Plastische opvoeding en de rol van kunst in het onderwijs
juli 10, 2025
De opvoeding van kinderen is een essentieel onderdeel van hun ontwikkeling en het versterken van hun gezondheid, sociaal gedrag en leerprestaties. Opvoeding gebeurt niet alleen door ouders, maar ook door opvoeders, leraren en andere betrokkenen in het leven van het kind. Volgens de bronnen van de Nederlands Jeugdinstituut (NJI) is het belangrijk dat ouders en opvoeders samenwerken om een veilige, stimulerende omgeving te bieden waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen. De kern van de opvoeding ligt in het aanbieden van een omgeving die zorgt voor zorg, structuur en het overdragen van waarden. Binnen deze context wordt de rol van de pedagogische basis benadrukt, want deze vormt de basis voor een gezonde en kansrijke ontwikkeling van kinderen.
Opvoeding is het proces waarin ouders en opvoeders hun kind helpen bij de ontwikkeling tot een zelfstandig en sociaal mens dat kan bijdragen aan de samenleving. Dit gebeurt door een veilige en beschermende omgeving te bieden, structuur te geven, en kennis over te dragen. De bronnen van de NJI geven aan dat ouders hierbij een centrale rol spelen, maar dat ze het niet alleen hoeven te doen. Er zijn veel mensen die kunnen helpen, zoals beroepsopvoeders, leerkrachten, buurten en gemeenschappen. Opvoeding is dus een gemeenschappelijke inspanning waarin iedereen een rol speelt.
Er zijn verschillende belangrijke principes die de opvoeding van kinderen positief beïnvloeden. Hieronder staan de belangrijkste ervan beschreven:
Een veilige omgeving laat kinderen ongestoord ontdekken. Ouders hoeven minder te verbieden. In een stimulerende omgeving met boeiende activiteiten vervelen kinderen zich minder snel en is er minder kans op negatief aandacht vragen en vervelend gedrag. Dit is belangrijk voor het ontwikkelen van zelfstandigheid en het leren omgaan met verschillende situaties.
Complimenten en aanmoediging zijn motiverend om nieuwe dingen te leren. Ouders stimuleren zo de zelfstandigheid van hun kind en bieden ondersteuning bij moeilijkheden. Dit helpt kinderen om zich veilig te voelen en vertrouwen te krijgen in hun eigen vermogens.
Kinderen ontwikkelen zich het best in een duidelijke en voorspelbare omgeving. Waarbij ouders duidelijke regels stellen, op een heldere manier instructies geven. En snel reageren wanneer het kind ongewenst gedrag vertoont. Dit helpt bij het leren omgaan met grenzen en het begrijpen van gevolgen van gedrag.
Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich in een eigen tempo. Wanneer ouders te veel van het kind verwachten. Of willen dat het meteen alles goed doet, kunnen er problemen ontstaan. Ieder kind maakt fouten en meestal niet met opzet. Het is belangrijk dat ouders realistische verwachtingen hebben en het kind op een manier begeleiden die past bij hun ontwikkelingsfase.
De opvoeding van kinderen gebeurt op verschillende niveaus en omgevingen. Ouders, opvoeders, leerkrachten en andere betrokkenen spelen hierin een rol. Volgens de bronnen van de NJI is het belangrijk dat ouders hun kind helpen bij het leren omgaan met emoties, het opbouwen van vertrouwen, en het leren omgaan met verschillen tussen mensen. Ook is het belangrijk dat ouders regels en grenzen leggen en deze duidelijk uitleggen.
Ouderschap is meer dan alleen opvoeden. Er verandert veel voor ouders. Lees hier factoren die invloed hebben op het ouderschap, zoals levensvaardigheden. Het is belangrijk dat ouders zich bewust zijn van hun eigen welzijn, want dit heeft invloed op de opvoeding van hun kind. Goed voor jezelf zorgen als ouder is dus belangrijk, want een gelukkig en ontspannen ouder kan beter omgaan met de uitdagingen van het opvoeden.
De opvoeding van kinderen verandert afhankelijk van de leeftijd van het kind. In de jonge jaren, van 0 tot 2 jaar, is het belangrijk dat ouders aandacht besteden aan het opbouwen van een hechtingsband, het leren omgaan met emoties en het leren eten en slapen. In de leeftijd van 2 tot 4 jaar is het belangrijk dat ouders leren omgaan met driftbuien en het leren praten. Vanaf 4 tot 6 jaar wordt het belangrijk om te leren omgaan met mediacultuur, seksuele ontwikkeling, en het leren spelen. Vanaf 6 tot 12 jaar is het belangrijk dat kinderen leren omgaan met structuur, grenzen, en de invloed van media. Vanaf 10 tot 16 jaar is het belangrijk dat ouders leren omgaan met de ontwikkeling van het kind, de invloed van vrienden, en het leren omgaan met persoonlijke problemen.
De opvoeding van kinderen gebeurt niet alleen door ouders, maar ook door professionals. Beroepsopvoeders, leerkrachten, en andere betrokkenen spelen hierin een rol. Volgens de bronnen van de NJI is het belangrijk dat ouders en opvoeders samenwerken om een sterke pedagogische basis te vormen. Dit helpt bij het bevorderen van een gezonde, veilige en kansrijke ontwikkeling van kinderen.
Het is belangrijk dat ouders en opvoeders op een open manier met elkaar communiceren. Dit helpt bij het bepalen van de juiste opvoedingsstrategieën en het aanpassen van de omgeving aan de behoeften van het kind. Ook is het belangrijk dat ouders en opvoeders elkaar ondersteunen bij moeilijke situaties en het delen van ervaringen.
Er zijn veel hulpverleners en organisaties die kunnen helpen bij het opvoeden. De NJI geeft aan dat ouders niet alleen hoeven te doen, maar dat ze hulp kunnen vragen aan familie, vrienden, de kinderopvang, of de school. Ook zijn er veel informatiebronnen beschikbaar die kunnen helpen bij het opvoeden.
De opvoeding van kinderen is belangrijk voor hun toekomst. Volgens de bronnen van de NJI is het belangrijk dat ouders en opvoeders de juiste stappen zetten om een sterke basis te vormen. Dit helpt bij het bevorderen van een gezonde, veilige en kansrijke ontwikkeling van kinderen.
Er zijn verschillende factoren die de positieve ontwikkeling van kinderen kunnen bevorderen. Dit zijn onder andere het aanbieden van een veilige en stimulerende omgeving, het geven van positieve ondersteuning, het aanleren van duidelijke regels, en het aanbieden van realistische verwachtingen. Ook is het belangrijk dat ouders en opvoeders zich bewust zijn van hun eigen welzijn en dat ze samenwerken om de juiste opvoedingsstrategieën te kiezen.
Er zijn veel problemen die kunnen optreden bij het opvoeden van kinderen. Dit zijn onder andere druk gedrag, tegendraadsheid, teruggetrokkenheid, verlegenheid, en onzekerheid. Deze verschijnselen zijn tot op zekere hoogte normaal bij kinderen, vaak gebonden aan de ontwikkelingsfase waarin zij zitten. Het (leren) omgaan met deze verschijnselen is de gewone opgave voor ouders, beroepsopvoeders, zoals pedagogisch medewerkers en leerkrachten, buurten en culturele gemeenschappen, basisvoorzieningen, vrijetijdsvoorzieningen en voor gemeenten.
De opvoeding van kinderen is een essentieel onderdeel van hun ontwikkeling en het versterken van hun gezondheid, sociaal gedrag en leerprestaties. Het is belangrijk dat ouders en opvoeders samenwerken om een veilige, stimulerende omgeving te bieden waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen. De kern van de opvoeding ligt in het aanbieden van een omgeving die zorgt voor zorg, structuur en het overdragen van waarden. Binnen deze context wordt de rol van de pedagogische basis benadrukt, want deze vormt de basis voor een gezonde en kansrijke ontwikkeling van kinderen. Door opvoeding goed te begeleiden en samen te werken met professionals, kunnen ouders en opvoeders een sterke basis vormen voor de toekomst van hun kind.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet