logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Opvoeden als vak: De rol van vakbonden en professionalisering in de kinderopvang

De opvoeding van kinderen is een complex proces dat zowel sociale, emotionele als intellectuele ontwikkeling omvat. In de praktijk van de kinderopvang en het onderwijs is het belangrijk dat zowel ouders als onderwijs professionals zich bewust zijn van de verantwoordelijkheid die zij dragen. In dit artikel wordt ingegaan op de vraag of opvoeden een vak is, en welke rol vakbonden spelen in de professionalisering van dit beroep. De informatie is gebaseerd op gegevens uit de bronnen en bevat geen aanvullende informatie buiten de hieronder opgenomen gegevens.

Inleiding

De vraag of opvoeden een vak is, is niet eenduidig te beantwoorden. In sommige contexten wordt het gezien als een beroep met een duidelijke professionalisering, terwijl in andere gevallen het opvoeden van kinderen als een ongekwalificeerd beroep wordt beschouwd. Deelname aan de kinderopvang vereist vaak een opleiding, maar het is niet altijd verplicht. In de bronnen is te zien dat er sprake is van een discussie over de vereisten voor het werken in de kinderopvang. Hierbij spelen vakbonden zoals de CNV een belangrijke rol, die zich inzetten voor de kwaliteit en professionalisering van het beroep.

Opvoeden als beroep: Wat zegt de wetenschap?

Uit bron 3 blijkt dat opvoeding het proces is waarin een persoon – meestal een kind – wordt gevormd naar de normen en waarden van diens opvoeder(s) en daarmee meestal naar de voornaamste normen en waarden van de samenleving waarin hij leeft. De wetenschapsdiscipline die zich met opvoeding bezighoudt, heet opvoedkunde of pedagogiek. De filosofie van de opvoeding is door de eeuwen heen aan verandering onderhevig. Doelen van opvoeding zijn het helpen van het kind om mondig te worden, dat wil zeggen, in staat te zijn om op een bekwaam, moreel en betrouwbare manier deel te nemen aan de samenleving.

In bron 3 wordt ook aangegeven dat het opvoeden van kinderen niet alleen plaatsvindt door ouders, maar ook door andere volwassenen, zoals babysitters, juf, meester, of andere professionals. Daarnaast is er sprake van heropvoeding, waarbij een volwassene die niet aan de normen van de samenleving voldoet, opnieuw opgevoed wordt. Dit begrip komt vooral voor in het strafrecht, maar kan ook in andere contexten worden gebruikt.

De rol van vakbonden in de kinderopvang

In bron 2 staat dat de CNV-voorzitter, Piet Fortuin, een kritische houding inneemt ten aanzien van de vereiste diploma’s voor het werken in de kinderopvang. Hij vindt het onnodig dat alleen mensen met een bepaald diploma in de kinderopvang mogen werken. Hij stelt dat iedereen die kinderen kan opvoeden, over de kwaliteiten beschikt om in de kinderopvang te werken. Dit is een standpunt dat in de sector veel onrust oproept, aangezien er sprake is van een tekort aan personeel.

De reactie van BOinK, de beroepsorganisatie voor de kinderopvang, is ontevreden over dit standpunt. Het wordt gezien als een onjuiste feit, want het is van belang dat iedereen die in de kinderopvang werkt, over de juiste kwalificaties beschikt. Dit is belangrijk om de kwaliteit van de opvoeding en het onderwieneren van kinderen te waarborgen.

De noodzaak van professionalisering

In bron 1 wordt uitgelegd dat het belangrijk is dat leraren en onderwijsonscheiders zich professioneel ontwikkelen. Er is sprake van een tekort aan leraren, en de oplossing is om het beroep aantrekkelijker te maken. Dit kan door het verbeteren van de werkomstandigheden, het aanbieden van opleidingen en het versterken van de status van het beroep. De minister benadrukt dat het belangrijk is dat leraren zich professioneel ontwikkelen, zodat ze in staat zijn om de juiste opvoeding en onderwienering te geven.

In bron 1 wordt ook aangegeven dat de opvoeding van kinderen niet alleen door ouders, maar ook door professionals in de kinderopvang en het onderwijs wordt gedaan. Dit vereist dus een zekere professionalisering, zodat de opvoeding op een adequaat niveau kan plaatsvinden. De discussie over de vereiste diploma’s is daarom belangrijk, omdat het een rol speelt in de kwaliteit van de opvoeding.

De invloed van de vakbonden

De vakbonden spelen een belangrijke rol bij het opkomen voor de belangen van de werknemers in de kinderopvang. In bron 2 wordt uitgelegd dat de CNV-voorzitter het standpunt inneemt dat het niet nodig is om een diploma te hebben om in de kinderopvang te werken. Dit standpunt wordt gezien als een vorm van ‘diplomaterreur’, waarbij tienduizenden werklozen worden gehouden van baan. De reactie van BOinK is dat dit standpunt niet correct is, aangezien het belangrijk is dat iedereen die in de kinderopvang werkt, over de juiste kwalificaties beschikt.

De vakbonden zoals de CNV en BOinK zijn dus actief in de discussie over de kwalificaties en de toegang tot het beroep. Ze spelen een rol bij het opkomen voor de belangen van de werknemers en het bevorderen van een betere arbeidsomstandigheden en professionalisering.

Samenwerking en samenhang in de kinderopvang

In bron 1 wordt ook gesproken over samenwerking tussen scholen, opleidingen en leraren in de onderwijsregio’s. Dit is belangrijk om de kwaliteit van de begeleiding van starters te verbeteren. Er wordt gekeken naar de manier waarop de begeleiding van nieuw aangestelde leraren kan worden versterkt, zodat ze beter in staat zijn om met kinderen om te gaan.

De samenwerking tussen scholen is ook belangrijk, aangezien er sprake is van een concurrentieslag om leerlingen. In bron 1 staat dat ouders niet alleen kiezen voor de school met de beste resultaten, maar ook dat de school waar het oudste kind is gegaan, een rol speelt. Dit kan leiden tot een situatie waarin scholen hun aantrekkingskracht willen vergroten, wat weer invloed heeft op de kwaliteit van de opvoeding.

Conclusie

De discussie over opvoeden als vak en de rol van vakbonden in de kinderopvang is complex. In sommige contexten wordt het gezien als een beroep met een duidelijke professionalisering, terwijl in andere gevallen het opvoeden van kinderen als een ongekwalificeerd beroep wordt beschouwd. Deelname aan de kinderopvang vereist vaak een opleiding, maar het is niet altijd verplicht. Deelname aan de kinderopvang vereist vaak een opleiding, maar het is niet altijd verplicht. De vakbonden spelen een belangrijke rol in de discussie over de kwalificaties en de toegang tot het beroep, en zijn actief in de discussie over de kwaliteit van de opvoeding.

Bronnen

  1. Opvoeding
  2. Diploma nodig om in de kinderopvang te werken? CNV-voorzitter vindt van niet
  3. Positief opvoeden: basisprincipes, tips per leeftijd, online cursus
  4. Opvoeden als vak: de rol van vakbonden en professionalisering in de kinderopvang

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven