Opvoeden met humor: een krachtige aanpak voor een gezellige sfeer
juli 9, 2025
De HvA (Hogeschool van Amsterdam) biedt een breed aanbod aan opleidingen op het gebied van onderwijs en opvoeding. Deze opleidingen richten zich op het opvoeden en leren van kinderen, maar ook op het ontwikkelen van professionele vaardigheden voor leraren, pedagogen en onderwijsprofessionals. De focus ligt op praktijkgerichtheid, diversiteit en de rol van de stadsomgeving bij het werken met kinderen en jongeren. In dit artikel worden de kernpunten van de HvA’s opleidingen en onderzoek in het kader van onderwijs en opvoeding toegelicht.
De HvA biedt verschillende opleidingen aan op het gebied van onderwijs en opvoeding, waaronder bachelor- en masteropleidingen, maar ook nascholingsprogramma’s. Deze opleidingen zijn gericht op leerlingen, studenten en ouders, en richten zich op zowel de praktijk als de theorie. De opleidingen zijn gericht op het opvoeden en leren van kinderen, maar ook op het ontwikkelen van professionele vaardigheden voor leraren, pedagogen en onderwijsprofessionals.
De opleidingen zijn gericht op het opvoeden en leren van kinderen, maar ook op het ontwikkelen van professionele vaardigheden voor leraren, pedagoen en onderwijsprofessionals. De HvA biedt bijvoorbeeld een bacheloropleiding Pedagogiek aan, die gericht is op de opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jongeren. Deze opleiding richt zich op het ondersteunen van ouders en mede-opvoeders in het dagelijks leven én in complexe situaties. De opleiding streeft ernaar om de studenten te laten werken aan de relatie met kinderen en jongeren, en hen te leren omgaan met diversiteit en complexe opvoedingsvragen.
Bij de HvA is ook sprake van een masteropleiding in Onderwijs en Opvoeding, waarin de studenten zich richten op het ontwikkelen van professionele vaardigheden in het onderwijs en opvoeding. Deze opleiding is gericht op het ondersteunen van kinderen en jongeren in hun ontwikkeling, en het ontwikkelen van een brede kennis van de maatschappelijke context. De opleiding streeft ernaar om de studenten te leren omgaan met de diversiteit van de populatie en de rol van de stadsomgeving bij het werken met kinderen en jongeren.
Een belangrijk kenmerk van de HvA’s opleidingen is de praktijkgerichtheid. De opleidingen zijn gericht op het opvoeden en leren van kinderen, maar ook op het ontwikkelen van professionele vaardigheden voor leraren, pedagogen en onderwijsprofessionals. De opleidingen zijn gericht op het opvoeden en leren van kinderen, maar ook op het ontwikkelen van professionele vaardigheden voor leraren, pedagogen en onderwijsprofessionals.
De HvA benadrujt de rol van de stadsomgeving bij het werken met kinderen en jongeren. In de grootstedelijke context staan de vraagstukken rond leren en opgroeien centraal. De opleidingen richten zich op de diversiteit van de populatie, en de samenwerking met andere professionals en instellingen in de omgeving van het kind en op de school. De opleidingen richten zich op de diversiteit van de populatie, en de samenwerking met andere professionals en instellingen in de omgeving van het kind en op de school.
De HvA benadrukt ook de rol van interprofessionele samenwerking. De opleidingen richten zich op de samenwerking tussen pedagogische professionals en andere beroepssectoren, zoals de gezondheidszorg, jeugd en onderwijs. Deze samenwerking is een terugkerend thema van onderzoek, en speelt een belangrijke rol in het opvoeden en leren van kinderen.
De HvA richt zich ook op het onderzoek in het kader van onderwijs en opvoeding. De faculteit Onderwijs en Opvoeding doet praktijkgericht onderzoek dat ontstaat vanuit een vraag of probleem uit de onderwijskundige en pedagogische praktijk. Het onderzoek draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs, de professionalisering van docenten en kennisontwikkeling. Het onderzoek wordt uitgevoerd binnen verschillende lectoraten en labs, en is verbonden aan de opleidingen van de faculteit.
De HvA onderzoekt verschillende thema’s, waaronder burgerschapsonderwijs, de pedagogische functie van onderwijs en opvoeding, de didactiek van de bètavakken, kansrijke schoolloopbanen in een diverse stad, leren en innoveren, maatwerk in leren en instructie, taalontwikkeling en meertaligheid. De HvA werkt aan het opbouwen van expertise op het gebied van leren en onderwijzen met kunstmatige intelligentie, en is actief in de ontwikkeling en inbedding van digitale onderwijsgereedschappen voor het werkveld en het eigen hoger onderwijs.
De HvA onderzoekt ook de professionele identiteit van docenten in het beroepsonderwijs. Deze identiteit stuurt de gevoelens, gedachten en pedagogische handelingen, vooral in uitdagende situaties zowel binnen als buiten de klas. Door beter te begrijpen wat docenten drijft en hoe hun professionele identiteit zich ontwikkelt, kunnen opleidingsprogramma’s beter worden afgestemd op de specifieke behoeften van toekomstige onderwijsprofessionals.
De HvA biedt een breed aanbod aan opleidingen op het gebied van onderwijs en opvoeding, waaronder bachelor- en masteropleidingen, maar ook nascholingsprogramma’s. Deze opleidingen zijn gericht op leerlingen, studenten en ouders, en richten zich op zowel de praktijk als de theorie. De opleidingen zijn gericht op het opvoeden en leren van kinderen, maar ook op het ontwikkelen van professionele vaardigheden voor leraren, pedagogen en onderwijsprofessionals.
De opleidingen zijn gericht op het opvoeden en leren van kinderen, maar ook op het ontwikkelen van professionele vaardigheden voor leraren, pedagogen en onderwijsprofessionals. De HvA biedt bijvoorbeeld een bacheloropleiding Pedagogiek aan, die gericht is op de opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jongeren. Deze opleiding richt zich op het ondersteunen van ouders en mede-opvoeders in het dagelijks leven én in complexe situaties. De opleiding streeft ernaar om de studenten te laten werken aan de relatie met kinderen en jongeren, en hen te leren omgaan met diversiteit en complexe opvoedingsvragen.
Bij de HvA is ook sprake van een masteropleiding in Onderwijs en Opvoeding, waarin de studenten zich richten op het ontwikkelen van professionele vaardigheden in het onderwijs en opvoeding. Deze opleiding is gericht op het ondersteunen van kinderen en jongeren in hun ontwikkeling, en het ontwikkelen van een brede kennis van de maatschappelijke context. De opleiding streeft ernaar om de studenten te leren omgaan met de diversiteit van de populatie en de rol van de stadsomgeving bij het werken met kinderen en jongeren.
In Nederland is het onderwijs een belangrijk onderdeel van de maatschappelijke ontwikkeling. Het primair onderwijs bestaat uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs, en wordt geregeld door de overheid. Het primair onderwijs is gericht op het leren van lezen, schrijven en rekenen, en het opvoeden van kinderen. Het voortgezet onderwijs bestaat uit het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs, en wordt geregeld door de overheid.
Het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) is gericht op het opbouwen van professionele vaardigheden voor leerlingen die een beroep willen uitoefenen. Het mbo bestaat uit vier niveaus, waarbij niveau 4 toegang geeft tot een hoger beroepsonderwijs (hbo). Het hoger onderwijs bestaat uit het hoger beroepsonderwijs (hbo) en het wetenschappelijk onderwijs (wo), en wordt geregeld door de overheid.
Het speciaal onderwijs is gericht op kinderen met een beperking, en wordt geregeld door de overheid. Het speciaal onderwijs vormt samen met het basisonderwijs het primair onderwijs. Met de invoering van het passend onderwijs in augustus 2014 werken regulier en speciaal onderwijs samen in samenwerkingsverbanden, waarin gezorgd wordt dat kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zoveel mogelijk naar het regulier onderwijs kunnen.
De HvA biedt een breed aanbod aan opleidingen op het gebied van onderwijs en opvoeding. Deze opleidingen richten zich op het opvoeden en leren van kinderen, maar ook op het ontwikkelen van professionele vaardigheden voor leraren, pedagogen en onderwijsprofessionals. De opleidingen zijn gericht op de praktijk, diversiteit en de rol van de stadsomgeving bij het werken met kinderen en jongeren. De HvA richt zich ook op het onderzoek in het kader van onderwijs en opvoeding, en werkt aan het opbouwen van expertise op het gebied van leren en onderwijzen met kunstmatige intelligentie. Het onderwijs in Nederland is een belangrijk onderdeel van de maatschappelijke ontwikkeling, en speelt een cruciale rol in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet