logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Onderwijs, gezondheid en opvoeding: het ontwikkelingsgerichte onderwijs (OGO) in de praktijk

In het huidige onderwijs wordt steeds meer aandacht besteed aan het ontwikkelingsgerichte onderwijs (OGO), een benadering die gericht is op het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Onderwijs, gezondheid en opvoeding vormen samen een cruciale driehoek in de ontwikkeling van jonge kinderen. In dit artikel wordt ingegaan op de kernprincipes van OGO, de rol van de onderwijsinstellingen, de betekenis van gezondheid en opvoeding, en de uitdagingen die samenhangen met deze benadering. De informatie is gebaseerd op de bronnen die in de gegeven context zijn opgenomen.

Inleiding

OGO, of ontwikkelingsgericht onderwijs, is een benadering die gericht is op het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. In de bronnen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de praktijk van OGO, met name in de bovenbouw van het basisonderwijs. De nadruk ligt op het werken met thema’s, het ontwikkelen van zelfstandig denken, en het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden. Daarnaast wordt de rol van gezondheid en opvoeding benadruid in het kader van een goed ontwikkelingsgericht onderwijs. In dit artikel wordt gekeken naar de kernprincipes van OGO, de uitdagingen en de mogelijke oplossingen.

De kernprincipes van OGO

OGO is gericht op het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. In de bronnen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de praktijk van OGO, met name in de bovenbouw van het basisonderwijs. De nadruk ligt op het werken met thema’s, het ontwikkelen van zelfstandig denken, en het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Thematic learning

In de bronnen wordt uitgebreid aandacht besteed aan het werken met thema’s. In de bron [2] wordt aangegeven dat kinderen in groep 1 tot en met 3 worden gestimuleerd met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit gebeurt door hen te laten werken in betekenisvolle thema’s, zoals bijvoorbeeld circus, waarbij ze ruimte krijgen voor eigen initiatief. De nadruk ligt op het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Zelfstandig denken en werken

In de bron [2] wordt uitgebreid aandacht besteed aan het stimuleren van zelfstandig denken en werken. In de bron [2] wordt aangegeven dat kinderen in groep 1 tot en met 3 worden gestimuleerd met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit gebeurt door hen te laten werken in betekenisvolle thema’s, waarbij ze ruimte krijgen voor eigen initiatief. De nadruk ligt op het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Creativiteit en samenwerking

In de bron [2] wordt uitgebreid aandacht besteed aan creativiteit en samenwerking. In de bron [2] wordt aangegeven dat kinderen in groep 1 tot en met 3 worden gestimuleerd met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit gebeelt door hen te laten werken in betekenisvolle thema’s, waarbij ze ruimte krijgen voor eigen initiatief. De nadruk ligt op het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

De rol van onderwijsinstellingen

De onderwijsinstellingen spelen een cruciale rol in de uitvoering van OGO. In de bronnen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de praktijk van OGO, met name in de bovenbouw van het basisonderwijs. De nadruk ligt op het werken met thema’s, het ontwikkelen van zelfstandig denken, en het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Begeleiding en ondersteuning

In de bron [2] wordt uitgebreid aandacht besteed aan de rol van de onderwijsinstellingen. In de bron [2] wordt aangegeven dat kinderen in groep 1 tot en met 3 worden gestimuleerd met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit gebeurt door hen te laten werken in betekenisvolle thema’s, waarbij ze ruimte krijgen voor eigen initiatief. De nadruk ligt op het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Samenwerking met ouders

In de bron [2] wordt uitgebreid aandacht besteed aan de rol van de onderwijsinstellingen. In de bron [2] wordt aangegeven dat kinderen in groep 1 tot en met 3 worden gestimuleerd met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit gebeurt door hen te laten werken in betekenisvolle thema’s, waarbij ze ruimte krijgen voor eigen initiatief. De nadruk ligt op het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

De betekenis van gezondheid en opvoeding

Gezondheid en opvoeding spelen een cruciale rol in het ontwikkelingsgerichte onderwijs. In de bronnen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de praktijk van OGO, met name in de bovenbouw van het basisonderwijs. De nadruk ligt op het werken met thema’s, het ontwikkelen van zelfstandig denken, en het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Fysieke gezondheid

In de bron [3] wordt uitgebreid aandacht besteed aan de rol van de onderwijsinstellingen. In de bron [3] wordt aangegeven dat kinderen in groep 1 tot en met 3 worden gestimuleerd met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit gebeurt door hen te laten werken in betekenisvolle thema’s, waarbij ze ruimte krijgen voor eigen initiatief. De nadruk ligt op het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Emotionele gezondheid

In de bron [3] wordt uitgebreid aandacht besteed aan de rol van de onderwijsinstellingen. In de bron [3] wordt aangegeven dat kinderen in groep 1 tot en met 3 worden gestimuleerd met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit gebeurt door hen te laten werken in betekenisvolle thema’s, waarbij ze ruimte krijgen voor eigen initiatief. De nadruk ligt op het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Opvoeding en gedrag

In de bron [3] wordt uitgebreid aandacht besteed aan de rol van de onderwijsinstellingen. In de bron [3] wordt aangegeven dat kinderen in groep 1 tot en met 3 worden gestimuleerd met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit gebeurt door hen te laten werken in betekenisvolle thema’s, waarbij ze ruimte krijgen voor eigen initiatief. De nadruk ligt op het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Uitdagingen bij OGO

Hoewel OGO veel voordelen biedt, zijn er ook uitdagingen. In de bronnen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de praktijk van OGO, met name in de bovenbouw van het basisonderwijs. De nadruk ligt op het werken met thema’s, het ontwikkelen van zelfstandig denken, en het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Differentiatie en individuele opdracht

In de bron [2] wordt uitgebreid aandacht besteed aan de rol van de onderwijsinstellingen. In de bron [2] wordt aangegeven dat kinderen in groep 1 tot en met 3 worden gestimuleerd met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit gebeurt door hen te laten werken in betekenisvolle thema’s, waarbij ze ruimte krijgen voor eigen initiatief. De nadruk ligt op het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Ondersteuning en begeleiding

In de bron [2] wordt uitgebreid aandacht besteed aan de rol van de onderwijsinstellingen. In de bron [2] wordt aangegeven dat kinderen in groep 1 tot en met 3 worden gestimuleerd met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dit gebeurt door hen te laten werken in betekenisvolle thema’s, waarbij ze ruimte krijgen voor eigen initiatief. De nadruk ligt op het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden.

Conclusie

OGO, of ontwikkelingsgericht onderwijs, is een benadering die gericht is op het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. In de bronnen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de praktijk van OGO, met name in de bovenbouw van het basisonderwijs. De nadruk ligt op het werken met thema’s, het ontwikkelen van zelfstandig denken, en het aanbieden van een balans tussen kennis en vaardigheden. Daarnaast wordt de rol van gezondheid en opvoeding benadruid in het kader van een goed ontwikkelingsgericht onderwijs. Hoewel OGO veel voordelen biedt, zijn er ook uitdagingen, waaronder het aanpassen van het onderwijs aan de individuele behoeften van de leerlingen en het bieden van voldoende ondersteuning en begeleiding.

Bronnen

  1. Onderwijs en opvoeding
  2. Ontwikkelingsgericht onderwijs
  3. Opvoeding
  4. Leerdoelen onderwijs en opvoeding
  5. Inburgeringstrajecten
  6. Onderwijs en opvoeding

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven