logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

De Rol van de Opvoeder in een Internaat: Vertrouwen, Structuur en Cura Personalis

Een internaat is een omgeving waarin jongeren zich ontwikkelen, zowel academisch als persoonlijk. De opvoeder speelt hierin een cruciale rol. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat een opvoeder niet alleen verantwoordelijk is voor het geven van lessen, maar ook voor het creëren van een veilige, ondersteunende en inspirerende omgeving. De opvoeder moet zowel vertrouwen als structuur bieden, en tegelijkertijd rekening houden met de individuele behoeften van elk kind. Dit artikel beschrijft de belangrijkste aspecten van de rol van de opvoeder in een internaat, met aandacht voor vertrouwen, structuur, en het principe van cura personalis.

De Opvoeder als Lichtgever en Begeleider

Een opvoeder die het mysterie uitstraalt, is als een dansende ster die licht en ruimte schenkt. Dit beeld benadruit dat een opvoeder niet alleen kennis moet overbrengen, maar ook een inspirerende invloed moet hebben op de leerlingen. In de bronnen wordt benadrukt dat een opvoeder gelooft in de groeikracht van jongeren en weet uit ervaring dat terugkoppeling pas werkt als er een klimaat van bevestiging en beloning aanwezig is. Ook humor is belangrijk voor de noodzakelijke deblokkering. De ware opvoeders beschikken daarenboven over een rotsvast geloof dat het ‘goed’ komt, ook als het moeilijk loopt. Dit is geen naïef vertrouwen, maar een oervertrouwen in het wezen van de schepping.

De opvoeder moet ook een rol spelen als voorbeeld. De leerlingen kijken naar de rolmodellen waartoe ze kunnen opkijken en waartegen ze zich kunnen afzetten. In een internaat is dit belangrijker dan ooit, aangezien jongeren hier hun identiteit vormen in relatie met anderen. De opvoeder moet dus niet alleen kundig zijn in het geven van lessen, maar ook in het aansturen van een positieve omgeving waarin leerlingen zich veilig en gewenst voelen.

Structuur en Ondersteuning in een Internaat

Een internaat is niet alleen een plek waar leerlingen hun lessen volgen, maar ook waar ze hun eigen leven leren beheren. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat een internaat een bepaalde structuur biedt, die vooral belangrijk is voor jongeren die moeite hebben met zelfregulering. In een informatiesamenleving zijn leerlingen vaak blootgesteld aan een overmaat aan informatie en infotainment. Een internaat kan hier het verschil maken door te leren om te gaan met deze informatie en zelfregulerend te leren.

Een internaat biedt ook een gevoel van bescherming en stabiliteit. In een tijd waarin veel leerlingen te maken hebben met stress, onzekerheid en emotionele uitdagingen, kan een internaat helpen om een veilige omgeving te bieden waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen. De opvoeder speelt hierbij een cruciale rol, omdat zij zorgt voor een evenwicht tussen structuur en vrijheid.

Cura Personalis: Zorg voor Elke Leerling Afzonderlijk

Een van de kernprincipes van de ignatiaanse pedagogie is cura personalis, wat zoveel zegt als “zorg voor elke leerling apart”. Dit principe benadruit dat iedere leerling een uniek levensverhaal heeft, met zowel positieve als negatieve ervaringen. De opvoeder moet dus rekening houden met de individuele behoeften van elke leerling, in plaats van alleen maar te focussen op het geven van lessen.

In de bronnen wordt benadrukt dat leerlingen niet alleen op school moeten leren, maar ook persoonlijke ontwikkeling moeten doormaken. De opvoeder moet hierbij helpen om de persoonlijke situatie van elke leerling te begrijpen en daarop in te gaan. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door persoonlijke gesprekken te voeren, feedback te geven, en een omgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig voelen om hun problemen te bespreken.

Vertrouwen en Beleid in de Opvoeding

In de ignatiaanse pedagogie is vertrouwen een fundamentele voorwaarde. De opvoeder dient van vertrouwen uit te gaan, ook als het bewijs van het tegendeel er is. Dit vertrouwen moet aangepast zijn aan de leeftijd, maar het principe geldt vanaf de jongste leeftijd. Het gevolg is dat men bijna altijd dat respect en vertrouwen terugkrijgt. In die sfeer zijn leerlingen echt wel in staat om hun verantwoordelijkheid op te nemen.

In de bronnen wordt ook benadrukt dat een opvoeder niet alleen verantwoordelijk is voor het geven van lessen, maar ook voor het aansturen van een positieve sfeer. Dit betekent dat de opvoeder zowel vriendelijk als kordaat moet zijn. De opvoeder moet in staat zijn om met leerlingen om te gaan, zonder te veel te veelzeggend of te kritisch te zijn. De opvoeder moet ook in staat zijn om te lachen en humor te gebruiken, want dit helpt bij het creëren van een veilige en inspirerende omgeving.

Magis: Het Streven naar Meer

Een ander kernprincipe van de ignatiaanse pedagogie is het magis, wat “meer” betekent. Dit principe benadruit dat leerlingen gestimuleerd moeten worden om het beste van zichzelf te geven. In de bronnen wordt benadrukt dat het magis niet alleen betrekking heeft op academische prestaties, maar ook op persoonlijke ontwikkeling. De opvoeder moet hierbij helpen om leerlingen te motiveren om hun eigen magis te vinden.

In de bronnen wordt ook benadrukt dat het magis niet moet leiden tot overdreven vergelijking. Iedereen heeft een eigen magis, gebaseerd op zijn of haar unieke situatie. De opvoeder moet hierin helpen om leerlingen te laten beseffen dat het belangrijk is om hun eigen doelen te stellen, in plaats van te focussen op het vergelijken met anderen.

Conclusie

De rol van de opvoeder in een internaat is complex en uitdagend. De opvoeder moet zowel vertrouwen als structuur bieden, en tegelijkertijd rekening houden met de individuele behoeften van elke leerling. De opvoeder speelt hierbij een cruciale rol in het creëren van een positieve omgeving waarin leerlingen zich veilig en gewenst voelen. Bovendien moet de opvoeder in staat zijn om leerlingen te motiveren om hun eigen magis te vinden, en hen te helpen om het beste van zichzelf te geven. Door de kernprincipes van de ignatiaanse pedagogie te volgen, kan de opvoeder helpen bij de persoonlijke en academische ontwikkeling van leerlingen.

Bronnen

  1. https://igniswebmagazine.nl/onderwijs/hebben-wij-als-ouders-gefaald-ons-kind-wil-op-een-internaat/
  2. https://platform-ignatiaanse-spiritualiteit.org/cardoner/opvoeden-volgens-ignatius-van-loyola/
  3. https://nl.wikisage.org/wiki/Laurent_Gossieaux

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven