Opvoeden van kind met ADHD en autisme: Aanpak, uitdagingen en ondersteuning
juli 9, 2025
Het opvoeden van schoolkinderen, dat wil zeggen kinderen van ongeveer 6 tot 12 jaar, is een belangrijk en uitdagend proces. In deze fase neemt de zelfstandigheid van het kind toe, wordt het gevoel van eigenwaarde en sociale vaardigheden sterker, en ontwikkelt het kind zijn of haar vermogen om met anderen om te gaan. De bronnen die beschikbaar zijn, geven inzicht in de belangrijkste aspecten van het opvoeden van schoolkinderen, waaronder het aanbieden van structuur, het stimuleren van zelfstandigheid, het ondersteunen van sociale ontwikkeling, en het omgaan met uitdagingen zoals pesten, media-gebruik, en emotiebeheersing. Dit artikel presenteert een overzicht van de belangrijkste principes en aanbevelingen voor ouders, opvoeders en onderwijskrachten die betrokken zijn bij het opvoeden van schoolkinderen.
Een van de belangrijkste elementen van het opvoeden van schoolkinderen is het bieden van duidelijke structuur en grenzen. Volgens de bronnen is het belangrijk dat ouders en opvoeders in deze fase een veilige en voorspelbare omgeving bieden waarin het kind zich veilig kan voelen. Dit helpt het kind om zich te richten op leren en ontwikkeling. Bijvoorbeeld, bij het opvoeden van kinderen tussen 6 en 12 jaar wordt benadruid dat het belangrijk is om regels te hebben die het kind duidelijk maken wat wel en niet mag. Deze regels moeten niet alleen duidelijk zijn, maar ook aansluiten bij de leeftijd van het kind.
Tijdens de schoolleeftijd ontwikkelen kinderen hun vermogen om met anderen om te gaan. Volgens de bronnen is het belangrijk om het kind te stimuleren om met leeftijdsgenoten om te gaan en vriendschappen te vormen. Hierbij helpt het om het kind te leren hoe het met verschillen omgaat, bijvoorbeeld op het gebied van cultuur, gewoonten, normen en waarden, sekse en gender. Het is ook belangrijk dat ouders en opvoeders open zijn voor de vragen en zorgen van het kind en dit ondersteunen.
Kinderen in de schoolleeftijd leren hun emoties steeds beter herkennen en aanpassen. Dit is een belangrijk onderdeel van hun ontwikkeling. De bronnen benadrukken dat ouders en opvoeders hierbij moeten helpen door het kind te leren omgaan met emoties, bijvoorbeeld door het te leren hoe het met anderen omgaat en hoe het conflicten kan oplossen. Ook is het belangrijk om het kind te leren dat het niet altijd goed hoeft te gaan, maar dat fouten maken deel uitmaken van de leerproces.
In de huidige maatschappij is het gebruik van media en de digitale wereld een belangrijk onderdeel van het leven van schoolkinderen. De bronnen geven aan dat ouders en opvoeders hierbij moeten helpen door het kind te leren hoe het met de digitale wereld omgaat. Dit omvat bijvoorbeeld het bepalen van de hoeveelheid beeldschermtijd, het leren omgaan met sociale media, en het bepalen van veilige en onveilige situaties op het internet.
Tijdens de schoolleeftijd leren kinderen niet alleen om te lezen, schrijven en rekenen, maar ook omgaan met leeftijdsgenoten en het leren omgaan met groepssamenwerking. De bronnen benadrukken dat ouders en opvoeders hierbij kunnen helpen door het kind te ondersteunen bij het leren en het aanbieden van een positieve omgeving waarin het kind zich kan ontwikkelen. Dit omvat ook het helpen bij het oplossen van problemen met de lesstof en het stimuleren van het zelfstandig leren.
Pesten is een veelvoorkomend probleem tijdens de schoolleeftijd. De bronnen benadrukken dat ouders en opvoeders hierbij moeten helpen door het kind te leren hoe het met pestgedrag omgaat en wat ze kunnen doen als ze zelf slachtoffer zijn. Ook is het belangrijk om met het kind te praten over de gevolgen van pesten en hoe het kan worden voorkomen.
Tijdens de schoolleeftijd kunnen kinderen ook emotionele problemen ontwikkelen, zoals tekortschietingsgevoelens en minderwaardigheid. De bronnen benadrukken dat ouders en opvoeders hierbij moeten helpen door het kind te leren hoe het met deze gevoelens omgaat en hoe het kan worden opgelost. Het is belangrijk om het kind te leren dat het niet altijd goed hoeft te gaan, maar dat het kan leren om met deze situaties om te gaan.
De bronnen benadrukken dat ouders en opvoeders ook moeten zorgen voor de veiligheid van het kind. Dit omvat het bepalen van veilige locaties waar het kind zich kan bevinden, het leren omgaan met risico’s, en het bepalen van veilige manieren om met anderen om te gaan.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) helpt ouders en opvoeders bij vragen over opvoeden en ontwikkeling van hun kind. Bijvoorbeeld over slaap- en eetproblemen of moeilijk gedrag. Het CJG biedt ook hulp aan het gezin, als er meer problemen zijn. Bijvoorbeeld door echtscheiding, drank of drugs.
Zijn er problemen in uw gezin? Of heeft uw kind hulp nodig? Dan kunt u naar een sociaal wijkteam (of jeugdteam) in uw buurt. Hier werken deskundigen op het gebied van bijvoorbeeld verstandelijk beperkingen, psychische en opvoedproblemen.
De school kan ook helpen bij het opvoeden van schoolkinderen. Dit omvat het aanbieden van ondersteuning bij het leren, het aanbieden van een positieve leeromgeving, en het helpen bij het oplossen van problemen met de lesstof.
Het opvoeden van schoolkinderen is een complex proces dat zowel de ontwikkeling van het kind als de rol van ouders en opvoeders betreft. In deze fase is het belangrijk om duidelijke structuur en grenzen te bieden, het kind te stimuleren om met leeftijdsgenoten om te gaan, het kind te leren omgaan met emoties, en het kind te ondersteunen bij het leren en het oplossen van problemen. Ook is het belangrijk om te weten waar je hulp kunt vinden als je met uitdagingen te maken krijgt. Door deze principes en strategieën te volgen, kunnen ouders en opvoeders helpen bij het opvoeden van schoolkinderen op een manier die past bij hun ontwikkeling en behoeften.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet