Opvoeding van een zoon van 20: Hulp bij gedragsproblemen en ontwikkeling
juli 10, 2025
De opvoeding van kinderen in West-Afrika verschilt aanzienlijk van de westerse opvoeding. In veel delen van het land wordt het kind gezien als onderdeel van een groter geheel: de familie en de maatschappij. Dit leidt tot een vorm van opvoeding die gebaseerd is op collectieve verantwoordelijkheid, sociale controle en een sterke band met de tradities en normen van de gemeenschap. In dit artikel worden de kenmerken, uitdagingen en mogelijke oplossingen voor opvoeding in West-Afrika besproken, uitgegaande van de gegevens uit de bronnen.
In West-Afrika wordt het kind opgevoed door de familie, maar ook door de maatschappij. Volgens de bronnen wordt het kind in de eerste jaren van zijn leven vooral omringd door familieleden, zoals tantes, ooms, broers en zussen. Deze betrokkenheid is een van de kernpunten van de opvoeding in deze regio. In veel gevallen wordt het kind niet alleen door ouders opgevoed, maar ook door andere familieleden, die hun rol als 'meeparenten' vervullen. Dit verschijnsel wordt ook wel 'meeparenten' genoemd, waarbij de opvoeding van het kind wordt gedeeld door meerdere volwassenen. Dit is in overeenstemming met de bron [3], die aangeeft dat kinderen in Afrika vaak opgroeien in de armen van tantes, ooms, neefjes, nichtjes, zussen, broers, opa’s, oma’s, waarin iedereen een eigen verantwoordelijkheid heeft ten opzichte van het kind.
In veel delen van West-Afrika wordt het kind al vroeg geïntroduceerd in de maatschappij. Volgens de bron [3], begint het kind al vanaf de leeftijd van 2 tot 5 jaar met het leren omgaan met leeftijdsgenoten en later met de maatschappij. Het kind speelt buiten, leert lopen, en ontwikkelt zich snel. De opvoeding is daarbij gericht op het leren van sociale vaardigheden, respect voor ouderen en het aanleren van verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld, kinderen worden aangemoedigd om verantwoordelijk te zijn voor hun familie, zoals het verzorgen van geiten en schapen. Dit wordt ook in de bron [9] genoemd, waarin het staat dat kinderen in Burkina Faso verplicht zijn om niet alleen hun ouders, maar ook alle familieleden te steunen.
De opvoeding in West-Afrika wordt vaak gekenmerkt door een sterke band met de tradities en normen van de gemeenschap. Dit wordt ondersteund door bron [11], waarin het staat dat de Senegalese opvoeding vaak strenger is dan liefdevol. Kinderen moeten luisteren, doen wat ouderen hen opdragen. Als kind moet je plaats kennen. Men hecht aan hiërarchie en discipline. Menig opvoeder – tot en met de buren aan toe – straft fysiek. Niet altijd voorafgaand door een feitenonderzoek.
Een belangrijk aspect van de opvoeding in West-Afrika is het onderwijs. Volgens bron [2], is educatie een van de belangrijkste redenen waarom kinderen in West-Afrika worden geadopteerd. De kinderen kunnen terechtkomen in huishoudens met meer middelen voor onderwijs of dichter bij scholen. In sommige gevallen is het echter zo dat kinderen die in armere huishoudens terechtkomen, minder kans hebben om school te volgen. Dit wordt in de bron [2] genoemd, waarin het staat dat kinderen die in armere huishoudens terechtkomen, minder kans hebben om school te volgen.
In de bron [9] wordt ook aangegeven dat kinderen in Burkina Faso naar de kleuterschool gaan en vanaf hun zesde naar de lagere school. Op veel scholen zit je dan met meer dan honderd kinderen in de klas! In deze omgeving is het voor kinderen moeilijk om individueel aandacht te krijgen. Daarnaast is er in veel gevallen sprake van een tekort aan onderwijsmateriaal en docenten. Dit maakt het moeilijk voor kinderen om zich goed te kunnen ontwikkelen.
Hoewel de opvoeding in West-Afrika veel positieve aspecten heeft, zijn er ook uitdagingen. Eén van de belangrijkste problemen is de ongelijkheid tussen arm en rijk. In veel gevallen wordt het kind in arme huishoudens minder goed opgevoed dan in rijke huishoudens. Dit wordt in de bron [2] genoemd, waarin het staat dat kinderen die in rijke huishoudens terechtkomen, minder kans hebben om school te volgen. Daarnaast is er sprake van een tekort aan onderwijsmateriaal en docenten, wat de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt.
Een ander probleem is de onzekerheid over de rol van de ouders. Volgens de bron [1], spelen culturele en contextuele verschillen een rol in de problemen thuis. De ouders die zijn opgegroeid in een groepscultuur, begrijpen soms niet helemaal de persoonsgerichte cultuur van hun jongeren. De ouders zijn bang voor die invloed van die cultuur op hun kinderen. Opvoeding in de Afrikaanse cultuur is communaal en versterkt door sociale controle.
Om de opvoeding in West-Afrika te verbeteren, zijn er verschillende mogelijke oplossingen. Eén van de belangrijkste is het verbeteren van de toegang tot onderwijs. Dit kan worden gedaan door meer investering in onderwijs en het aanboren van meer docenten. Daarnaast is het belangrijk om de rol van de ouders en de familie te benadrukken. In veel gevallen is de familie de belangrijkste opvoeder van het kind, en daarom is het belangrijk om hen te ondersteunen bij hun opvoedingsproces.
Een andere mogelijke oplossing is het bevorderen van de samenwerking tussen ouders, school en de gemeenschap. Dit kan worden gedaan door samenwerking tussen ouders en school, en het aanboren van programma’s die gericht zijn op de opvoeding van kinderen. Daarnaast is het belangrijk om de rol van de gemeenschap te benadrukken, aangezien deze vaak een cruciale rol speelt bij de opvoeding van kinderen.
De opvoeding in West-Afrika verschilt van de westerse opvoeding. Het kind wordt gezien als onderdeel van een groter geheel, en de opvoeding is gebaseerd op collectieve verantwoordelijkheid, sociale controle en een sterke band met de tradities en normen van de gemeenschap. Hoewel er veel positieve aspecten zijn, zijn er ook uitdagingen, zoals ongelijkheid en tekort aan onderwijs. Om de opvoeding in West-Afrika te verbeteren, is het belangrijk om de rol van de ouders, familie en gemeenschap te benadrukken, en om investeringen te doen in onderwijs en samenwerking tussen ouders, school en de gemeenschap.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet