logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Opvoeding in westerse culturen: Waarden, praktijken en uitdagingen

De opvoeding in westerse culturen is gekenmerkt door een sterke nadruk op individueel denken, autonomie en persoonlijke ontwikkeling. Deze benadering verschilt opvallend van die in niet-westerse culturen, waar collectiviteit, familiebanden en morele verantwoordelijkheid centraal staan. In dit artikel worden de belangrijkste kenmerken van de westerse opvoeding besproken, inclusief de waarden, praktijken en uitdagingen die hierbij horen. De informatie is gebaseerd op gegevens uit diverse bronnen, waaronder studies over culturele verschillen in opvoeding, de rol van ouders en de invloed van het sociaal-economische systeem.

Waarden in de westerse opvoeding

In de meeste westerse samenlevingen, waaronder Europa en de Verenigde Staten, staan waarden zoals individualisme, onafhankelijkheid en zelfontplooiing centraal. Ouders in deze culturen moedigen hun kinderen aan om vaardigheden te ontwikkelen die deze waarden ondersteunen, zoals assertiviteit, zelfvertrouwen, zelfexpressie en autonomie. De nadruk ligt op het ontwikkelen van een positief gevoel van eigenwaarde en het volgen van persoonlijke passies.

Deze waarden worden beïnvloed door het sociaal-economische systeem van westerse samenlevingen, waarin er sprake is van meer posities en rollen. Het aantal keuzemogelijkheden voor sociale en andere rollen wordt dan ook groter. In westerse culturen worden rollen meestal toebedeeld op basis van verworven capaciteiten en opleiding (achieved position), in tegenstelling tot niet-westerse culturen, waar rollen vaak op basis van leeftijd, sekse en afkomst (ascribed position) worden toegekend.

In de westerse opvoeding wordt ook veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van een autonome zelfbeeld, waarbij het kind zichzelf ziet als een onafhankelijke persoon met duidelijke grenzen ten opzichte van anderen. Dit verschilt van de relatiesamenstelling die in niet-westerse culturen vaak centraal staat. In collectivistische culturen, zoals in delen van Azië, wordt het kind eerder geïdentificeerd met zijn of haar rol binnen de familie, terwijl in westerse culturen de nadruk ligt op individuele prestaties en persoonlijke groei.

Praktijken in de westerse opvoeding

De praktijken in de westerse opvoeding variëren per land, maar er zijn wel duidelijke overeenkomsten. Een van de belangrijkste kenmerken is de nadruk op communicatie en empathie. Ouders in westerse culturen zijn vaak gevoelig voor de specifieke behoeften van hun kind en proberen deze te begrijpen. Wanneer ze willen dat hun kind iets doet, proberen ze aan het kind uit te leggen waarom dat zo is. Ze hebben over het algemeen veel geduld en communiceren met hun kinderen over hun gevoelens en gedachten.

Een ander kenmerk is het gebruik van positieve beloning. In westerse culturen wordt vaak gelachen en geprijsd op onbeduidende prestaties, om de eigenwaarde van het kind te versterken. Dit kan echter ook tegenproductief zijn, omdat het kind te veel lof kan krijgen zonder daadwerkelijk bewustzijn van zijn of haar prestaties. Daarnaast wordt er vaak gewerkt aan het ontwikkelen van een gevoel van autonomie. Kinderen worden aangemoedigd om zelf te kiezen, hun mening te geven en verantwoordelijkheid te nemen.

In de westerse opvoeding wordt ook veel aandacht besteed aan de psychologische ontwikkeling van het kind. Ouders zijn zich bewust van het belang van een gezonde psychologische ontwikkeling van hun kinderen, door de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. Ze weten dat ze de ontwikkeling van kinderen kunnen beïnvloeden en proberen dat positief te doen, omdat kinderen zowel door genetische als door omgevingsfactoren bepaald worden. Ouders in westerse culturen zijn zich in de afgelopen decennia meer verantwoordelijk gaan voelen voor de schoolvoorbereiding en ondersteuning van het onderwijs van hun kind. Ze sturen kinderen dan ook al op jonge leeftijd naar een peuterspeelzaal en willen thuis de cognitieve ontwikkeling van de kinderen stimuleren door spelletjes te spelen en voor te lezen.

Onderscheid met niet-westerse culturen

In tegenstelling tot westerse culturen, waarin het individu centraal staat, is in niet-westerse culturen de groep centraal. De nadruk ligt op groepscohesie, harmonie en verantwoordelijkheid. In deze culturen wordt de rol van het kind vaak bepaald door de familie en de maatschappij. De opvoeding is gericht op het leren van sociale vaardigheden, gehoorzaamheid, bescheidenheid en zelfbeheersing.

In niet-westerse culturen is de opvoeding vaak gespecialiseerd op seksuele kenmerken. De opvoeding van jongens en meisjes is vaak verschillend, waarbij het gedrag van het kind wordt beïnvloed door de verwachtingen van de familie en de maatschappij. Daarnaast is er in niet-westerse culturen vaak sprake van een sociaal levensloopmodel, waarbij de overgangen tussen levensfases worden gevierd met rituelen. Deze rituelen helpen bij het aanvaarden van de verantwoordelijkheden van volwassenheid.

In westerse culturen daarentegen is de nadruk op de psychologische ontwikkeling van het individuele kind. De overgangen tussen levensfases worden vaak niet met rituelen gevierd, maar worden als natuurlijk beschouwd. In deze culturen wordt de kindertijd vaak als een periode van leren en ontdekken gezien, in tegenstelling tot niet-westerse culturen, waarin de kindertijd minder aandacht krijgt.

Uitdagingen in de westerse opvoeding

Hoewel de westerse opvoeding veel voordelen biedt, zijn er ook uitdagingen. Een van de belangrijkste is de onzekerheid over de invloed van de maatschappelijke omstandigheden op de opvoeding. In een globaliserende wereld, waarin culturele verschillen steeds belangrijker worden, is het belangrijk om te beseffen dat de opvoeding van kinderen van immigranten complexer is dan in de traditionele westerse context.

In Nederland bijvoorbeeld, waar de cultuurdiverse samenleving zich steeds meer ontwikkelt, is de opvoeding van kinderen van allochtonen een uitdaging. De opvoeding in de eigen taal en cultuur wordt vaak beperkt door beleidsmaatregelen, zoals de Oalt-wet, die in 1998 van kracht werd. Deze wet stond ouders toe om hun kinderen in hun eigen taal te onderwijzen, maar werd in 2004 niet meer gefinancierd. Dit betekent dat ouders in de praktijk vaak geen ondersteuning krijgen bij de opvoeding van hun kinderen in hun eigen taal en cultuur.

Daarnaast is er in de westerse opvoeding sprake van een bepaalde mate van onzekerheid over de invloed van culturele verschillen. In een multiculturele samenleving zoals Nederland is de opvoeding van kinderen die tussen twee culturen vallen een uitdaging. Deze kinderen kunnen te maken krijgen met spanningen tussen de verwachtingen van hun ouders en de maatschappelijke normen. De opvoeding van deze kinderen vereist een specifieke aanpak, waarin zowel de culturele als de sociale context in acht wordt genomen.

Samenlevingsinvloeden en opvoedingspraktijken

De opvoeding in westerse culturen wordt ook beïnvloed door het sociaal-economische systeem. In westerse samenlevingen is het aantal keuzemogelijkheden voor sociale en andere rollen groter, wat leidt tot meer flexibiliteit in de opvoeding. Ouders in deze culturen hebben meer invloed op de opvoeding van hun kinderen, omdat ze zich bewust zijn van het belang van een gezonde psychologische ontwikkeling.

Daarnaast is er in westerse culturen sprake van een bepaalde mate van onzekerheid over de invloed van culturele verschillen. In een multiculturele samenleving zoals Nederland is de opvoeding van kinderen die tussen twee culturen vallen een uitdaging. Deze kinderen kunnen te maken krijgen met spanningen tussen de verwachtingen van hun ouders en de maatschappelijke normen. De opvoeding van deze kinderen vereist een specifieke aanpak, waarin zowel de culturele als de sociale context in acht wordt genomen.

Conclusie

De opvoeding in westerse culturen is gekenmerkt door een sterke nadruk op individueel denken, autonomie en persoonlijke ontwikkeling. De waarden, praktijken en uitdagingen die hierbij horen, verschillen van die in niet-westerse culturen. In westerse culturen staan waarden als individualisme, onafhankelijkheid en zelfontplooiing centraal, terwijl in niet-westerse culturen de nadruk ligt op collectiviteit, familiebanden en morele verantwoordelijkheid. De opvoeding in westerse culturen wordt beïnvloed door het sociaal-economische systeem, de communicatie tussen ouders en kinderen, en de rol van het individu in de maatschappij. Hoewel de westerse opvoeding veel voordelen biedt, zijn er ook uitdagingen, zoals de invloed van culturele verschillen en de opvoeding van kinderen die tussen twee culturen vallen.

Bronnen

  1. https://www.worldsupporter.org/nl/summary/samenvatting-cultuur-en-opvoeding-41085
  2. https://www.eo.nl/artikel/opvoeden-als-de-mayas-en-de-inuit-wat-we-van-eeuwenoude-culturen-kunnen-leren?srsltid=AfmBOorQ32ZYpP9TshgwBEe7ieLL8fXoSZ2BvKh22yZYO79axGcC1b
  3. https://www.famme.nl/hoe-opvoedstijlen-uit-de-oosterse-en-westerse-wereld-elkaar-hervormen/
  4. https://wij-leren.nl/jagen-verzamelen-opvoeden.php
  5. https://sensazorg.nl/culturele-verschillen-bij-het-opvoeden-van-kinderen/
  6. https://mijn.bsl.nl/opvoeding-en-globalisering-in-westerse-landen/15784112

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven