opvoed-dingen, een consultatiepraktijk die gericht is op het geven van praktische hulp aan ouders en kinderen. De oprichter, Robbert van der Vegt, heeft sinds 1986 ervaring opgedaan in de jeugd- en gezinsbegeleiding. Hij benadrukt dat opvoeden een leerproces is, waarbij ouders steeds opnieuw met nieuwe situaties worden geconfronteerd. “Als ouder ben je er dagelijks druk mee en sta je steeds opnieuw voor situaties waarin je iets moet oplossen of bedenken”, vertelt hij. Opvoed-dingen helpt ouders bij het vinden van oplossingen voor lastige situaties, met inbegrip van activiteiten buiten de deur en buitensportactiviteiten, met name bij jongeren met een beperking.
De praktijk biedt ook individuele begeleiding aan, waarbij aandacht is voor de kwaliteiten van het kind. “Een simpel voorbeeld: Ouders melden dat hun kind altijd treuzelt met aankleden. Dat levert stress op in de ochtend. Na meelopen in het gezin blijkt dat het kind wel snel aankleedt als het na het ontbijt nog even mag TV kijken. In plaats van ‘duizend keer’ druk opbouwen, blijkt een beloningsysteem wél het gewenste resultaat te geven.” Dit benadruidt het belang van het stimuleren van gewenst gedrag in plaats van het leren van ongewenst gedrag.
Een ander initiatief dat in Heino actief is, is Ruimte! voor Opvoed-dingen, dat gericht is op het begeleiden van jongeren met psychische problemen, autisme of ADHD. De praktijk biedt individuele begeleiding aan, waarbij activiteiten zoals sport, spel, creatief werk, constructief werk, koken en groene ruimtes een rol spelen. Het is gericht op jongeren van 9 tot 18 jaar, met een klein hecht team dat zich richt op het opbouwen van vertrouwen en het behalen van persoonlijke doelen.
Rody Weijs, die sinds maart 2017 werkt bij Ruimte! voor Opvoed-dingen, benadrukt het belang van 1-op-1 begeleiding. “Bij Ruimte! willen wij jongeren een plek bieden waar zij zich vertrouwd en gehoord voelen. Door middel van 1-op-1 begeleiding kunnen wij aansluiten bij de behoeftes en interesses van de jongere en waar nodig aansturing bieden waardoor grenzen kunnen worden verlegd.” Ook Arnaud Gerritsen, die sinds 2022 werkt bij de praktijk, benadrukt het belang van creativiteit en beweging bij het begeleiden van jongeren.
Een andere aanpak in de opvoeding in Heino is de holistische benadering, zoals aangeboden door holistische kindercoaches. Deze benadering richt zich op het begrijpen van het gedrag van het kind en het vinden van een passende oplossing. Veel ouders merken op dat standaard opvoedtechnieken niet werken, en dat er een behoefte is aan een op maat gemaakte aanpak.
Een holistische kindercoach helpt ouders bij het vinden van een “handleiding” voor hun kind, waarin staat hoe het kind werkt, wanneer het zich het beste voelt, en hoe het de beste beslissingen kan nemen. Hierdoor ontstaat meer harmonie binnen het gezin en in de omgeving van het kind. Deze benadering is gericht op het ontwikkelen van kracht, zelfvertrouwen en het verminderen van stress en strijd in het gezin.
In Heino is ook aandacht voor ouders van kinderen met autisme. Het boek “Balans – Als je kind autisme heeft”, geschreven door Mirjam van der Weide-Wink uit Heino, biedt een overzicht van ervaringen en tips voor ouders die met de diagnose van hun kind omgaan. Het boek is gericht op het opbouwen van balans in het gezin en het leren omgaan met de uitdagingen van het opvoeden van een kind met autisme.
De auteur benadrukt dat het opvoeden van een kind met autisme zwaarder en intensiever is, maar ook een groot voorrecht. De focus ligt op het leren omgaan met het gedrag van het kind, het aanbieden van rust en balans, en het vinden van oplossingen die passen bij de behoeften van het kind.
De Parabool in Heino biedt ondersteuning aan kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. De organisatie richt zich op het opbouwen van sociale contacten, het bevorderen van integratie in de samenleving en het bieden van ondersteuning in de eigen omgeving, thuis, op school of op het werk. De praktijk biedt ambulante begeleiding aan, waarbij een begeleider aan huis komt om ondersteuning te bieden bij het zelfstandig wonen.
De Parabool benadrukt het belang van een persoonlijk begeleider die zich richt op de behoeften van het individu. Hierbij wordt aandacht besteed aan het opbouwen van vertrouwen, het ontwikkelen van zelfstandigheid en het ondersteunen bij het oplossen van problemen in het dagelijks leven.
Een belangrijk onderdeel van de opvoeding in Heino is het aanbieden van creatieve en sportieve activiteiten. Deze activiteiten helpen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, het leren omgaan met conflicten en het stimuleren van positieve gedragingen. Activiteiten zoals schilderen, koken, wandelen, yoga en sporten worden vaak ingezet om jongeren te ondersteunen in hun ontwikkeling.
In de praktijk van Opvoed-dingen wordt aandacht besteed aan het vinden van activiteiten die passen bij de behoeften van het kind. Hierbij wordt ook gekeken naar de voorkeuren van het kind, of het liever creatief is, sportief of meer gericht op rust en duidelijkheid. Door actief met het kind te werken, kunnen verborgen talenten ontdekt en gestimuleerd worden.
In Heino is er ook aandacht voor de samenwerking tussen ouders, onderwijs en gezondheidszorg. Er wordt gewerkt aan een samenhangende aanpak, waarbij de behoeften van het kind centraal staan. Dit betekent dat ouders, leerkrachten en professionals samenwerken om het kind te ondersteunen in zijn ontwikkeling.
Bijvoorbeeld in het kindcentrum aan de Koningin Julianastraat in Heino wordt openbaar onderwijs en kinderopvang onder één dak aangeboden. Hier ontmoeten ongeveer 210 kinderen van 3 maanden tot 13 jaar elkaar om samen te spelen, samen hun talenten en creativiteit te ontdekken en samen te leren. Dit dient als een voorbeeld van hoe gezamenlijke inspanningen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen.
In Heino is de opvoeding gericht op het aanbieden van praktische hulp, het stimuleren van positieve gedragspatronen en het vinden van oplossingen voor moeilijke situaties in de opvoeding. Verschillende initiatieven, zoals Opvoed-dingen, Ruimte! voor Opvoed-dingen, De Parabool en creatieve activiteiten, bieden ouders en kinderen ondersteuning in hun ontwikkeling. De focus ligt op het ontwikkelen van zelfvertrouwen, het leren omgaan met problemen en het aanbieden van oplossingen die passen bij de behoeften van het kind. Door samenwerking tussen ouders, onderwijs en gezondheidszorg kan een gezamenlijke aanpak worden gevolgd om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet