Gelukkig opvoeden doe je zo: De kracht van de juiste opvoedstijl
juli 9, 2025
De Tweede Wereldoorlog is een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Nederland, en ook in Drenthe heeft deze oorlog diepe sporen nagelaten. In de huidige tijd, waarin oorlog weer een actueel thema is – bijvoorbeeld door oorlogen in Oekraïne en Gaza – is het belangrijk dat kinderen en jongeren op een passende manier worden geïnformeerd over de gevolgen van oorlog. In Drenthe wordt hierdoorheen een educatief programma aangeboden dat leerlingen helpt de geschiedenis van de oorlog beter te begrijpen en te leren omgaan met de gevolgen van oorlog.
De oorlog in Drenthe is niet alleen een historisch thema, maar ook een actueel thema dat op school wordt behandeld. Volgens diverse bronnen is het onderwijs over de Tweede Wereldoorlog belangrijk voor jonge leerlingen, zodat ze leren omgaan met de gevolgen van oorlog. In het bijzonder wordt het programma Het Oorlogsdagboek van Drenthe aangeboden, dat gericht is op leerlingen van groep 7 en 8 van het primair onderwijs, maar ook geschikt is voor leerlingen in de eerste en tweede klas van het voortgezet onderwijs.
In dit programma kruipen leerlingen in de huid van personages uit de oorlog, zoals Benno, Antje, Truus, Jo en Harry. Deze personages zijn gebaseerd op echte mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Drenthe hebben meegemaakt. Ze leren de situaties van die tijd begrijpen, bijvoorbeeld hoe het was om onder te duiken, of wat het betekende om als hongervluchteling bij een wildvreemd gezin te terechtkomen. Door deze personages te volgen, leren leerlingen ook over de keuzes die jongeren in die tijd moesten maken.
Het programma Het Oorlogsdagboek van Drenthe is bedoeld om leerlingen beter te laten kennismaken met de geschiedenis van de oorlog. Het is een educatief concept dat is ontwikkeld door Studio Louter en gefinancierd door meerdere instellingen, waaronder de Provincie Drenthe, Fonds voor Cultuurparticipatie, Gemeente Assen, Gemeente Hoogeveen en verschillende fondsen. Het programma is gericht op het leren van historische bronnen, zoals dagboeken, brieven en manuscripten, die te vinden zijn in het Drents Archief.
Tijdens het programma leren leerlingen in de huid van een persoon van ongeveer dezelfde leeftijd te kruipen. Ze onderzoeken historische bronnen en leren de personages en hun leven kennen in een quiz en een strip. In de strip zijn ze zelf de hoofdpersoon. De strip maken ze aan de hand van Augmented Reality, waardoor ze hun eigen Oorlogsdagboek van Drenthe kunnen maken. Dit helpt leerlingen om beter te begrijpen wat de gevolgen van oorlog zijn en hoe jongeren in die tijd met hun situatie omgingen.
Het programma is gericht op praktische onderwijsvormen. De les is 2 uur lang, en de leerlingen kunnen in groepen van maximaal 30 personen deelnemen. Voor de begeleiding is minimaal 1 begeleider per 30 leerlingen vereist. De kosten bedragen €5,- per leerling, en het programma kan worden geboekt via het Culturele Mobiliteitsplan (CULMO) van de Provincie Drenthe. Het programma is van oktober tot april beschikbaar, en losse boekingen kunnen het hele schooljaar plaatsvinden.
De lesmateriaal is beschikbaar en bevat een lesbrief. De les sluit aan bij de kerndoelen 51 t/m 53 en Cultureel Erfgoed. De lessen worden gegeven in het Drents Archief, Brink 4, 9401 HS Assen, of als gastles op school. Het programma is dus zowel geschikt voor een bezoek aan het archief als voor een bezoek vanuit de school.
Naast het programma in het Drents Archief zijn er ook andere activiteiten beschikbaar voor leerlingen. Bijvoorbeeld het Onderduikersmuseum in Nieuwlande, waar kinderen kunnen ervaren hoe het was om onder te duiken en te vluchten. Er is ook een speurtocht door het museum, en er worden speciale kinderochtenden georganiseerd. Daarnaast is de Flardenroute Holtingerveld een uitje over de Tweede Wereldoorlog dat geschikt is voor kinderen. Deze route kan worden gedaan met een smartphone, waarbij de leerlingen flarden van de geschiedenis kunnen horen en opdrachten kunnen uitvoeren.
Een ander belangrijk bezoek is naar Kamp Westerbork. Dit kamp heeft een belangrijke geschiedenis, en er is een speciale kinderroute door het kamp. In luisterpalen op het kampterrein zijn korte verhaalfragmenten te horen, en in hun routeboekje vinden de jonge bezoekers aanvullende informatie en opdrachtjes. Dit is een goed uitje voor kinderen in Drenthe.
In de huidige tijd is het belangrijk dat kinderen leren omgaan met de gevolgen van oorlog. Er zijn leerlingen die zelf de oorlog hebben meegemaakt, bijvoorbeeld Oekraïense kinderen die naar Nederland zijn gevlucht. In de klas worden deze thema’s behandeld, zodat leerlingen kunnen leren hoe oorlog kan worden beïnvloed en wat de gevolgen zijn. De scholen in Drenthe hebben dit thema al jaren onderdeel van hun curriculum, en er wordt regelmatig herdenking georganiseerd, zoals het leggen van kransen bij het monument in het centrum van Emmen.
De oorlog is ook een belangrijk onderwerp in de geschiedenisles. Het programma Het Oorlogsdagboek van Drenthe helpt leerlingen om de geschiedenis van de oorlog beter te begrijpen, en het geeft hen ook inzicht in de persoonlijke verhalen van mensen die tijdens de oorlog hebben geleefd. Door deze verhalen te leren kennen, leren leerlingen ook omgaan met de gevolgen van oorlog en de keuzes die jongeren in die tijd moesten maken.
Ouders en begeleiders spelen een belangrijke rol bij het onderwijs over de oorlog. Ze moeten ervoor zorgen dat kinderen op een passende manier met het thema oorlog omgaan. Er is een waarschuwing dat kinderen in hun hoofd het verleden moeten kunnen scheiden van het nu, en dat ouders moeten inschatten of kinderen klaar zijn voor verhalen uit de oorlog. Het is belangrijk dat ouders en begeleiders goed op de hoogte zijn van de inhoud van het onderwijs en het programma, zodat ze kunnen helpen bij het begrijpen van de inhoud.
Het onderwijs over de Tweede Wereldoorlog in Drenthe is belangrijk voor jonge leerlingen, zodat ze leren omgaan met de gevolgen van oorlog. Het programma Het Oorlogsdagboek van Drenthe helpt leerlingen om de geschiedenis van de oorlog beter te begrijpen, en biedt praktische en educatieve activiteiten. Daarnaast zijn er ook andere activiteiten beschikbaar, zoals bezoeken naar Kamp Westerbork, het Onderduikersmuseum en de Flardenroute Holtingerveld. Het is belangrijk dat ouders en begeleiders hierbij betrokken raken, zodat kinderen op een passende manier met het thema oorlog omgaan.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet