Opvoeding in het Spaans: Aanpak en Impact op de Ontwikkeling van Kinderen
juli 8, 2025
De rol van media in het leven van jonge kinderen is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. De opvoeding met media is daarom een belangrijk onderwerp geworden voor ouders, opvoeders en professionals. In het onderzoek “Opvoeden met media: Een verkennend onderzoek naar ‘lastige’ opvoedsituaties en het gebruik van opvoedingsondersteuning bij ouders met kinderen tot en met 12 jaar” van Nikken en Markx wordt uitgebreid gekeken naar hoe ouders omgaan met het mediagebruik van hun kinderen, welke vragen en zorgen zij daarbij hebben, en hoe zij daarbij online opvoedingsondersteuning zouden kunnen gebruiken. Dit onderzoek geeft een overzicht van de bevindingen van dit onderzoek en legt uit wat de belangrijkste inzichten zijn voor ouders en opvoeders.
Het onderzoek van Nikken en Markx is uitgevoerd onder ouders van kinderen tot 12 jaar. Het doel van het onderzoek was om te begrijpen hoe ouders met het mediagebruik van hun kinderen omgaan, welke vragen en zorgen zij daarbij hebben, en hoe zij online opvoedingsondersteuning kunnen gebruiken. Het onderzoek toont aan dat ouders veel vragen hebben over het gebruik van media door hun kinderen, waaronder hoeveel tijd hun kind erop doorbrengt, welke inhoud ze bekijken en of ze veilig zijn.
De onderzoekers vonden opvallend veel vragen over het bepalen van een grens voor het gebruik van media. Ouders willen weten hoe ze hun kinderen kunnen begeleiden bij het omgaan met media en hoe ze hun kinderen kunnen leren om veilig en verantwoord met media om te gaan. Daarnaast is er veel zorg over het soort inhoud dat kinderen bekijken, met name in verband met seksuele inhoud en geweld.
Ouders spelen een cruciale rol bij het omgaan met media. Ze moeten hun kinderen helpen bij het leren om te gaan met de uitdagingen van de digitale wereld. Volgens het onderzoek van Nikken en Markx is het belangrijk dat ouders actief zijn in het begeleiden van hun kinderen bij het gebruik van media. Dit omvat het bespreken van het soort inhoud dat kinderen bekijken, het stellen van grenzen voor het gebruik van media en het helpen bij het leren om te gaan met de risico’s van het internet.
Bijvoorbeeld, ouders kunnen samen met hun kinderen naar een videoclip kijken en vragen stellen over de mening van hun kind. Dit helpt bij het leren om te denken over wat ze zien en hoe ze hierop reageren. Daarnaast is het belangrijk om te leren om te gaan met de beïnvloeding van media op het gedrag en de emoties van kinderen.
Het onderzoek van Nikken en Markx toont aan dat ouders vaak op zoek zijn naar opvoedingsondersteuning bij het omgaan met media. Ze willen weten hoe ze hun kinderen kunnen begeleiden en hoe ze hun kinderen kunnen leren om veilig en verantwoord met media om te gaan. De onderzoekers stellen voor dat ouders gebruik kunnen maken van online opvoedingsondersteuning, zoals handleidingen, tips en adviezen.
Daarnaast is het belangrijk dat ouders weten hoe ze hun kinderen kunnen begeleiden bij het leren om te gaan met de risico’s van het internet. Dit omvat het leren om te denken over het soort inhoud dat ze bekijken en het leren om te gaan met de invloed van media op hun gedrag en emoties.
Hoewel het onderzoek van Nikken en Markx waardevolle inzichten oplevert, zijn er ook beperkingen. De onderzoekers vonden dat er veel vragen zijn over het gebruik van media door kinderen, maar er is weinig informatie over de effectiviteit van de opvoedingsstrategieën die ouders gebruiken. Bovendien is het moeilijk om de impact van media op het gedrag en de emoties van kinderen te bepalen, omdat er veel variabele factoren zijn.
Daarom is het belangrijk dat ouders actief zijn in het begeleiden van hun kinderen bij het gebruik van media. Ze moeten weten hoe ze hun kinderen kunnen leren om veilig en verantwoord met media om te gaan en hoe ze hun kinderen kunnen helpen bij het leren om te denken over het soort inhoud dat ze bekijken.
De opvoeding met media is een belangrijk onderwerp voor ouders, opvoeders en professionals. Het onderzoek van Nikken en Markx toont aan dat ouders veel vragen hebben over het gebruik van media door hun kinderen en dat ze op zoek zijn naar opvoedingsondersteuning. Het is belangrijk dat ouders actief zijn in het begeleiden van hun kinderen bij het gebruik van media en dat ze weten hoe ze hun kinderen kunnen helpen bij het leren om te denken over het soort inhoud dat ze bekijken. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe media kunnen bijdragen aan het gedrag en de emoties van kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet