De Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedings-situatie: Een hulpmiddel voor gezinsondersteuning bij scheiding
juli 8, 2025
De term nature en nurture is al lang een centraal onderwerp in de psychologie, de geneeskunde en het onderwijs. Het debat over de vraag of wie we zijn meer bepaald wordt door ons erfelijkheid (nature) of door onze opvoeding en omgeving (nurture) is nog steeds van groot belang, vooral in het kader van kinderopvoeding en gezondheid. In dit artikel bespreiden we het complexe verband tussen nature en nurture, en hoe dit in de praktijk van de opvoeding en gezondheidszorg van toepassing is.
Het debat over nature en nurture draait om de vraag of onze persoonlijkheid, ons gedrag en onze eigenschappen bepaald worden door ons erfelijkheid (nature) of door onze opvoeding en omgeving (nurture). Volgens de bronnen is het niet zo simpel als ‘nature versus nurture’. De meeste wetenschappers zijn het erover eens dat zowel genen als omgeving een rol spelen in de ontwikkeling van een mens. Er is geen enkel onderdeel van ons gedrag dat volledig bepaald wordt door een van de twee factoren. In plaats daarvan werken nature en nurture samen, en beïnvloeden ze elkaar voortdurend.
De bron [3] legt uit dat het debat vaak wordt geïllustreerd met een vergelijking: “het is als een stoofpot van kip en ei die ons hele leven staat te sudderen, en voortdurend geroerd en gekruid wordt.” Dit betekent dat onze genen en onze omgeving niet los van elkaar staan, maar juist samenwerken om ons gedrag en onze eigenschappen te vormen. Dit wordt ook wel het epigenetische proces genoemd, waarbij de omgeving de werking van genen kan beïnvloeden.
In de praktijk van de opvoeding is de invloed van de omgeving (nurture) duidelijk zichtbaar. Een veilige en ondersteunende omgeving is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. In bron [1] wordt uitgelegd dat een kind dat zich veilig voelt, geleerd heeft zich te hechten aan de ouder of verzorger. Dit is belangrijk voor de manier waarop het kind later met relaties omgaat. Kinderen die zich veilig hebben gehecht, ontwikkelen een sterker zelfbeeld en leren beter om te gaan met relaties. Daarentegen kunnen kinderen die zich onveilig hebben gehecht, last krijgen aan leerproblemen en emotionele uitdagingen.
De opvoeding speelt ook een rol in het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden. In bron [8] wordt aangegeven dat er sprake is van een gen-omgevingscorrelatie. Ouders die zelf goed kunnen lezen, geven hun kinderen zowel hun genetische aanleg voor goede leesvaardigheid als een stimulerende omgeving. Dit betekent dat zowel erfelijkheid als opvoeding bijdrragen aan de ontwikkeling van leesvaardigheden.
Erfelijkheid (nature) speelt ook een cruciale rol in de ontwikkeling van een mens. Bron [10] legt uit dat de genen van een mens bepalen welke eigenschappen hij of zij heeft. Bijvoorbeeld, de kleur van de ogen, de lengte en bepaalde ziektes zijn direct beïnvloed door de genen. Maar het is niet zo dat genen alles bepalen. De omgeving kan genen beïnvloeden via epigenetica, wat betekent dat de werking van genen kan veranderen door ervaringen en omgeving.
In bron [11] wordt aangegeven dat een onderzoek naar het debat tussen nature en nurture heeft laten zien dat de gemiddelde bijdrage van erfelijkheid 49% is, terwijl de bijdrage van omgeving 51% is. Dit betekent dat zowel erfelijkheid als omgeving even belangrijk zijn. Het is echter belangrijk om te weten dat elke eigenschap erfelijk is, en dat het nooit zo kan zijn dat bijvoorbeeld antisociaal gedrag volledig aan omgevingsfactoren is toe te schrijven.
De samenspel tussen nature en nurture is complex, maar wel heel belangrijk. In bron [3] wordt uitgelegd dat het debat niet over natuur versus nurture gaat, maar over hoe ze samenwerken. De genen bepalen bijvoorbeeld de aanleg voor bepaalde eigenschappen, maar de omgeving bepaalt hoe deze zich ontwikkelen. Bijvoorbeeld, een kind dat een aanleg heeft voor intelligentie, maar geen stimulerende omgeving krijgt, kan zijn volledige potentieel misschien niet bereiken.
In bron [5] wordt uitgelegd dat het debat over nature en nurture ook invloed heeft op het gevoel van controle en hulpeloosheid bij patiënten. Als iemand denkt dat zijn of haar gedrag onvermijdelijk is door de natuur, dan kan dat leiden tot een gevoel van hulpeloosheid. Daarentegen, als iemand denkt dat hij of zij volledig bepaald wordt door de omgeving, dan kan dat leiden tot een gevoel van controle. Dit betekent dat het debat ook psychologische gevolgen kan hebben.
De opvoeding speelt een grote rol in het vormen van het gedrag van kinderen. In bron [1] wordt uitgelegd dat een kind dat zich veilig voelt, geleerd heeft zich te hechten aan de ouder of verzorger. Dit is belangrijk voor de manier waarop het kind later met relaties omgaat. Kinderen die zich veilig hebben gehecht, ontwikkelen een sterker zelfbeeld en leren beter om te gaan met relaties.
De opvoeding is ook van invloed op leerproblemen. In bron [1] wordt aangegeven dat kinderen die zich onveilig hebben gehecht, vaker leerproblemen kunnen krijgen. Dit is een duidelijk voorbeeld van hoe de opvoeding het gedrag van kinderen beïnvloedt.
De omgeving speelt ook een grote rol in de gezondheid van kinderen. In bron [9] wordt uitgelegd dat langdurige ondervoeding van zwangere vrouwen leidt tot gezondheidsproblemen bij hun nageslacht. Dit is een voorbeeld van hoe de omgeving de gezondheid van kinderen beïnvloedt. De voeding van de moeder is dus een belangrijke factor in de gezondheid van het kind.
De omgeving beïnvloedt ook de ontwikkeling van ziektes zoals obesitas en type-2 diabetes. In bron [9] wordt aangegeven dat het verschuiven van leefstijl en voeding kan leiden tot het ontstaan van deze ziektes bij migranten. Dit toont aan dat de omgeving een grote invloed heeft op de gezondheid van kinderen.
De term nature en nurture is een belangrijk onderwerp in de psychologie, de geneeskunde en het onderwijs. Het debat over de vraag of wie we zijn meer bepaald wordt door ons erfelijkheid (nature) of door onze opvoeding en omgeving (nurture) is nog steeds van groot belang, vooral in het kader van kinderopvoeding en gezondheid. Het is duidelijk dat zowel erfelijkheid als omgeving een rol spelen in de ontwikkeling van een mens. De samenspel tussen nature en nurture is complex, maar wel heel belangrijk. De opvoeding en de omgeving beïnvloeden het gedrag van kinderen, en de gezondheid van kinderen is sterk afhankelijk van de omgeving waarin ze opgroeien.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet