Opvang voor kinderen met moeilijk gedrag: Hulpmiddelen en aanpak
juli 8, 2025
De opvoeding van kinderen met ADHD vereist een unieke aanpak die zowel het gedrag als de ontwikkeling van het kind ondersteunt. In de bronnen wordt aangegeven dat positieve discipline, structuur, en begrip cruciaal zijn bij het omgaan met ADHD. In dit artikel worden de belangrijkste aanbevelingen en praktische tips besproken die gericht zijn op het ondersteunen van kinderen met ADHD in de opvoeding en het dagelijks leven.
Een van de belangrijkste principes in de opvoeding van kinderen met ADHD is het toepassen van positieve discipline. Dit betekent dat ouders en leerkrachten zich richten op het belonen van goed gedrag in plaats van te straffen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen met ADHD sneller en vaker een kleine beloning nodig hebben om hun gedrag te motiveren. Beloningen die meteen gegeven worden na het goede gedrag werken het beste. Bijvoorbeeld, als een kind zijn sokken aandoet, kan dit meteen met een compliment beantwoorden.
Een positieve benadering is belangrijk voor elk kind, maar is voor kinderen met ADHD van cruciaal belang. Ze hebben vaak last van faalangst en een negatief zelfbeeld. Daarom is het belangrijk dat ouders en leerkrachten het kind helpen om positieve eigenschappen te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door het opmerken van sterke punten van het kind en het tonen van begrip voor hun uitdagingen.
Kinderen met ADHD hebben vaak last van tijdsbesef en het aanbrengen van structuur. Ze hebben hulp nodig bij het plannen van hun dag. Bijvoorbeeld, een kind kan niet goed overzien wat het ‘s ochtends moet doen om om half negen op school te zijn. Het is daarom belangrijk om een duidelijke dagindeling aan te brengen. Dit kan bijvoorbeeld door het opdelen van de dag in blokken, zoals om 7 uur douchen, 7.15 aankleden, 7.30 ontbijten, enzovoort.
Een zandloper kan helpen bij het begrijpen van tijd, of een horloge met alarm dat waarschuwt dat de tijd verstrijkt. Dit helpt kinderen met ADHD om hun dag beter te structureren en te kunnen omschakelen van activiteit naar activiteit.
Het is belangrijk dat ouders en leerkrachten begrip en empathie tonen voor het gedrag van kinderen met ADHD. Ze hebben vaak last van impulsiviteit en het reguleren van emoties. Daarom is het belangrijk om in te gaan op hun behoeften en hen te laten meebeslissen over hun levens. Dit versterkt de band en geeft een gevoel van controle.
Een ander belangrijk punt is het stellen van duidelijke regels en het voorkomen van negatieve aanpak. Een negatieve aanpak, zoals steeds zeggen dat iets niet mag of kan, werkt niet en veroorzaakt een negatieve spiraal. Geef juist goed aan wat je wel verwacht van je kind. Dit helpt bij het opbouwen van een positief zelfbeeld en vermindert de kans op frustratie.
Ouders van kinderen met ADHD hebben vaak last van stress en frustratie. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor zelfzorg en hulp van professionals. Ouders moeten zich bewust zijn van hun eigen behoeften en zichzelf voldoende rust geven. Dit kan bijvoorbeeld door rustmomenten in te lassen of te leren om bepaalde momenten bewuster als rust te ervaren.
Daarnaast is het belangrijk om professionele hulp in te schakelen. Ouderstrainingen zijn een vast onderdeel van de behandeling voor kinderen met ADHD. Hulp, training en ondersteuning bij de opvoeding is geen teken van zwakte, maar juist een teken dat je jouw verantwoordelijkheid als ouder serieus neemt. Vraag naar zo’n training als jouw huisarts of de zorgverlener bij wie je hulp hebt gezocht hier niet zelf mee komt.
In de klas is het belangrijk om kinderen met ADHD te ondersteunen met specifieke programma’s. Bijvoorbeeld, ‘Druk in de klas’ is een specifieke training voor basisschoolleerkrachten van leerlingen met ADHD. Kern van dit programma is het positief belonen van gewenst gedrag en het creëren van een gestructureerde en voorspelbare omgeving. Hiermee kan de leerkracht proberen het gedrag van drukke en/of ongeconcentreerde kinderen te verbeteren.
Daarnaast zijn er programma’s zoals ‘Taakspel’ en ‘School-Wide Positive Behaviour Support (SWPBS)’ waar de hele klas aan meedoet. Ze zijn o.a. gericht op verbetering van sociaal gedrag en betere taakgerichtheid van alle kinderen in de klas. ‘Taakspel’ richt zich op het basisonderwijs, SWPBS op basis- en voortgezet onderwijs. Deze programma’s zijn niet specifiek bedoeld voor kinderen met ADHD.
De rol van de ouder is cruciaal bij het omgaan met ADHD. Het is belangrijk dat ouders hun kind begrijpen en accepteren. Ze moeten zich bewust zijn van de uitdagingen die hun kind ervaart en hen helpen om positieve eigenschappen te ontwikkelen. Bovendien is het belangrijk dat ouders zelfzorg bedrijven en zichzelf voldoende rust geven.
Een ander punt is het samenwerken met leerkrachten en andere professionals. Ouders moeten actief betrokken zijn bij het onderwijs en de opvoeding van hun kind. Ze moeten zich bewust zijn van de behoeften van hun kind en samenwerken met leerkrachten om de beste ondersteuning te bieden.
Het omgaan met ADHD vereist een unieke aanpak die zowel het gedrag als de ontwikkeling van het kind ondersteunt. Door positieve discipline, structuur, en begrip te combineren, kunnen ouders en leerkrachten kinderen met ADHD helpen om hun potentie te ontwikkelen. Het is belangrijk om professionele hulp in te schakelen en actief betrokken te zijn bij de opvoeding van het kind. Door deze aanpak te volgen, kunnen ouders en leerkrachten helpen bij het opbouwen van een positief zelfbeeld en het verminderen van frustratie.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet