Opvoeden van kind met ADHD en autisme: Aanpak, uitdagingen en ondersteuning
juli 9, 2025
Opvoeden is een complex proces dat zowel psychologische als sociale aspecten omvat. In de moderne maatschappij zijn er veel verschillende opvoedingsstijlen en -methoden, maar er is een methode die zich onderscheidt door haar focus op respect, bemoediging en het aanleren van levensvaardigheden. Deze methode heet Positive Discipline, ontwikkeld door Dr. Jane Nelsen en gebaseerd op het werk van Alfred Adler en Rudolf Dreikurs. Deze artikel beschrijft de kernprincipes van Positive Discipline, hoe deze werkt in de praktijk en waarom het een waardevolle aanpak is voor ouders, opvoeders en leerkrachten.
Positive Discipline is geen enkelvoudige aanpak, maar een uniek programma dat gericht is op het helpen van kinderen bij hun ontwikkeling tot verantwoordelijke, respectvolle en vindingrijke leden van de samenleving. Het is gebaseerd op vijf kerncriteria, die de essentie van de methode samenvatten:
Deze principes worden vaak samengevat in de zin: "Children do better when they feel better!" (Kinderen doen beter als ze zich beter voelen). Dit is de kern van de methode en wordt vaak gebruikt als uitgangspunt bij het opvoeden.
Positive Discipline is ontstaan uit de Adleriaanse psychologie, een theorie die is ontwikkeld door Alfred Adler, een Oostenrijks psycholoog. Hij stelde dat mensen sociaal zijn en dat hun geluk afhangt van hun vermogen om goede relaties op te bouwen met anderen. Deze gedachte ligt aan de basis van Positive Discipline, waarin het belang van sociale relaties centraal staat. De methode richt zich op drie gebieden:
Positive Discipline is een wederzijds respect-gerichte benadering. De sleutel tot succes bij het werken met kinderen is wederzijds respect. Dit betekent dat ouders, leerkrachten en kinderen elkaar op een respectvolle manier behandelen, zodat iedereen zich veilig en gewenst voelt.
De methode van Positive Discipline wordt vaak toegepast in de praktijk door middel van oudercursussen, werkboeken en toolkaarten. Het doel is om ouders en opvoeders te helpen bij het opbouwen van een gezonde, betrouwbare en positieve relatie met hun kinderen. In de praktijk betekent dit dat ouders leren:
Deze principes zijn te vinden in het boek "Opvoeden met Positive Discipline" van Dr. Jane Nelsen, dat in het Nederlands beschikbaar is via verschillende uitgeverijen. Het boek bevat veel praktijkvoorbeelden en adviezen voor ouders en opvoeders. Het is een waardevol hulpmiddel om de principes van Positive Discipline te leren en toe te passen in het dagelijks leven.
De voordelen van Positive Discipline zijn talrijk en worden vaak genoemd in de bronnen. Enkele belangrijke voordelen zijn:
Bij Positive Discipline wordt ook gekeken naar het gevoel van autonomie bij kinderen. Het is belangrijk dat kinderen leren om te denken, niet om te handelen. Dit leidt tot een groter gevoel van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.
Hoewel Positive Discipline een krachtige methode is, zijn er ook beperkingen en uitdagingen. Bijvoorbeeld:
In de bronnen wordt ook opgemerkt dat hoogbegaafde kinderen een specifieke aanpak nodig hebben, omdat zij zich sterker richten op autonomie en het begrijpen van de manier waarop ze benaderd worden. Daarom is het belangrijk dat ouders en opvoeders zich bewust zijn van de individuele behoeften van hun kind.
Positive Discipline is geen enkelvoudige oplossing, maar een samenspel tussen ouders, leerkrachten en professionals. Er zijn cursussen, werkboeken en toolkaarten beschikbaar om ouders en opvoeders te ondersteun. Bijvoorbeeld:
Deze materialen zijn beschikbaar via Positive Discipline Nederland, een organisatie die zich bezighoudt met het verbreiden van de methode in Nederland. Er zijn ook cursussen beschikbaar voor professionals, zoals kindercoach, gezinsbegeleider, kinder- en jeugdpsycholoog en (ortho)pedagoog.
Positive Discipline is een krachtige methode die gericht is op het helpen van kinderen bij hun ontwikkeling tot verantwoordelijke, respectvolle en vindingrijke leden van de samenleving. Het is gebaseerd op vijf kerncriteria: het helpen van kinderen om zich verbonden te voelen, het respectvol en bemoedigend zijn, het leren van levensvaardigheden, het nodigen tot ontdekking en het werken aan een gezonde, betrouwbare relatie tussen ouders en kinderen. De methode is geschikt voor ouders, opvoeders en leerkrachten, en wordt vaak toegepast via cursussen, werkboeken en toolkaarten. Het is een aanpak die zowel op de lange termijn effectief is als geschikt is voor kinderen van alle leeftijden.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet