Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
De rol van opvoeders is in de huidige samenleving van cruciaal belang, vooral in een tijd waarin kinderen steeds vroeger worden blootgesteld aan prestatiedruk en sociale uitdagingen. In het kader van de opvoeding en het onderwijs wordt er steeds meer aandacht besteed aan het ontwikkelen van talenten en het versterken van veerkracht bij jongeren. De Hogeschool Gent is hierin een belangrijke plek geweest, met name op het gebied van bewegingsonderwijs en het ontwikkelen van pedagogische vrijplaatsen. Deze artikelen tonen aan dat de opvoedingspraktijk zich steeds vaker richt op het creëren van een positieve, veilige en stimulerende omgeving waarin kinderen en jongeren zich kunnen ontwikkelen. In dit artikel wordt ingegaan op de kernprincipes van opvoeding, de rol van de Hogeschool Gent, en de invloed van talentontwikkeling en veerkracht op de ontwikkeling van jongeren.
Een van de belangrijkste thema’s in de opvoeding is het ontwikkelen van talenten bij kinderen en jongeren. Dit wordt vaak aangeduid als 'talentologie', een term die ook in meerdere bronnen wordt genoemd. Volgens onderzoek van het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst, dat sinds 2006 actief is, is het belangrijk om kinderen te laten bloeien in een omgeving waarin hun individuele potentieel centraal staat. Dit gebeurt niet alleen door hen te laten leren, maar ook door hen te laten dromen en hun identiteit te vormen.
De Hogeschool Gent heeft hierin een belangrijke rol gespeeld, met name in het ontwikkelen van de methode 'Basislessen', waarin bewegingsonderwijs centraal staat. Deze methode wordt gebruikt in de kleutergroep, waarin elke les een 'bobbelbaan' bevat. Dit is een voorbeeld van hoe opvoeders kunnen werken aan het ontwikkelen van fysieke en mentale vaardigheden bij jonge kinderen. Door beweging te integreren in het onderwijs, wordt er aandacht besteed aan zowel de lichamelijke als emotionele ontwikkeling van kinderen.
Naast het ontwikkelen van talenten, is veerkracht een ander belangrijk onderdeel van de opvoeding. Veerkracht wordt gedefinieerd als de vermogen van een persoon om met uitdagingen om te gaan en zich te herstellen van stress. In het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst wordt er onderzocht hoe kinderen en jongeren zich kunnen ontwikkelen in een prestatiesamenleving, waarin de druk om te scoren steeds groter wordt. Dit onderzoek toont aan dat het belangrijk is om kinderen te leren omgaan met uitdagingen, zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot sterke, zelfstandige individuen.
Een van de belangrijkste innovaties in de opvoeding is de ontwikkeling van pedagogische vrijplaatsen, waarin kinderen en jongeren kunnen zijn wie ze willen, zonder de druk van een curriculum. Deze vrijplaatsen, zoals 'Empty Farm to Fill', zijn ontworpen om kinderen te laten bloeien in een veilige, stimulerende omgeving. De Hogeschool Gent heeft hierin een belangrijke rol gespeeld, met name in het ontwikkelen van de methode 'Basislessen', waarin beweging en creativiteit centraal staan.
In het kader van de pedagogische vrijplaatsen wordt er onderzocht hoe kinderen en jongeren zich kunnen ontwikkelen in een omgeving waarin hun talenten, dromen en wensen centraal staan. Dit wordt gedaan door samenwerking met praktijkprofessionals en studenten, die onder supervisie van de lector aan drie programmalijnen werken: Vrijplaatsen, Voice en de Virtuele wereld. Dit onderzoek toont aan dat het belangrijk is om kinderen te laten kiezen in plaats van te laten leren, zodat ze hun eigen pad kunnen vinden.
De Hogeschool Gent heeft ook bijgedragen aan het ontwikkelen van een methode voor bewegingsonderwijs in de speelzaal, waarin elke les een bobbelbaan bevat. Dit is een voorbeeld van hoe opvoeders kunnen werken aan het ontwikkelen van fysieke en mentale vaardigheden bij jonge kinderen. Door beweging te integreren in het onderwijs, wordt er aandacht besteed aan zowel de lichamelijke als emotionele ontwikkeling van kinderen.
In de huidige samenleving is de druk om te presteren steeds groter geworden. Dit heeft invloed op het emotionele welzijn van jongeren, zoals blijkt uit het HBSC-onderzoek. In dit onderzoek wordt gekeken naar de gezondheid en het welzijn van scholieren, en wordt duidelijk dat de prestatiedruk een grote invloed heeft op het emotionele welzijn van jongeren. Dit onderzoek toont aan dat het belangrijk is om kinderen te leren omgaan met uitdagingen, zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot sterke, zelfstandige individuen.
In het kader van de opvoeding wordt er steeds vaker gekeken naar alternatieven voor de traditionele prestatiegerichte focus. Dit wordt aangeduid als 'talentologie', een benadering die gericht is op het ontwikkelen van talenten in plaats van op het behalen van hoge cijfers. Dit is een belangrijk onderdeel van de opvoeding, want het helpt jongeren om zich te ontwikkelen tot sterke, zelfstandige individuen.
In de opvoeding is samenwerking tussen onderwijs en jeugdwerk van groot belang. Dit wordt ondersteund door meerdere projecten, waaronder het 'Stappenplan voor een effectieve samenwerking tussen onderwijs en jongerenwerk'. Dit plan is bedoeld om de veerkracht van jongeren te versterken, door samenwerking tussen onderwijs en jeugdwerk. Dit is een belangrijk onderdeel van de opvoeding, want het helpt jongeren om zich te ontwikkelen tot sterke, zelfstandige individuen.
De Hogeschool Gent heeft hierin een belangrijke rol gespeeld, met name in het ontwikkelen van de methode 'Basislessen', waarin beweging en creativiteit centraal staan. Dit is een voorbeeld van hoe opvoeders kunnen werken aan het ontwikkelen van fysieke en mentale vaardigheden bij jonge kinderen. Door beweging te integreren in het onderwijs, wordt er aandacht besteed aan zowel de lichamelijke als emotionele ontwikkeling van kinderen.
De opvoeding van kinderen en jongeren is in de huidige samenleving van groot belang, vooral in een tijd waarin de druk om te presteren steeds groter wordt. De Hogeschool Gent heeft hierin een belangrijke rol gespeeld, met name in het ontwikkelen van de methode 'Basislessen', waarin beweging en creativiteit centraal staan. Deze methode is een voorbeeld van hoe opvoeders kunnen werken aan het ontwikkelen van fysieke en mentale vaardigheden bij jonge kinderen. Daarnaast is de ontwikkeling van pedagogische vrijplaatsen een belangrijk onderdeel van de opvoeding, waarin kinderen en jongeren kunnen zijn wie ze willen, zonder de druk van een curriculum. Dit helpt jongeren om zich te ontwikkelen tot sterke, zelfstandige individuen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet