Opa’s en oma’s als opvoeders: rol en invloed in de opvoeding van kleinkinderen
juli 8, 2025
In de huidige maatschappelijke context is het omgaan met kinderen die last hebben van een Oppositioneel-Opstandige Stoornis (ODD) een uitdaging voor ouders, leerkrachten en anderen die met hen omgaan. ODD wordt gekenmerkt door een constante neiging tot opstandigheid, uitdaging van autoriteiten, en het hebben van een lage frustratiedrempel. De betrokkenen moeten hierop inzicht hebben en de juiste aanpak en opvoeding toepassen. In dit artikel worden praktische tips en aanpakmethoden gegeven op basis van de beschikbare bronnen, met als doel om zowel ouders als leerkrachten te ondersteunen bij het omgaan met kinderen met ODD.
ODD, of de Oppositioneel-Opstandige Stoornis, is een gedragsstoornis die vooral in de jeugd voorkomt. Het wordt gekenmerkt door een constante neiging tot opstandigheid, het uitdagen van autoriteiten en het hebben van een lage frustratiedrempel. De kenmerken van ODD zijn onder andere het regelmatig ruziën met volwassenen, het weigeren om instructies te gehoorzamen, het opzettelijk anderen irriteren, en het snel boos worden. Deze gedragingen kunnen de schoolomgeving en het gezin beïnvloeden, waardoor er een gevoel van frustratie en onmacht kan ontstaan.
In de bronnen wordt uitgegebreid gesproken over de kenmerken van ODD, waaronder het feit dat kinderen met ODD vaak een laag gevoel van probleembewustzijn hebben en hun schuld vaak bij anderen leggen. Bovendien is het gedrag vaak gericht op het verkrijgen van onmiddellijke behoeftebevrediging, wat kan leiden tot een onveilig groepsklimaat in de klas.
Een van de belangrijkste principes bij het omgaan met kinderen met ODD is het handhaven van een consequente, rechtvaardige discipline. Dit betekent dat ouders zich moeten houden aan duidelijke regels en deze ook consistent kunnen handhaven. Bovendien is het belangrijk om te letten op het gedrag van het kind en het opbouwen van een positief gedrag door het belonen van wenselijk gedrag. Hierbij is het belangrijk om te letten op het geven van korte, duidelijke instructies en het vermijden van discussies.
Een ander belangrijk punt is het verlagen van emotionele reacties op het gedrag van het kind. Ouders moeten proberen zo min mogelijk emotie te tonen en te blijven focussen op het oplossen van problemen in plaats van op het uitdelen van straffen. Daarnaast is het belangrijk om het kind te laten weten dat verbeteringen zichtbaar zijn en dat het kind zich daardoor kan ontwikkelen.
In de klas is het omgaan met kinderen met ODD een uitdaging, aangezien deze kinderen vaak snel geïrriteerd raken en een laag gevoel van probleembewustzijn hebben. Leerkrachten moeten hierop inzicht hebben en een passende aanpak kunnen toepassen. Een van de belangrijkste principes is het vaststellen van duidelijke regels, maar ook het beperken van het aantal regels om conflicten te voorkomen.
Daarnaast is het belangrijk om te werken aan een positieve omgeving in de klas. Dit kan worden gedaan door het geven van kansen aan het kind om op een sociaal acceptabele manier indruk te maken, zoals via sport, muziek, of toneel. Bovendien is het belangrijk om regelmatig samen te werken met ouders en het kind om te bespreken wat er goed gaat en wat nog kan worden verbeterd.
Een ander belangrijk punt is het gebruik van een “afreageerplek” voor het kind, waar het even kan gillen, een bal gooien of rennen, wat de spanning van het kind kan wegnemen. Daarnaast is het belangrijk om het kind te laten weten dat het welkom is en dat het gedrag niet door de beugel kan, maar dat het kind zelf dit gedrag kan leren in de hand te houden.
De samenwerking tussen ouders, leerkrachten en professionals is essentieel bij het omgaan met kinderen met ODD. Dit omvat het opstellen van een plan van aanpak, waarin de rol van iedere betrokken partij duidelijk is. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig contact te houden met het kind en de ouders om te bespreken wat er goed gaat en wat nog kan worden verbeterd.
De bronnen tonen aan dat het belangrijk is om een passende behandeling te kiezen, zoals het gebruik van virtuele realiteitstraining, of het werken aan het oplossen van problemen met het kind. Daarnaast is het belangrijk om de ouders te ondersteunen en te helpen bij het omgaan met het gedrag van het kind.
Het omgaan met kinderen met ODD is een uitdaging voor ouders, leerkrachten en anderen die met hen omgaan. De praktische tips en aanpakmethoden die in dit artikel zijn gegeven, kunnen helpen bij het omgaan met deze kinderen. Het is belangrijk om te werken aan een positieve omgeving, duidelijke regels, en een consequente aanpak. Bovendien is de samenwerking tussen ouders, leerkrachten en professionals essentieel om de ontwikkeling van het kind te ondersteunen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet