Opvoeden van een bijtende pup: Wat ouders en verzorgers moeten weten
juli 9, 2025
In de moderne maatschappij is het internet en de digitale wereld een onmisbaar onderdeel van het dagelijks leven. Kinderen zijn steeds vaker online en hebben daarbij begeleiding nodig om veilig en bewust met digitale media om te gaan. In het kader van het onderwijs, met name in de basisschool, is het belangrijk dat scholen en ouders samenwerken om kinderen te begeleiden bij het leren omgaan met sociale media, online gedrag en digitale veiligheid. Dit artikel bespreekt de uitdagingen en oplossingen rond online opvoeden op school, met aandacht voor veiligheid, samenwerking tussen ouders en school, en de rol van de leraar bij het stimuleren van positief online gedrag.
De digitale wereld is inmiddels een vast onderdeel van het opgroeien van kinderen. Sociale media, internet en digitale tools zijn niet meer weg te denken en spelen een belangrijke rol in het leerproces en de ontwikkeling van kinderen. Daarom is het niet realistisch of wenselijk om deze digitale wereld te verbannen of te ontmoedigen. In plaats daarvan moeten kinderen leren hoe zij zich hier veilig in kunnen bewegen. De school heeft een belangrijke rol bij het leren omgaan met digitale media, zowel op school als thuis.
De scholen moeten ervoor zorgen dat leerlingen leren hoe ze met internet om kunnen gaan en dat ze begrijpen wat er op internet gebeurt. De online wereld stimuleert creativiteit, ondersteunt de ontwikkeling van een eigen identiteit en maakt het maken van sociale contacten en kennisopbouw mogelijk. Door kinderen te leren hoe zij op een positieve manier gebruik kunnen maken van deze mogelijkheden, draagt de school bij aan de persoonlijke en sociale groei van leerlingen.
Een van de belangrijkste aspecten van online opvoeden is veiligheid. Kinderen moeten leren omgaan met risico’s zoals cyberpesten, grooming, phishing en sexting. Ze moeten weten wat deze termen betekenen en hoe ze zichzelf kunnen beschermen. Daarnaast is het belangrijk dat ouders en scholen samenwerken om kinderen te begeleiden bij het leren omgaan met online gedrag.
In de bronnen wordt uitgebreid aandacht besteed aan het opbouwen van bewustwording bij ouders en kinderen. Scholen moeten regelmatig informatie delen met ouders, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven, sociale media of ouderavonden. Dit kan gaan over cyberpesten, privacy of hoe de school omgaat met online problemen. Ook kunnen scholen ouders laten weten bij wie ze terechtkunnen als er zorgen zijn. Daarnaast is het belangrijk dat ouders zelf voorbeeldfunctie vervullen en respectvol omgaan met sociale media.
De rol van ouders is cruciaal bij het leren omgaan met digitale media. Kinderen leren vooral van het voorbeeld dat hun ouders geven. Daarom is het goed als ouders laten zien hoe je respectvol en veilig met sociale media omgaat. Scholen ondersteunen dit door bijvoorbeeld leerlingen filmpjes of presentaties te laten maken over positief online gedrag. Zo wordt het niet alleen een regel, maar iets wat kinderen zelf belangrijk vinden.
Bij de samenwerking tussen school en ouders is het belangrijk dat er duidelijke afspraken worden gemaakt over het gebruik van digitale media. Veel scholen werken al met afspraken over gedrag op school. Dit kan ook worden uitgebreid naar online gedrag. Door afspraken te maken over wat acceptabel is op sociale media, zowel thuis als op school, krijgen leerlingen een duidelijk kader. Dit helpt om samen eenduidig op te treden tegen cyberpesten en ander ongewenst gedrag.
De leraar heeft een belangrijke voorbeeldfunctie, zowel in de klas als online. Dit betekent dat hij of zij zich bewust moet zijn van hun eigen sociale mediagedrag en hoe dit zich verhoudt tot hun professionele rol. Gebruik sociale media op een manier die bijdraagt aan een positieve online cultuur en denk dus kritisch na over eigen uitingen online. Daarnaast is het belangrijk dat leraren regelmatig gesprekken voeren met ouders over het gebruik van digitale media en de invloed daarvan op kinderen.
Scholen moeten ook zorgen voor een sociaal veilig klimaat, waarin kinderen zich veilig voelen om over hun online ervaringen te praten. Ze moeten weten waar ze terechtkunnen bij grensoverschrijdend online gedrag. Zorg voor een goede samenwerking tussen school, politie en jongerenwerk. Dit staat of valt met korte lijntjes. Je pakt problemen sneller op door vaste contactpersonen aan te wijzen en regelmatig overleg te voeren. Dit voorkomt dat situaties uit de hand lopen en zorgt ervoor dat kinderen tijdig de juiste hulp krijgen.
Een ander belangrijk onderdeel van online opvoeden is het bepalen van de hoeveelheid tijd die kinderen op het scherm doorbrengen. Het is belangrijk dat ouders en scholen samenwerken om dit aan te passen aan de leeftijd van het kind. Bij heel jonge kinderen (tot en met groep 3) is het redelijk vanzelfsprekend dat ouders alles monitoren. Zolang een kind niet kan lezen of schrijven, kan het niet in al te veel digitale sloten lopen. Wel is het goed om afspraken te maken over schermtijd. Het advies is:
Het is belangrijk dat ouders en scholen samenwerken om dit aan te passen aan de situatie van het kind. Daarnaast is het belangrijk om met het kind in gesprek te gaan over het gebruik van digitale media. Kinderen weten beter hoe ze moeten omgaan met online problemen, zoals cyberpesten, als ze dit regelmatig doen.
Er zijn verschillende manieren waarop scholen digitale opvoeding kunnen bevorderen. Een van de manieren is het organiseren van online ouderavonden, waarin ouders worden geïnformeerd over de kansen en bedreigingen van digitale media. Deze avonden bieden ook ruimte voor gesprekken tussen ouders en leraren over de opvoedingsuitdagingen in de digitale wereld.
Daarnaast zijn er ook opleidingsprogramma’s voor leraren, waarin wordt uitgelegd hoe je met kinderen over digitale media kunt praten. Deze programma’s helpen leraren om een beter begrip te krijgen van de uitdagingen die de digitale wereld met zich meebrengt.
Online opvoeden is een essentieel onderdeel van het onderwijs, met name in de basisschool. Kinderen moeten leren omgaan met digitale media, zowel op school als thuis. De rol van ouders en scholen is cruciaal bij het leren omgaan met de risico’s van de digitale wereld. Samenwerking tussen ouders en school is hierbij van belang, zodat kinderen veilig en bewust kunnen omgaan met sociale media en andere digitale tools. Door bewustwording te creëren, afspraken te maken en samen te werken, kunnen ouders en scholen ervoor zorgen dat kinderen zich veilig voelen en leren omgaan met de digitale wereld.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet