logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Opvoeding in Vietnam: Kansrijke toekomst voor kinderen

De opvoeding in Vietnam is een complex en dynamisch proces dat zowel culturele als maatschappelijke aspecten omvat. In dit artikel wordt ingegaan op de kernprincipes van opvoeding, de huidige stand van zaken in het onderwijs, en de rol van de overheid en maatschappelijke initiatieven bij het verbeteren van de kansen voor kinderen. De informatie is gebaseerd op de bronnen die in het gegeven contextdocument zijn opgenomen.

Inleiding

In Vietnam is de opvoeding een cruciale factor voor de ontwikkeling van kinderen en de toekomst van het land. De opvoedingspraktijken variëren afhankelijk van de regio en de sociale omstandigheden, maar er zijn welbepaalde algemene trends en beleidsmaatregelen die het opvoedingsproces beïnvloeden. Daarnaast speelt de psychische gezondheid van jongeren een grote rol, zoals blijkt uit onderzoek naar de geestelijke gezondheid van middelbare scholieren in Vietnam. Bovendien worden er initiatieven geïnitieerd om de toegang tot onderwijs te verbeteren, met name voor kinderen uit etnische minderheden. In dit artikel wordt ingegaan op deze aspecten en de betrokkenheid van verschillende partijen in het opvoedingsproces.

Opvoeding en onderwijs in Vietnam

Het onderwijssysteem

In Vietnam wordt het onderwijs opgedeeld in drie fasen: basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger onderwijs. Het basisonderwijs, ook wel giáo dục tiểu học genoemd, duurt vijf jaar en is bedoeld voor kinderen van 6 tot 11 jaar. Het voortgezet onderwijs bestaat uit twee fasen: de onderbouw en de bovenbouw. De onderbouw, trung học cơ sở, duurt vier jaar en leidt tot het Bằng tốt nghiệp trung học cơ sở, terwijl de bovenbouw, trung học phổ thông, drie jaar duurt en leidt tot het Bằng tốt nghiệp trung học phổ thông. Dit diploma is van doorslaggevend belang voor toelating tot hoger onderwijs.

Voor leerlingen die niet doorgaan naar hoger onderwijs, is het mogelijk om een beroepsopleiding te volgen, zoals het trung cấp of cao đẳng niveau. De overheid streeft ernaar om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, met name in arme regio’s en voor etnische minderheden.

Digitale opvoeding

Een nieuw initiatief dat de afgelopen jaren belangrijke aandacht heeft gekregen, is het project Ieder Kind Leert. Dit project, gestart door UNICEF in samenwerking met het Vietnamese ministerie van Onderwijs, richt zich op het verbeteren van de toegang tot digitaal onderwijs, met name voor kinderen uit etnische minderheden. Door tablets en digitale leeromgevingen in te zetten, worden kinderen beter voorbereid op de toekomst, met name in afgelegen gebieden waar het internetgebruik beperkt is.

Deze inspanningen om het onderwijs te digitaliseren, zijn niet alleen gericht op het versterken van de kennis van kinderen, maar ook op het verminderen van de kloof tussen stedelijke en landelijke regio’s. De inzet van digitale middelen, waaronder 160 digitale boeken en 20 digitale prentenboeken, helpt kinderen om sneller en efficiënter te leren, met name in hun moedertaal.

Opvoeding in de moedertaal

Een andere belangrijke aandachtspunt is de onderwijsbevoegdheid van kinderen uit etnische minderheden. Veel kinderen uit deze groepen spreken niet of nauwelijks Vietnamees, waardoor ze moeite hebben met het volgen van het reguliere onderwijs. Door hen te laten leren in hun eigen taal, wordt hun toegang tot onderwijs en toekomstige kansen verbeterd. Dit is een essentieel onderdeel van het project Ieder Kind Leert, waarbij ook bewustwordingscampagnes worden georganiseerd om de betrokkenheid van de gemeenschap te vergroten.

Psychische gezondheid van jongeren in Vietnam

Problemen met geestelijke gezondheid

Een belangrijk onderwerp in de opvoeding is de psychische gezondheid van jongeren. Uit onderzoek naar de geestelijke gezondheid van middelbare scholieren in de stad Cà Mau in de Mekongdelta blijkt dat veel leerlingen last hebben van psychische problemen. Volgens het onderzoek van Tan Nguyen, dat werd gedaan aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, is 41,1% van de ondervraagde leerlingen getroffen door depressieve symptomen, terwijl 22,8% last heeft van angstklachten. Daarnaast is suïcidaliteit een groot probleem, met 3,8% van de leerlingen die een poging tot zelfmoord hebben gedaan.

Deze aantallen zijn hoge en wijzen op een ernstige situatie. De oorzaken zijn onder meer het competitieve onderwijs, sociale druk, en tekortkomingen in de beschikbaarheid van psychische hulpverlening. De overheid en onderwijsinstellingen hebben nog geen voldoende maatregelen genomen om deze problemen adequaat aan te pakken.

Oorzaken en oplossingen

De oorzaken van de psychische problemen liggen onder andere in het onderwijs. Het Vietnamese onderwijs is zeer competitief, met veel extra lessen en oefenwerk. Dit leidt tot hoge stressniveaus bij leerlingen. Daarnaast zijn er in Vietnam veel misverstanden over seksuele oriëntatie en genderidentiteit, wat bijdraagt aan de psychische belastbaarheid van leerlingen.

Voor oplossingen is het belangrijk om de toegankelijkheid van psychische hulpverlening te verbeteren. Daarnaast is het nodig om bewustwording te creëren over de geestelijke gezondheid en het aanbieden van ondersteuning voor leerlingen. Dit kan worden gedaan via voorlichtingsprogramma’s en opleidingen voor leraren, zodat ze beter om kunnen gaan met psychische problemen bij leerlingen.

Opvoedingspraktijken in Vietnam

De rol van ouders en verzorgers

De opvoeding in Vietnam wordt vaak gezien als een gezamenlijk proces tussen ouders, verzorgers en onderwijskundigen. Het doel is om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling tot zelfstandige, verantwoordelijke en betrokken personen. Hierbij staat de liefde, veiligheid, kennis en richting centraal. Ouders en opvoeders helpen kinderen om hun gaven en talenten te ontdekken, zowel voor hun eigen ontwikkeling als voor het welzijn van anderen.

De waarden van respect, eerlijkheid en verantwoordelijkheid staan centraal in de opvoeding. Daarnaast wordt er ruimte geboden voor fouten en herstel. Het is een dynamisch proces waarin kinderen leren om, in verbondenheid met anderen, zelfstandig in de wereld te staan en een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving.

Verschillende opvoedingsstijlen

In Vietnam zijn er verschillende opvoedingsstijlen, afhankelijk van de regio en de culturele context. In sommige gebieden wordt er veel aandacht besteed aan het leren van taal, wiskunde en wetenschap, terwijl in andere gebieden de focus ligt op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het aanleren van een beroep.

Een bijzonder kenmerk van de opvoeding in Vietnam is de rol van grootouders. In veel gezinnen wonen grootouders meerdere jaren bij de kleinkinderen, waardoor ze een belangrijke bijdrage leveren aan de opvoeding. Dit is vooral in landelijke gebieden een veelvoorkomend verschijnsel.

Sociale en culturele uitdagingen

De invloed van het tweekindbeleid

In het verleden had Vietnam een tweekindbeleid, dat sterk werd beïnvloed door de economische en sociale omstandigheden. Het beleid stond op de lange termijn echter niet in het belang van de economische groei, vanwege vergrijzing en een krimpende beroepsbevolking. Daardoor werd het beleid in 2023 opgeheven, waardoor gezinnen nu vrij zijn om zoveel kinderen als ze willen te hebben.

De overheid ziet in dat het beleid leidde tot een onevenwicht tussen jongens en meisjes, aangezien ouders bij meisjes eerder voor abortus kiezen. Daarom wordt er aandacht besteed aan het bevorderen van gelijke kansen en het aanpakken van de oorzaken van het verschijnsel.

Opvoeding en armoede

Een ander belangrijk aspect is de invloed van armoede op de opvoeding. Veel kinderen uit arme gezinnen hebben moeite met het volgen van het reguliere onderwijs, vooral in afgelegen gebieden. Daarnaast zijn er kinderen die door omstandigheden in de opvang terechtkomen, zoals straatkinderen. Stichting K.I.D.S. helpt hierbij door opvanghuizen en studiebeurzen aan te bieden, zodat deze kinderen een veilige omgeving krijgen en toegang tot onderwijs.

Conclusie

De opvoeding in Vietnam is een complex proces dat zowel culturele als maatschappelijke aspecten omvat. De overheid, onderwijsinstellingen en maatschappelijke initiatieven werken aan het verbeteren van de kansen voor kinderen, met name in arme regio’s en voor etnische minderheden. Daarnaast is de psychische gezondheid van jongeren een belangrijk onderwerp, dat aandacht verdient. De opvoedingspraktijken variëren afhankelijk van de regio, maar zijn doorgaans gericht op het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden. De rol van ouders, verzorgers en onderwijskundigen is hierbij cruciaal. De toekomst van de opvoeding in Vietnam hangt af van de voortdurende inspanningen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en de toegankelijkheid van onderwijs te vergroten.

Bronnen

  1. Basis- en voortgezet onderwijs in Vietnam
  2. Psychische problemen Vietnamese jongeren onder de loep
  3. K.I.D.S. – Opvang en onderwijs voor straatkinderen in Vietnam
  4. UNICEF – Ieder Kind Leert
  5. Vietnam schaft limiet van maximaal twee kinderen per gezin af
  6. Lifestyle en opvoeding in Vietnam
  7. Onderwijssysteem van Vietnam
  8. Opvoeding in Nederland
  9. Opvoeding in andere landen

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven