Opvoeden tot zelfstandigheid: het visioen van M.J. Langeveld
juli 9, 2025
In de hedendaagse samenleving is de opvoeding van kinderen een cruciale taak die zowel door ouders als door leraren wordt uitgeoefend. In Nederland is de discussie over de verantwoordelijkheid van leraren in de opvoeding van kinderen actueel geworden. Deelname aan de opvoeding wordt vaak gezien als een uitgebreide taak die niet alleen beperkt blijft tot het leren van lesstof, maar ook betrokken is bij het vormen van waarden, normen en het sociaal-emotionele gedrag van kinderen. Dit artikel onderzoekt de rol van leraren bij de opvoeding, de betrokkenheid van ouders en de samenwerking tussen school en gezin, gebaseerd op de informatie uit de bronnen.
Deelname aan de opvoeding van kinderen is een taak die niet alleen door ouders, maar ook door leraren wordt geïnstrumenteerd. De bronnen laten zien dat ouders en leerkrachten het eens zijn over het feit dat leerkrachten een opvoedende taak hebben. Volgens een onderzoek dat is uitgevoerd door Cees Klaassen en Han Leeferink, zijn ouders en leerkrachten het eens over gewenste opvoedingsdoelen en over de taakverdeling tussen school en gezin. Bovendien wordt benadrukt dat leerkrachten die alleen maar lesgeven niet betrokken zijn bij hun leerlingen. Kinderen voelen het ook. Kinderen voelen als je er niet bij betrokken bent. En als je alleen maar puur lesgeeft dan ben je er dus niet bij betrokken.
De opvoedende taak van de leraar wordt vaak geassocieerd met het vormen van waarden, normen en het sociaal-emotionele gedrag van kinderen. In het onderzoek van Klaassen en Leeferink wordt duidelijk dat de opvoedende rol van de leraar niet beperkt blijft tot het leren van lesstof, maar ook betrokken is bij het opbouwen van een positief klimaat in de klas. Een leraar moet in staat zijn om een positief klimaat te creëren voor de leerlingen in de groep en in de onderwijsinstelling. Daarnaast moet de leraar de emancipatie van de leerlingen bevorderen door hen te stimuleren tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie. De leraar moet ook de leerlingen ondersteunen bij hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie door aandacht te hebben voor hun attitudevorming, hun sociaal-emotionele vorming en hun waardeontwikkeling van de leerlingen.
De samenwerking tussen school en gezin is van groot belang bij de opvoeding van kinderen. De bronnen laten zien dat het belangrijk is dat leraren thuis en school verbinden en afstemmen met ouders over de begeleiding van kinderen. In dit artikel bespreken we wat uit de wetenschappelijke literatuur bekend is over hoe ouders hun kind kunnen ondersteunen en hoe scholen de samenwerking met ouders kunnen vormgeven op klas- en schoolniveau. Het is belangrijk dat leraren of andere professionals in de school met de leerling en ouders bespreken dat de leerling aan activiteiten kan deelnemen. Het is bevorderlijk als ook de ontwikkeling van de leerling bij deze activiteiten terugkomt in de oudergesprekken op school. Dat vereist contact tussen de begeleiders van de activiteiten en leraren en soms ook direct contact tussen begeleiders en ouders.
De opvoeding van kinderen is een proces waarin een persoon – meestal een kind – wordt gevormd naar de normen en waarden van diens opvoeder(s) en daarmee meestal naar de voornaamste normen en waarden van de samenleving waarin hij leeft. De opvoeding is dus een proces dat zowel in het gezin als in de school plaatsvindt. De opvoedende taak van de leraar wordt vaak geassocieerd met het vormen van waarden, normen en het sociaal-emotionele gedrag van kinderen. In het onderzoek van Klaassen en Leeferink wordt duidelijk dat de opvoedende rol van de leraar niet beperkt blijft tot het leren van lesstof, maar ook betrokken is bij het opbouwen van een positief klimaat in de klas.
De verantwoordelijkheid van leerkrachten bij de opvoeding van kinderen is van groot belang. De bronnen laten zien dat ouders en leerkrachten het eens zijn over het feit dat leerkrachten een opvoedende taak hebben. In het onderzoek van Klaassen en Leeferink wordt duidelijk dat de opvoedende rol van de leraar niet beperkt blijft tot het leren van lesstof, maar ook betrokken is bij het opbouwen van een positief klimaat in de klas. Een leraar moet in staat zijn om een positief klimaat te creëren voor de leerlingen in de groep en in de onderwijsinstelling. Daarnaast moet de leraar de emancipatie van de leerlingen bevorderen door hen te stimuleren tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie. De leraar moet ook de leerlingen ondersteunen bij hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie door aandacht te hebben voor hun attitudevorming, hun sociaal-emotionele vorming en hun waardeontwikkeling van de leerlingen.
De opvoedende rol van de leraar is van groot belang bij de opvoeding van kinderen. De bronnen laten zien dat ouders en leerkrachten het eens zijn over het feit dat leerkrachten een opvoedende taak hebben. In het onderzoek van Klaassen en Leeferink wordt duidelijk dat de opvoedende rol van de leraar niet beperkt blijft tot het leren van lesstof, maar ook betrokken is bij het opbouwen van een positief klimaat in de klas. Een leraar moet in staat zijn om een positief klimaat te creëren voor de leerlingen in de groep en in de onderwijsinstelling. Daarnaast moet de leraar de emancipatie van de leerlingen bevorderen door hen te stimuleren tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie. De leraar moet ook de leerlingen ondersteunen bij hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie door aandacht te hebben voor hun attitudevorming, hun sociaal-emotionele vorming en hun waardeontwikkeling van de leerlingen.
De samenwerking tussen school en gezin is van groot belang bij de opvoeding van kinderen. De bronnen laten zien dat het belangrijk is dat leraren thuis en school verbinden en afstemmen met ouders over de begeleiding van kinderen. In dit artikel bespreken we wat uit de wetenschappelijke literatuur bekend is over hoe ouders hun kind kunnen ondersteunen en hoe scholen de samenwerking met ouders kunnen vormgeven op klas- en schoolniveau. Het is belangrijk dat leraren of andere professionals in de school met de leerling en ouders bespreken dat de leerling aan activiteiten kan deelnemen. Het is bevorderlijk als ook de ontwikkeling van de leerling bij deze activiteiten terugkomt in de oudergesprekken op school. Dat vereist contact tussen de begeleiders van de activiteiten en leraren en soms ook direct contact tussen begeleiders en ouders.
De rol van leraren in de opvoeding van kinderen is van groot belang. De bronnen laten zien dat ouders en leerkrachten het eens zijn over het feit dat leerkrachten een opvoedende taak hebben. In het onderzoek van Klaassen en Leeferink wordt duidelijk dat de opvoedende rol van de leraar niet beperkt blijft tot het leren van lesstof, maar ook betrokken is bij het opbouwen van een positief klimaat in de klas. Een leraar moet in staat zijn om een positief klimaat te creëren voor de leerlingen in de groep en in de onderwijsinstelling. Daarnaast moet de leraar de emancipatie van de leerlingen bevorderen door hen te stimuleren tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie. De leraar moet ook de leerlingen ondersteunen bij hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie door aandacht te hebben voor hun attitudevorming, hun sociaal-emotionele vorming en hun waardeontwikkeling van de leerlingen.
De opvoeding van kinderen is een complex proces dat zowel door ouders als door leraren wordt uitgeoefend. De bronnen laten zien dat ouders en leerkrachten het eens zijn over het feit dat leerkrachten een opvoedende taak hebben. De samenwerking tussen school en gezin is van groot belang bij de opvoeding van kinderen. De rol van leraren in de opvoeding van kinderen is van groot belang. De opvoedende rol van de leraar is van groot belang bij de opvoeding van kinderen. De samenwerking tussen school en gezin is van groot belang bij de opvoeding van kinderen. De rol van leraren in de opvoeding van kinderen is van groot belang.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet