Opvoeden van kind met ADHD en autisme: Aanpak, uitdagingen en ondersteuning
juli 9, 2025
De opvoeding van een puber met autisme vraagt veel van ouders en begeleiders. De puberteit is een tijdstip van veel veranderingen, wat voor veel jongeren al lastig kan zijn. Voor jongeren met autisme zijn deze veranderingen vaak nog moeilijker te verwerken. In dit artikel worden de belangrijkste uitdagingen, tips en ondersteuningsmogelijkheden besproken, gebaseerd op informatie uit betrouwbare bronnen.
Autisme is een ontwikkelingsstoornis die de manier waarop een persoon informatie verwerkt beïnvloedt. Bij pubers met autisme kan dit leiden tot moeilijkheden bij het opbouwen van sociale relaties, het begrijpen van taal, en het aanpassen aan veranderingen in hun omgeving. Volgens de bronnen is het belangrijk om te weten dat kinderen met autisme vaak moeite hebben met het opbouwen van contact, het herkennen van gezichtsuitdrukkingen, en het aanpassen aan onverwachte situaties.
In de bronnen wordt opgemerkt dat pubers met autisme vaak gefixeerd zijn op bepaalde onderwerpen, en dat ze bepaalde activiteiten vaak opnieuw kunnen doen. Daarnaast kunnen ze overgevoelig zijn voor prikkels zoals geluiden, kleuren of bewegingen. Dit kan leiden tot stress en angst, waardoor ze soms boos worden of zich terugtrekken.
De opvoeding van een puber met autisme kan uitdagend zijn, vooral op het gebied van zelfredzaamheid, sociaal gedrag, en het omgaan met veranderingen. Volgens bron [2] is zelfstandigheid een belangrijk doel voor ouders van kinderen met autisme. Tijdens de puberteit is het moeilijk om te leren hoe je dingen doet die een tiener zonder autisme normaal vindt, zoals huiswerk maken, huishoudelijke klusjes opnemen, of zelfstandig ergens heen gaan.
In het artikel “Hoe zorg ik dat mijn tiener met autisme meer zelfredzaam wordt?” wordt uitgelegd dat het lastig kan zijn om een kind met autisme dingen aan te leren die een tiener zonder autisme gewoonlijk vanzelfsprekend vindt. Bijvoorbeeld, als een ouder vraagt om de afwas te doen, dan kan het kind dit niet doen omdat het niet weet hoe. Dit vereist veel geduld en duidelijke instructies.
Ouders van een puber met autisme hebben veel te maken met uitdagingen. In bron [1] wordt benadrukt dat het belangrijk is om open te communiceren met het kind en duidelijk te zijn in instructies. Kinderen met autisme nemen woorden vaak letterlijk, dus het is belangrijk om duidelijk te zijn in het gebruik van taal. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen “we hebben straks pauze”, is het beter om te zeggen “we hebben om 11.00 uur pauze” en dit ook daadwerkelijk te laten gebeuren.
In bron [7] wordt ook benadrukt dat het belangrijk is om met de ouders van het kind te communiceren over het autisme. Dit helpt om de begeleiding af te stemmen op de behoeften van het kind. Bovendien is het belangrijk om aandacht te besteden aan de sterke punten van het kind, zoals openheid, kennis van bepaalde onderwerpen, en betrouwbaarheid.
Er zijn verschillende manieren om een puber met autisme te ondersteunen. In bron [2] wordt uitgelegd dat ouders van een puber met autisme vaak hulp nodig hebben bij het leren koken, het opschonen van de kamer, en het omgaan met zakgeld. Deze hulp kan via de Wmo aangevraagd worden via de eigen gemeente.
In bron [1] wordt aangehaald dat er ook zogeheten “brusjescursussen” zijn voor broertjes en zusjes van kinderen met autisme. Hierin leren zij onder meer wat autisme is en hoe zij in het gezin hun eigen grenzen kunnen bewaken. Dit helpt om de belasting op de broertjes en zusjes te verlichten.
Sociaal gedrag is voor jongeren met autisme vaak lastig. Ze kunnen moeite hebben met het opbouwen van vriendschappen, het begrijpen van sociale normen, en het reageren op emoties van anderen. In bron [6] wordt uitgelegd dat jongeren met autisme moeite kunnen hebben met sociale interacties die veel vaardigheden vragen. Ze kunnen ook lastig zijn met het omgaan met “verkeerde vrienden” en het bepalen van grenzen in hun relatie met vrienden.
In het boek “Pittige pubers – Opvoeden van je puber met ADHD of autisme” wordt aangehaald dat ouders moeten leren om met hun puber te communiceren, en dat het belangrijk is om open te praten over sociale relaties en seksualiteit. Dit helpt de puber om zich veiliger en zelfverzekerder te voelen in hun omgeving.
Het opvoeden van een kind met autisme kan ook emotionele stress veroorzaken bij ouders. In bron [1] wordt opgemeld dat ouders van een kind met autisme vaker last hebben van angst en depressie. Dit is te zien in een groot Australisch onderzoek, waaruit blijkt dat ouders van kinderen met autisme significanter last hebben van stress en psychische problemen.
Om deze stress te verminderen, is het belangrijk dat ouders zelf ook ondersteuning krijgen. In bron [1] wordt aangehaald dat ouders van kinderen met autisme veel ondersteuning nodig hebben, en dat het belangrijk is om dit aan te vragen bij de jeugdgezondheidszorg of de huisarts.
Het opvoeden van een puber met autisme vraagt veel geduld, geduld, en ondersteuning. De puberteit is een tijdstip van veel veranderingen, wat voor veel jongeren al lastig kan zijn. Voor jongeren met autisme zijn deze veranderingen vaak nog moeilijker te verwerken. Ouders en begeleiders moeten hierop aansluitend werken, met duidelijke instructies, emotionele ondersteuning, en professionele hulp waar nodig. Door open te communiceren met het kind, de sterke punten van het kind te benadrukken, en hulp aan te vragen bij de juiste instanties, kan het opvoeden van een puber met autisme een succes worden.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet