Opvoeding van kinderen met Chinese achtergrond: Aandacht voor gedrag en taalontwikkeling
juli 10, 2025
De integratie van computers en digitale technologie in het onderwijs is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. In de moderne school is de aanwezigheid van computers, tablets en laptops niet meer weg te denken, zowel voor leerkrachten als leerlingen. De rol van ICT in het onderwijs is niet alleen gericht op het ondersteunen van leerstof, maar ook op het ontwikkelen van digitale vaardigheden en het bevorderen van mediawijsheid. Dit artikel bespreekt de toepassing van computers in het onderwijs, de voordelen en uitdagingen, en de verantwoordelijkheden van ouders en school.
In veel scholen worden computers en digitale apparaten ingezet voor verschillende leeractiviteiten. Zo wordt de computer gebruikt voor oefening en verwerking van leerstof bij rekenen, taal en spelling. Er wordt ook gewerkt aan creatieve projecten, zoals het maken van documentaires in groep 7 en 8. Daarnaast worden computers ingezet voor het opzoeken van informatie, het maken van opdrachten en het presenteren van leerstof. In de bovenbouw is er aandacht voor mediawijsheid, waarbij leerlingen leren om digitale vaardigheden kritisch en actief in te zetten.
Bij de basisschool wordt er al vanaf groep 1 gewerkt met programmeervaardigheden. Kinderen leren bijvoorbeeld met Beebot een route te plannen, waarbij onderdelen uit taal en rekenen worden gebruikt. In de middenbouw worden apparaten zoals Probot en Ozobot gebruikt, terwijl in de bovenbouw de Luqo wordt ingezet. Deze digitale tools helpen bij het ontwikkelen van logisch denken, probleemoplossend vermogen en rekenvaardigheden.
Het gebruik van ICT biedt een aantal voordelen. Ten eerste leidt het tot tijdwinst voor zowel leerkrachten als leerlingen. Bijvoorbeeld door instructies via video’s te geven, kan tijd worden gespaard in de les om andere activiteiten te doen. Ook kan het gebruik van online toetsen het nakijkwerk verminderen. Daarnaast kan het gebruik van ICT de motivatie van leerlingen verhogen. Tools zoals Kahoot en videoblogs helpen leerlingen om zich actiever in te zetten bij het onderwijs.
Daarnaast leren leerlingen om ICT in te zetten voor het vak. Bijvoorbeeld het opmaken van een sollicitatiebrief in Word, het maken van berekeningen met Excel of het vertalen met een vertaalprogramma. Dit helpt leerlingen om de digitale vaardigheden te ontwikkelen die ze in de toekomst nodig zullen hebben.
Hoewel de toepassing van ICT veel voordelen biedt, zijn er ook uitdagingen. Een van de belangrijkste is de risico’s van overmatig gebruik van digitale apparaten. Kleine kinderen die vaak met tablets of laptops werken, kunnen hierin gewend raken, wat kan leiden tot overmatig gebruik en een gebrek aan sociale vaardigheden. Daarom is het belangrijk dat ouders en leerkrachten samen duidelijke afspraken maken over het gebruik van digitale middelen.
Bij de toepassing van ICT is ook rekening te houden met de beperkingen. Bijvoorbeeld de mogelijkheid dat leerlingen zonder internet niet kunnen werken. Daarom is het belangrijk om een mix te hebben van lesonderdelen met en zonder ICT. Ook is het belangrijk dat leerkrachten zich realiseren dat niet alles met ICT vervangen kan worden. Het is daarom verstandig om ICT alleen in te zetten voor dingen die je normaal ook al doet met de klas.
De school heeft de verantwoordelijkheid om digitale apparaten te verstrekken aan leerlingen, zeker als het gebruik daarvan verplicht is. In sommige gevallen vraagt de school een bijdrage aan ouders voor de aanschaf van een apparaat, maar dit is vrijwillig. De school moet ervoor zorgen dat leerlingen toegang hebben tot digitale middelen, zelfs als ouders geen apparaat kunnen aanschaffen.
Bij de aanschaf van digitale apparaten is het belangrijk om rekening te houden met de eigendomsrechten. Als een school een tablet of computer aanschaft en ter beschikking stelt, blijft het apparaat eigendom van de school. Er is dan sprake van een soort van lening, die in de wet bruikleen genoemd wordt. De school mag de apparaten niet zomaar configureren, tenzij het apparaat in die staat wordt aangeboden. Ook is toestemming van de ouders nodig om mee te kijken op het apparaat.
De integratie van computers en digitale technologie in het onderwijs is een belangrijk onderdeel van het moderne onderwijs. De toepassing van ICT biedt veel voordelen, zoals tijdwinst, motivatie en het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Echter, het is belangrijk om rekening te houden met de risico’s van overmatig gebruik en de beperkingen van ICT. Ouders en leerkrachten moeten samenwerken om duidelijke afspraken te maken over het gebruik van digitale middelen, zodat leerlingen zowel digitale als sociale vaardigheden kunnen ontwikkelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet