logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Opvoeden in Nederland: historische ontwikkelingen en hedendaagse praktijk

De opvoeding van kinderen in Nederland heeft zich in de afgelopen vijf eeuwen aanzienlijk ontwikkeld. De geschiedenis van opvoeding en onderwijs in Nederland wordt vaak beschouwd als een spiegel van de maatschappelijke veranderingen, de invloed van religie, en de evolutie van de rol van ouders en onderwijsinstellingen. In dit artikel worden zowel historische ontwikkelingen als hedendaagse opvoedpraktijken besproken, gebaseerd op de informatie uit de opgeleverde bronnen.

Historische ontwikkelingen van opvoeding in Nederland

De geschiedenis van opvoeding in Nederland is van meet af aan geïsoleerd van de maatschappelijke veranderingen. Het boek Vijf eeuwen opvoeden in Nederland (1) biedt een overzicht van de opvoedpraktijk vanaf ongeveer 1500. Het werk bespreekt de ontwikkeling van pedagogische stromingen, de rol van het gezin, en de invloed van religie en maatschappelijke veranderingen. In de Republiek, de negentiende eeuw en de twintigste eeuw zijn er verschillende opvoedstijlen en methoden ontstaan, die vaak werden beïnvloed door de religieuze en politieke omstandigheden van de tijd.

In de Republiek, bijvoorbeeld, speelde religie een centrale rol in de opvoeding. De Hervorming had een grote invloed op de opvoedingsstijl, waarbij het belang van morele opvoeding en het leren lezen en schrijven centraal stond. In de negentiende eeuw veranderde de opvoeding vanwege de industrialisatie en de groei van de steden. Er kwam een grotere nadruk op de opvoeding van de jeugd, en het begrip ‘volksopvoeding’ kwam op. In de twintigste eeuw werd de opvoeding steeds georganiseerder, en kwamen er speciale onderwijsvormen en opvoedingsmethoden op.

Een belangrijk aspect van de historische ontwikkeling is ook de rol van het gezin. In de eeuwen van de Republiek en de negentiende eeuw was de opvoeding van kinderen sterk afhankelijk van de positie van het gezin. Deelname aan het onderwijs was vaak afhankelijk van het inkomen, en het was voor arme gezinnen lastiger om kinderen te laten leren. In de twintigste eeuw begon de overheid meer aandacht te besteden aan de opvoeding van kinderen, met name in de vorm van gratis onderwijs en hulpverlening.

Hedendaagse opvoedpraktijk in Nederland

In de hedendaagse maatschappij is opvoeden een complexe taak geworden. Ouders moeten zich zorgen maken over de ontwikkeling van hun kind, de invloed van sociale media, en de balans tussen onderwijs en speelplezier. In het onderzoek Opvoeden in Nederland 2010 (2) wordt gekeken naar de opvoedpraktijk van hedendaagse ouders. Het onderzoek onderzoekt onderwerpen als opvoedingsdoelen, opvoedingsgedrag, en de mate waarin ouders ondersteuning krijgen.

Er wordt opgemerkt dat ouders steeds vaker op zoek zijn naar hulp bij opvoedproblemen. Er zijn verschillende vormen van opvoedingsondersteuning beschikbaar, zoals oudercursussen, gesprekken met andere ouders, folders, en opvoedingsadvies aan huis. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de sociale omgeving van het kind, en de invloed van de buurt op de opvoeding.

In de praktijk zijn er verschillende opvoedstijlen die worden gevolgd. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste ouders een balans zoeken tussen ondersteuning en structuur. Dit houdt in dat ouders zowel emotionele steun bieden als tegelijkertijd grenzen stellen. In de literatuur wordt het evenwicht tussen ondersteunen en structureren als belangrijk kenmerk genoemd (10). Dit is een van de kernprincipes van positief opvoeden, waarbij het belang van een veilige basis en het bieden van ruimte voor ontwikkeling centraal staat (9).

Opvoeding en ontwikkeling per leeftijd

De opvoeding van kinderen is afhankelijk van hun leeftijd. In het artikel Opvoeden in Nederland (10) wordt aangegeven dat er per leeftijd verschillende ontwikkelingsopgaven en opvoedingsopgaven zijn. Voor baby’s is het belangrijk om een veilige en betrouwbare omgeving te bieden, zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Voor dreumesen en peuters is het belangrijk om ruimte te geven voor exploratie en taalontwikkeling. Voor schoolkinderen is het belangrijk om hen te laten leren omgaan met leeftijdgenoten en om hun zelfvertrouwen te versterken. Voor jongeren is het belangrijk om hen te laten werken aan hun autonomie en om hen te steunen bij het opbouwen van een eigen waardensysteem.

In de praktijk is het belangrijk dat ouders rekening houden met de ontwikkelingsfase van hun kind. Bijvoorbeeld:
- Baby’s (0-1,5 jaar): Het opvoeden van baby’s gebeurt door ze te knuffelen, te luisteren, en hen te steunen.
- Dreumes/peuter (1,5-4 jaar): In deze fase is het belangrijk om veiligheid te bieden en te leren omgaan met emoties.
- Schoolkind (6-12 jaar): In deze fase is het belangrijk om sociale vaardigheden te stimuleren en het zelfstandig leren te ondersteunen.
- Puber (10-18 jaar): In deze fase is het belangrijk om ruimte te geven voor autonomie en om emotionele steun te bieden.

Opvoedingsondersteuning en professionele hulp

Er zijn verschillende vormen van opvoedingsondersteuning beschikbaar, zoals opvoedadvies, begeleiding van professionals, en hulp bij zwaardere opvoedproblemen. In het artikel Opvoeding van een kind met een beperking (13) wordt uitgelegd dat ouders bijvoorbeeld terecht kunnen bij een zorg- en adviesteam van de school van hun kind, of bij lokale organisaties zoals het Opvoedbureau. Ook kunnen ouders terecht bij jeugdzorginstellingen, scholen, of gehandicaptenzorg.

Bij de opvoeding van kinderen met een beperking is het belangrijk dat ouders ondersteuning krijgen van professionele hulp. Er zijn verschillende organisaties die opvoedingsondersteuning bieden, zoals het Steunpunt Opvoeding en de Opvoedwinkel. Ook kan er sprake zijn van een intensieve vroeghulp, die bedoeld is voor kinderen die zich anders ontwikkelen dan leeftijdsgenoten.

Samenwerking tussen ouders, onderwijs en gezondheidszorg

De opvoeding van kinderen is een samenspel tussen ouders, onderwijsinstellingen, en gezondheidszorg. In de praktijk is het belangrijk dat ouders samenwerken met leerkrachten, jeugdartsen, en andere professionals. In het artikel Opvoeding in Nederland (10) wordt uitgelegd dat ouders op zoek moeten naar hulp bij problemen met het gedrag van hun kind. Er zijn verschillende hulpmiddelen beschikbaar, zoals opvoedingsadvies, begeleiding aan huis, en online hulp.

In de opvoedpraktijk is het belangrijk dat ouders niet alleen op zoek gaan naar oplossingen, maar ook zelf bewust zijn van hun eigen welzijn. In het artikel Goed voor jezelf zorgen als ouder (11) wordt uitgelegd dat het belangrijk is dat ouders zich goed voelen, omdat dit invloed heeft op de opvoeding van hun kind.

Conclusie

De opvoeding van kinderen in Nederland is een complexe taak geworden. In de afgelopen vijf eeuwen is de opvoeding van kinderen sterk veranderd, van religieuze invloeden tot hedendaagse opvoedpraktijken. In de hedendaagse maatschappij is het belangrijk dat ouders zowel emotionele steun bieden als structuur en grenzen stellen. Er zijn verschillende vormen van opvoedingsondersteuning beschikbaar, en het is belangrijk dat ouders samenwerken met professionele hulp. De opvoeding van kinderen is een continu proces, en het is belangrijk dat ouders rekening houden met de ontwikkelingsfase van hun kind.

Bronnen

  1. Vijf eeuwen opvoeden in Nederland
  2. Opvoeden in Nederland 2010
  3. Vijf eeuwen opvoeden in Nederland
  4. Vijf eeuwen opvoeden in Nederland
  5. Wikipedia - Opvoeding
  6. Opvoedadvies.nl
  7. Psychologie.nl - Opvoeden
  8. Deslegte - Vijf eeuwen opvoeden in Nederland
  9. Psychogoed - Positief opvoeden
  10. Op-groeien.be - Opvoeding ondersteunen
  11. NJI - Wat is belangrijk bij opvoeden
  12. NJI - Opvoeding
  13. Regelhulp.nl - Opvoeding

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven