Plastische opvoeding in het VVKSO: Doelen, werkvormen en praktijk
juli 10, 2025
De opvoeding van kinderen in de nieuwe tijd is een complex proces dat aansluit bij de huidige maatschappelijke veranderingen en de unieke eigenschappen van de nieuwe generatie kinderen. In tegenstelling tot vroeger, waarin de opvoeding vooral gericht was op het aanleren van normen en waarden uit de oude generatie, wordt nu steeds meer aandacht besteed aan de individuele behoeften en het bewustzijn van de kinderen. In dit artikel worden de kernprincipes van de opvoeding in de nieuwe tijd besproken, met als uitgangspunt de bronnen die in het kader van het onderzoek zijn opgehaald.
Nieuwetijdskinderen worden vaak gekenmerkt door hun sterke intuïtie, gevoeligheid en het vermogen om de sfeer en energie van anderen makkelijk op te vangen. Dit wordt ook wel buitenzintuiglijke vermogens genoemd. Deze vermogens zijn normale menselijke vermogens, maar in deze tijd zijn er steeds meer kinderen die deze vermogens ook nog op oudere leeftijd hebben. Ze gedragen zich opvallend anders dan eerdere generaties met eigenschappen waar de maatschappij niet altijd goed raad mee weet.
Een van de belangrijkste kenmerken van nieuwetijdskinderen is hun vermogen om in beelden te denken. Dit verschilt van de oude generatie die grotendeels nog in woorden denkt. Dit denken in beelden heeft onder andere als gevolg dat de computer uitstekend past bij de nieuwe generatie: die werkt immers met beelden ofwel icoontjes. Hetzelfde geldt voor sms-jes, waarbij in de taal zelf steeds meer beelden worden opgenomen.
De opvoeding van nieuwetijdskinderen vereist van ouders een andere aanpak en manier van omgang. Het is belangrijk dat ouders openstaan voor de wijsheid, energie en empathie van hun kind. Ze moeten bereid zijn om te luisteren en hun kind te begeleiden. Hierbij is het belangrijk om te beseffen dat een mens die in woorden denkt, heel wat trager denkt dan een mens die in beelden denkt. Per seconde kan een mens 2 tot 5 woorden denken, maar in diezelfde seconde kan een nieuwetijdskind 32 beelden door zich heen laten gaan!
Daarnaast is het belangrijk dat ouders hun kind helpen om hun eigen grenzen beter te kunnen bewaken. Ze moeten leren hoe ze zich wat beter kunnen afsluiten, bijvoorbeeld door het visualiseren van een gouden cirkel van licht om hen heen. Ouders moeten ook leren hoe ze hun kind kunnen helpen om vaker nee te zeggen, ook al is dat voor een nieuwetijdskind moeilijk. Het is belangrijk om te beseffen dat de gevoeligheid van het kind zowel hun kracht als zwakte is.
Een van de belangrijkste problemen die nieuwetijdskinderen op school tegenkomen, is hun uitgesproken gevoeligheid. Op school doen ze zoveel indrukken van de andere leerlingen, van de leerkrachten en van de omgeving op dat alleen al die hoeveelheid indrukken heel veel van aandacht en energie vergt. Dit is geen onbelangrijk punt, aangezien de oudere generatie zich hierover misschien minder zorgen over maakt.
Ook is het belangrijk om te beseffen dat de opvoeding van nieuwetijdskinderen niet alleen gericht is op het leren van schoolse vaardigheden, maar ook op het ontwikkelen van sociale vaardigheden, het omgaan met leeftijdgenoten, het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en het stimuleren van actieve leerhouding. Daarnaast is het belangrijk om het morele besef en de zelfredzaamheid van het kind te bevorderen.
In de verschillende ontwikkelingsfasen van het kind zijn er verschillende opvoedingsopgaven die aandacht vragen. In de babyfase is het belangrijk om soepele verzorging, responsiviteit en een voorspelbare omgeving te bieden. In de dreumesfase is het belangrijk om veiligheid in huis te bewaken, emotionele basis te bieden, regels in te voeren en taal- en spelstimulering te geven. In de schoolkindfase is het belangrijk om positieve stimulans, sociaal gedrag te stimuleren, onderwijsondersteunend gedrag en instructie te geven, en eigen taken te geven. In de puberfase is het belangrijk om tolerantie voor experimenten te tonen, emotionele steun te bieden en leeftijdsadequate grenzen te stellen.
De opvoeding is een complex proces dat niet eenduidig kan worden omschreven. Het is een continu proces dat zich ontwikkelt naarmate het kind groeit en zich verder ontwikkelt. De opvoedingsopgaven veranderen daarmee steeds, en de ouder moet hierop afgestemd raken. Het is belangrijk om te reflecteren op wat zich concreet afspeelt en van een afstand te kijken naar en het verbinden van de verschillende perspectieven. Het zoeken naar afstemming betekent dat opvoeden ook samengaat met onzekerheid, twijfel en bevraging.
De school speelt een belangrijke rol in de opvoeding van kinderen. De opvoeding is het daadwerkelijke proces waarin kinderen worden begeleid in hun ontwikkeling door ouders, verzorgers, leraren of andere opvoeders. De school moet hierbij helpen om de kinderen te stimuleren en te ondersteunen. Daarnaast is samenwerking met ouders van groot belang. De school moet samenwerken met ouders en hulpverleners om de kinderen het beste te kunnen begeleiden.
De opvoeding van kinderen in de nieuwe tijd is een dynamisch proces dat zich moet aanpassen aan de veranderende maatschappelijke en culturele omstandigheden. Het is belangrijk dat de opvoeding zich fundamenteel aan de veranderingen aanpast. Dit betekent dat het onderwijs zich moet aanpassen aan de nieuwe generatie kinderen. De opvoeding moet ook gericht zijn op de spirituele waarden en het bewustzijn van de kinderen. Dit is belangrijk voor de toekomst van de opvoeding.
De opvoeding van kinderen in de nieuwe tijd vereist een andere aanpak en manier van omgang. De unieke eigenschappen van de nieuwe generatie kinderen, zoals hun sterke intuïtie en gevoeligheid, vereisen van ouders en opvoeders een openstaande houding en begeleiding. De school speelt een belangrijke rol in de opvoeding, en de samenwerking met ouders is essentieel. De opvoeding moet zich aanpassen aan de veranderende maatschappelijke en culturele omstandigheden. Het is belangrijk dat de opvoeding zich fundamenteel aan de veranderingen aanpast en gericht is op de spirituele waarden en het bewustzijnsniveau van de kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet