logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Opvoeding in weeshuizen: historische ervaringen en huidige standaarden

In de geschiedenis van Nederland zijn weeshuizen een belangrijk onderdeel geweest van de zorg voor kinderen zonder ouderlijk gezag. Deze instellingen hadden als doel om kinderen te onderbrengen, op te voeden en te onderwijzen, zodat ze later zelfstandig konden functioneren in de samenleving. In de bronnen die beschikbaar zijn, wordt duidelijk dat de opvoeding in weeshuizen sterk variëerde, afhankelijk van de tijdperken en de specifieke instelling. In dit artikel worden de historische situatie, de manier van opvoeding en de huidige standaarden voor kinderen in weeshuizen besproken, met aandacht voor zowel positieve als negatieve ervaringen.

Historische context van weeshuizen

De geschiedenis van weeshuizen in Nederland reikt terug tot de 16e eeuw. Het oudste bekende weeshuis is het Zoudenbalchhuis in Utrecht, dat dateert uit 1491. In de zestiende eeuw kreeg vrijwel elke stad een dergelijke instelling, die vooral bedoeld was voor kinderen van erkende burgers van de stad. In de zeventiende eeuw zat het vol met Vlaamse immigrantenkinderen, maar ook kinderen die zonder ouderlijk gezag waren achtergebleven, zoals de zogenoemde ‘houkinderen’. Het Leidse Heilige Geest Weeshuis nam bijvoorbeeld alle ouderloze kinderen op, ongeacht geloof of afkomst van de ouders.

In de loop van de eeuwen ontstonden er verschillende soorten weeshuizen, waaronder burgerweeshuizen, die enkel kinderen van erkende burgers opnamen, en andere die openstonden voor alle kinderen zonder ouderlijk gezag. De zorg in deze huizen was gericht op het aanbieden van voeding, kleding, onderwijs en religieuze vorming. De kinderen kregen een standaardmenu, dat bestond uit brood, bonen, erwten, grutten en af en toe spek of vlees. Hoewel het eten niet riant was, was het wel zeker van het voorkomen.

De opvoeding in weeshuizen

De opvoeding in weeshuizen was in de loop van de eeuwen sterk veranderd. In de 19e eeuw was de opvoeding streng en traditioneel. De kinderen moesten zich houden aan regels en werden vaak met harde hand gestraft. Er werd vaak gewerkt en er heerste een liefdeloze sfeer. De kinderen kregen weinig ruimte voor eigen keuzes en werden meestal beheerst door de regenten en regentessen, die het weeshuis besturen en zorg dragen voor de voorzieningen.

Een van de kenmerken van de opvoeding in weeshuizen was het gebruik van uniforme kleding, die de kinderen dagelijks moesten dragen. Deze kleding was bedoeld om de kinderen te laten zien dat ze goed opgevoed werden. Ook werden de kinderen meerdere keren per dag gecontroleerd op hun gedrag, zodat ze zich aan de regels konden houden. In sommige gevallen werd er ook gewerkt aan de opvoeding, zoals in het geval van het Nijmeegse burgerweeshuis, dat in 1560 zijn deuren opende.

De positieve en negatieve kanten van het weeshuis

De ervaringen van kinderen in weeshuizen variëren sterk, afhankelijk van de situatie en de manier van opvoeding. In sommige gevallen was het leven in een weeshuis een verbetering ten opzichte van de situatie in het gezin. Zo was er voor de kinderen zekerheid van voeding, kleding en onderwijs. In het weeshuis konden de kinderen zich richten op hun ontwikkeling, in plaats van te moeten werken of te worden verwaarloosd.

Toch was het leven in de weeshuizen niet altijd prettig. Veel kinderen vonden het moeilijk om in de strijdige omgeving van het weeshuis te leven. De opvoeding was vaak streng, en de sfeer was liefdeloos. Sommige kinderen werden zelfs mishandeld, zoals het geval was met de ‘slangetjes’ die gebruikt werden om kinderen te straffen. Er was ook veel werk aan de winkel, en de kinderen moesten vaak meedoen aan de dagelijkse taken van het weeshuis.

De evolutie van de opvoeding in weeshuizen

In de loop van de eeuwen is de opvoeding in weeshuizen sterk veranderd. In de 19e eeuw ontstonden er al eerst een paar veranderingen, waaronder de opdeling van de kinderen in verschillende groepen, zoals de ‘wezen en boefjes’ die in de 19e eeuw in de geschiedenis werden beschreven. In de 20e eeuw begon de jeugdzorg zich steeds meer te ontwikkelen, en werden weeshuizen steeds vaker vervangen door pleeggezinnen of jeugdopvangcentra.

De invoering van de Algemene Weduwen en Wezenwet in 1959 had een grote impact op de weeshuizen. Dankzij deze wet konden weeskinderen eenvoudiger in het vervolg bij familie of pleeggezinnen worden ondergebracht. In de jaren zestig begon de regering met het sluiten van veel weeshuizen, omdat de jeugdzorg zich steeds vaker richtte op de opvoeding in het gezin. De kinderen kregen meer ruimte om op te groeien in een veilige omgeving, met zoveel mogelijk liefde en begrip.

Huidige standaarden en toekomstige ontwikkelingen

Op dit moment zijn weeshuizen in Nederland zeldzaam geworden, en wordt de opvoeding van kinderen zonder ouderlijk gezag steeds vaker geregeld via pleeggezinnen, jeugdopvangcentra of andere vormen van ondersteuning. Toch blijven er nog steeds instellingen die kinderen opvangen, zoals het Elisabeth Weeshuis in Culemborg, dat nog steeds actief is.

De huidige standaarden voor kinderen in weeshuizen zijn gericht op een veilige, liefdevolle omgeving waarin kinderen kunnen opgroeien. Er wordt aandacht besteed aan de psychosociale ontwikkeling van het kind, en er wordt gewerkt aan een vorm van opvoeding die het kind helpt om zelfstandig te worden. Ook wordt er aandacht besteed aan de gezondheid, het onderwijs en de maaltijden van de kinderen.

Conclusie

De opvoeding in weeshuizen heeft in de loop van de eeuwen veel veranderd. In de 16e eeuw begon het weeshuis als een instelling die kinderen moest opvoeden en onderwijzen, terwijl het in de 20e eeuw steeds vaker vervangen werd door andere vormen van jeugdopvang. De ervaringen van kinderen in weeshuizen variëren sterk, afhankelijk van de situatie en de manier van opvoeding. Hoewel sommige kinderen in de weeshuizen een betere situatie vonden dan in hun eigen gezin, was het leven in de weeshuizen niet altijd prettig. In de huidige tijd is de opvoeding van kinderen zonder ouderlijk gezag steeds meer gericht op een veilige en liefdevolle omgeving, waarin kinderen kunnen opgroeien.

Bronnen

  1. Weeshuizen in Nederland
  2. Maatschappij tot Opvoeding van Weezen in het Huisgezin
  3. Kinderen in weeshuizen hebben geen veilige basis
  4. Liefde en opvoeding in het weeshuis
  5. Opvoeding
  6. Geschiedenis van het weeshuis
  7. Details over weeshuizen
  8. Help mijn dochter werkt in een weeshuis
  9. Zo vergeet jij de weeskinderen niet
  10. Ondersteuning bij opvoeding
  11. Hoe ontstonden de eerste weeshuizen in Gelderland
  12. Beleid weeshuizen internaten
  13. Geschiedenis van het burgerweeshuis

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven