De Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedings-situatie: Een hulpmiddel voor gezinsondersteuning bij scheiding
juli 8, 2025
Nascholing speelt een cruciale rol in het behouden en verbeteren van de kwaliteit van het leraarsberoep, met name binnen het vak lichamelijke opvoeding. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat het belang van doorlopende professionalisering van leraren LO steeds groter wordt, zowel op onderwijs- als op maatschappelijk niveau. De nadruk ligt op het aanleren van leerkrachten om zich te ontwikkelen, hun kennis en vaardigheden te versterken, en zich aan te sluiten bij actuele ontwikkelingen in het vakgebied. De bronnen geven een overzicht van de belangrijkste aspecten van nascholing in het vak lichamelijke opvoeding, waaronder de inhoud, de vormgeving, en de uitdagingen bij het organiseren en volgen van dergelijke cursussen.
De nadruk op nascholing is te wijten aan de complexiteit van het leraarsberoep. De bronnen tonen aan dat het leraarsberoep in de praktijk steeds meer uitdagingen met zich meebrengt, zoals het aanpassen van lessen aan de behoeften van leerlingen, het combineren van verschillende didactische benaderingen, en het aanbieden van een diversifisering van bewegingsvormen. Daarnaast wordt duidelijk gemaakt dat de rol van de leraar LO niet alleen beperkt is tot het geven van lessen, maar ook omvat dat hij of zij zich moet verdiepen in de psychosociale ontwikkeling van leerlingen, het aanbieden van sporten in een bredere maatschappelijke context, en het omgaan met diverse leeromgevingen.
Binnen de bronnen wordt aangegeven dat het belang van nascholing ook voortkomt uit het feit dat leraren hun kennis en vaardigheden moeten blijven bijwerken om te voldoen aan de verwachtingen van ouders, schoolbesturen en de overheid. Zo wordt in bron [4] aangegeven dat er in 2020 sprake is van een sterkere nadruk op het aanbieden van bewegingsonderwijs, waarbij ook het belang van de professionalisering van leraren LO wordt benadrukt. In deze context is nascholing een essentieel middel om de kwaliteit van het lichaamsbewegingsonderwijs te waarborgen.
De vormgeving van nascholing in het vak lichamelijke opvoeding varieert afhankelijk van de instelling, het doel van de cursus, en het niveau van de deelnemers. De bronnen geven aan dat er verschillende vormen van nascholing bestaan, waaronder:
In bron [4] wordt aangegeven dat er in 2025 al diverse cursussen, studiedagen en masterclasses in de agenda staan. Dit wijst erop dat het organiseren van nascholingsactiviteiten een veelvoorkomende praktijk is binnen de sector. Deze cursussen richten zich op actuele thema’s zoals het aanbieden van bewegingsonderwijs, het werken met leerlingen met verschillende behoeften, en het ontwikkelen van een positief motivatieklimaat in de gymles.
In bron [5] wordt het project ‘Lesson Study: Samen Kom je Verder’ genoemd. Dit is een innovatieve methode voor docentprofessionalisering, waarbij docenten samenwerken aan het ontwerpen, uitvoeren en onderzoeken van een les. De methode is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het lesgeven en het aanpakken van uitdagingen in de praktijk. De bronnen tonen aan dat deze methode ook binnen de ALO van Fontys Sporthogeschool wordt ingezet voor stagestudenten, wat aantoont dat het project een veelbelovende aanpak is voor de professionalisering van leraren LO.
In bron [4] wordt verwezen naar het ‘Beroepsprofiel leraar lichamelijke opvoeding 2025’ dat de professionele identiteit, het handelen en de maatschappelijke opdracht van de leraar LO beschrijft. Hieruit blijkt dat de professionalisering van leraren LO steeds meer wordt geïntegreerd in het landelijke opleidingsprofiel van de ALO’s. Dit betekent dat de inhoud van nascholingsactiviteiten steeds nauwer is aangesloten bij de behoeften van de beroepsgroep.
De bronnen tonen aan dat er ook sprake is van digitale scholingen, zoals de ‘KVLO scholingskalender 2025 – 2026’ die in bron [7] wordt genoemd. Hierin worden cursussen, studiedagen en masterclasses genoemd, die mogelijk ook online kunnen worden gevolgd. Dit is een belangrijke ontwikkeling, aangezien het deelname van leraren LO makkelijker maakt en de toegankelijkheid van scholingsactiviteiten vergroot.
Hoewel nascholing een belangrijk onderdeel is van het leraarsberoep, zijn er ook uitdagingen. De bronnen tonen aan dat de uitdagingen voortkomen uit:
In bron [2] wordt aangegeven dat de opleiding ALO een intensief programma met 40 uur per week bevat. Dit betekent dat leraren LO in de praktijk veel tijd kwijt zijn aan hun eigen werkzaamheden, waardoor het vinden van tijd voor nascholingen moeilijk kan zijn. Bovendien wordt in bron [4] aangegeven dat er in 2023 sprake is van een verplichte urennorm voor bewegingsonderwijs, wat de werklast van leraren LO verder vergroot.
In bron [4] wordt aangegeven dat er in 2025 sprake is van een nieuw beroepsprofiel voor leraar LO. Dit profiel bevat informatie over de professionele identiteit en de maatschappelijke opdracht van de leraar LO. De inhoud van deze cursussen is echter niet altijd toegankelijk voor alle leraren, vooral niet voor die in minder centraal gebied wonen. Dit betekent dat er sprake is van een ongelijkheid in de beschikbaarheid van nascholingsactiviteiten.
In bron [5] wordt aangegeven dat de kwaliteit van nascholingsactiviteiten een belangrijk onderwerp is. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van de effectiviteit van scholingen, met als doel het veranderen van de werkwijze van leraren LO in de lespraktijk. Hierbij wordt aangegeven dat huidige scholingen vaak de vorm van eenmalige workshops of studiedagen hebben, wat niet effectief is voor de professionisering van leraren.
In de bronnen wordt ook aandacht besteed aan het onderwijsonderwijs voor leerlingen met specifieke behoeften. Zo wordt in bron [4] aangegeven dat het aanbieden van bewegingsonderwijs ook gericht moet zijn op leerlingen met een verstandelijke beperking. Dit vereist dat leraren LO zich verdiepen in de verschillende manieren waarop leerlingen met een verstandelijke beperking kunnen worden ondersteund. Daarnaast wordt in bron [2] aangegeven dat leraren LO ook kunnen werken in het speciaal voortgezet onderwijs, waarbij het aanbieden van bewegingsvormen specifiek is afgestemd op de behoeften van leerlingen in deze omgeving.
In de bronnen wordt ook aandacht besteed aan de rol van samenwerking binnen het vakgebied. Zo wordt in bron [5] aangegeven dat er een intensieve samenwerking is tussen diverse partners, waaronder de Universiteit Gent, Academische Opleidingsscholen, en het lectoraat professionalisering van leraren en lerarenopleiders. Deze samenwerking is belangrijk voor het verbeteren van de kwaliteit van nascholingsactiviteiten en het ontwikkelen van innovatieve methoden zoals de Lesson Study.
Nascholing is een essentieel onderdeel van het leraarsberoep binnen het vak lichamelijke opvoeding. De bronnen tonen aan dat het belang van doorlopende professionalisering van leraren LO steeds groter wordt, zowel op onderwijs- als op maatschappelijk niveau. De vormgeving van nascholingsactiviteiten varieert van cursussen en studiedagen tot innovatieve methoden zoals de Lesson Study. Hoewel er uitdagingen zijn, zoals de beperkte tijd en de ongelijke toegankelijkheid van nascholingsactiviteiten, is het belang van nascholing onmisbaar voor het behouden van de kwaliteit van het lichaamsbewegingsonderwijs.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet