De Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedings-situatie: Een hulpmiddel voor gezinsondersteuning bij scheiding
juli 8, 2025
Meertalig opvoeden is een veelvoorkomende situatie in Nederland, vooral als een van de ouders een andere taal spreekt dan het Nederlands. In veel gevallen groeien kinderen op in een meertalige omgeving, waarin ze zowel de thuistaal als de Nederlandse taal horen. Hoewel er nog steeds veel mythes rondom meertaligheid bestaan, wijzen wetenschappelijke studies uit dat meertaligheid geen nadeel maar juist een voordeel kan zijn. In dit artikel wordt ingegaan op de voordelen van meertaligheid, de uitdagingen die hierbij kunnen voorkomen, en praktische tips voor ouders en onderwijs.
Meertaligheid biedt kinderen verschillende voordelen, zowel in de taalontwikkeling als in cognitieve en sociale aspecten. Volgens onderzoek, zoals dat van Elma Blom van de Universiteit Utrecht, zijn er geen nadelen van een meertalige opvoeding, maar juist talige en cognitieve voordelen. Kinderen die meerdere talen leren, ontwikkelen vaak een groter taalbewustzijn, wat helpt bij het leren van nieuwe woorden en grammatica. Bovendien kunnen meertalige kinderen sneller leren omgaan met complexe situaties, wat hen helpt bij het oplossen van problemen en het nadenken over taal.
Een van de belangrijkste voordelen van meertaligheid is dat de moedertaal helpt bij het leren van een tweede taal. Als een kind goed in zijn moedertaal kan communiceren, kan dat helpen bij het leren van de Nederlandse taal. Dit komt doordat de kennis die het kind in de moedertaal heeft opgebouwd, overgedragen kan worden naar de tweede taal. Daarnaast bevordert een goede ontwikkeling van de moedertaal het algemene taalbegrip dat kinderen in staat stelt een tweede taal te leren.
Hoewel meertaligheid veel voordelen biedt, kunnen er ook uitdagingen zijn. Een van de veelvoorkomende zorgen is dat kinderen in de lagere school achterop kunnen raken in de Nederlandse taalontwikkeling. Dit kan gebeuren als de kinderen minder contact hebben met het Nederlands dan hun eentalige leeftijdsgenoten. Daarnaast kan het lastig zijn om te bepalen of een meertalig kind een taalontwikkelingsstoornis heeft of gewoon achterloopt in de Nederlandse taal.
Een ander probleem is het onderscheid tussen taalproblemen die het gevolg zijn van meertaligheid en van taalstoornissen. Dit kan leiden tot verkeerde diagnose en dus onjuiste behandeling. Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat ouders en onderwijsmedewerkers goed op de hoogte zijn van de kenmerken van een taalontwikkelingsstoornis bij meertalige kinderen.
Om de taalontwikkeling van meertalige kinderen te stimuleren, zijn er verschillende praktische tips die ouders kunnen volgen. Eén van de belangrijkste tips is dat ouders hun kind helpen met het leren van de Nederlandse taal door er met hen over te praten, te lezen en te spelen. Het is belangrijk dat ouders een positief klimaat creëren waarin het leren van de Nederlandse taal een natuurlijke en effectieve manier is.
Een andere tip is het stimuleren van de thuistaal. Ouders die meerdere talen spreken, kunnen hun kind helpen met het leren van de thuistaal door er met hen over te praten, boeken te lezen en activiteiten te ondernemen. Dit helpt niet alleen bij de taalontwikkeling, maar ook bij het behouden van de culturele identiteit van het kind.
Daarnaast is het belangrijk dat ouders realistische verwachtingen hebben over de taalontwikkeling van hun kind. Het leren van een tweede taal kan tijd kosten, en het is belangrijk dat ouders geduldig zijn en hun kind steunen.
In de klas is het belangrijk dat leerkrachten rekening houden met de meertalige achtergrond van hun leerlingen. Dit kan worden gedaan door de thuistaal van de leerlingen te herkennen en te gebruiken in de les. Bijvoorbeeld door activiteiten te ontwerpen die rekening houden met de talen van de leerlingen en hen te laten werken aan projecten die hun culturele achtergrond benadrukken.
Bij het werken met meertalige kinderen is het belangrijk dat leerkrachten goed communiceren met ouders. Dit kan worden gedaan door regelmatig contact op te nemen met ouders en hen te informeren over de voortgang van hun kind in de taalontwikkeling. Daarnaast is het belangrijk dat leerkrachten weten hoe ze met meertalige kinderen om moeten gaan, bijvoorbeeld door hen te laten werken aan activiteiten die rekening houden met hun taalvaardigheid.
Meertalig opvoeden biedt kinderen veel voordelen, waaronder cognitieve en sociale voordelen. Hoewel er uitdagingen kunnen zijn, zoals het achterop raken in de Nederlandse taalontwikkeling, is het belangrijk dat ouders en onderwijsmedewerkers goed op de hoogte zijn van de kenmerken van meertalige kinderen. Door praktische tips en strategieën toe te passen, kunnen ouders en onderwijsmedewerkers helpen bij de taalontwikkeling van meertalige kinderen. Het is belangrijk dat ouders en onderwijsmedewerkers realistische verwachtingen hebben en geduldig zijn met de taalontwikkeling van hun kind.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet