logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

De Invloed van Godsdienstige Opvoeding op het Gedrag van Kinderen

De invloed van godsdienstige opvoeding op het gedrag van kinderen is een onderwerp van veel discussie, zowel in de wetenschap als in de maatschappij. De beschikbare bronnen geven een overzicht van de kwestie, waarbij zowel positieve als negatieve aspecten van religieuze opvoeding worden besproken. In dit artikel wordt de invloed van godsdienstige opvoeding op het gedrag van kinderen geanalyseerd aan de hand van de in de bronnen teruggevonden informatie.

Kinderlijk Denken en de Invloed van Religieuze Opvoeding

In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat het denken van kinderen in de pre-puberteit sterk beïnvloed wordt door hun omgeving. Volgens de bronnen is het kinderlijk denken overwegend magisch, wat inhoudt dat alles menselijke macht heeft. Het kind staat centraal in zijn eigen gedachtegang en heeft een sterke betrokkenheid op zichzelf. In deze fase is het denken nog overwegend concreet en wordt het kind beïnvloed door zowel het gezin als de school.

De godsdienstige opvoeding speelt hier een rol. De invloed van religieuze opvoeding op het gedrag van kinderen wordt in veel bronnen besproken, waarbij wordt gekeken naar de psychische structuur, het voelen, het denken en het voorstellingsvermogen van het kind. Volgens de bronnen is het belangrijk dat het kind zich bewust is van zijn eigen gedrag en dat hij in staat is om het gedrag van anderen te beoordelen. In dit opzicht kan de godsdienstige opvoeding helpen bij het ontwikkelen van basisgevoelens en het opbouwen van een moreel kader.

De Vraag naar de Invloed van Religieuze Opvoeding

De schrijfster van het proefschrift “Godsdienstpedagogische opgaven in de pre-puberteit” stelt de vraag of de godsdienstige opvoeding invloed heeft op het gedrag van kinderen. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat het onderzoek dat hiervoor is gedaan, niet volledig verantwoord is. De opzet van het onderzoek wordt als aanvechtbaar beschouwd, met name omdat de groepen kinderen niet goed vergeleken kunnen worden. De invloed van religieuze opvoeding op het gedrag van kinderen kan dus niet volledig bepaald worden aan de hand van dit onderzoek.

Daarnaast wordt in de bronnen opgemerkt dat het onderzoek onvolledig is, aangezien niet alle leerlingen van de openbare scholen deel hebben genomen. Dit kan leiden tot een vertekend beeld, aangezien ouders die negatief over hun kind denken, mogelijk geen toestemming hebben gegeven voor deelname. Hierdoor kan de invloed van religieuze opvoeding op het gedrag van kinderen niet volledig bepaald worden.

De Rol van de Ouders en Opleidingsinstellingen

In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat de invloed van godsdienstige opvoeding niet alleen afhankelijk is van de school, maar ook van de ouders. De godsdienstige opvoeding in het gezin speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van het kind. De opvoeders, zowel thuis als op school, hebben invloed op de manier waarop het kind zich ontwikkelt. De godsdienstige opvoeding kan bijdragen aan het opbouwen van een moreel kader, maar het hangt ook af van de manier waarop de opvoeders de godsdienstige waarden en normen aanbieden.

In de bronnen wordt ook opgemerkt dat de opvoeding van het kind beïnvloed wordt door de manier waarop de ouders met hun kind omgaan. De invloed van religieuze opvoeding kan zowel positief als negatief zijn, afhankelijk van de manier waarop de ouder de godsdienstige waarden en normen aanbiedt. Als de ouder bijvoorbeeld een angstige houding aanneemt ten opzichte van bepaalde keuzes, kan dit bijdragen aan een angstige houding van het kind.

De Invloed van Religieuze Scholen op de Kwaliteit van Onderwijs

In de bronnen wordt ook gekeken naar de invloed van religieuze scholen op de kwaliteit van het onderwijs. De socioloog James Coleman wijst erop dat religieuze scholen meer sociaal kapitaal bieden dan overheidsscholen. Dit sociaal kapitaal bestaat uit een gemeenschap van ouders en leraren die zich geroepen voelen door de levensbeschouwelijke richting van hun school. Dit sociaal kapitaal kan helpen bij het opbouwen van een betere onderwijsonfrastructuring, wat op zijn beurt weer helpt bij het ontwikkelen van positieve effecten op het gedrag van kinderen.

In de bronnen wordt ook opgemerkt dat religieuze scholen beter kunnen presteren met kinderen uit kwetsbare groepen. Dit komt doordat de scholen beter kunnen omgaan met de behoeften van deze kinderen. Daarnaast is het belangrijk dat de religieuze scholen goed bestuurd worden en regelmatig gecontroleerd worden op kwaliteit. De invloed van religieuze opvoeding op het gedrag van kinderen kan dus positief zijn, mits de scholen goed functioneren en de onderwijskwaliteit goed is.

De Invloed van Godsdienstige Opvoeding op de Vrijheid en Gelijkheid

In de bronnen wordt ook gekeken naar de invloed van godsdienstige opvoeding op de vrijheid en gelijkheid van kinderen. De scheiding van Kerk en Staat is een belangrijk onderdeel van het Nederlandse onderwijsstelsel. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat de openbare school geen godsdienstonderwijs mag geven, maar wel godsdienstig of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs mag geven. Dit is een belangrijk verschil, aangezien het godsdienstig onderwijs op de openbare school gericht is op de verschillende religies en levensbeschouwingen.

In de bronnen wordt ook opgemerkt dat het opvoedingsproces van kinderen beïnvloed wordt door de godsdienstige opvoeding in het gezin. De invloed van godsdienstige opvoeding op het gedrag van kinderen kan dus positief zijn, mits de opvoeders de godsdienstige waarden en normen op een open en eerlijke manier aanbieden. Dit helpt bij het opbouwen van een betere vrijheid en gelijkheid voor alle kinderen.

Conclusie

De invloed van godsdienstige opvoeding op het gedrag van kinderen is complex en kan zowel positief als negatief zijn. De beschikbare bronnen tonen aan dat de godsdienstige opvoeding in het gezin en op school een rol kan spelen in de ontwikkeling van het kind. De opvoeders, zowel thuis als op school, hebben invloed op de manier waarop het kind zich ontwikkelt. De godsdienstige opvoeding kan bijdragen aan het opbouwen van een moreel kader, maar het hangt ook af van de manier waarop de opvoeders de godsdienstige waarden en normen aanbieden.

De invloed van religieuze scholen op de kwaliteit van het onderwijs is ook belangrijk. Religieuze scholen kunnen beter presteren met kinderen uit kwetsbare groepen, mits de scholen goed functioneren en de onderwijskwaliteit goed is. De invloed van godsdienstige opvoeding op het gedrag van kinderen kan dus positief zijn, mits de scholen goed functioneren en de onderwijskwaliteit goed is.

De invloed van godsdienstige opvoeding op de vrijheid en gelijkheid van kinderen is ook belangrijk. De openbare school biedt geen godsdienstonderwijs, maar wel godsdienstig of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs. Dit is een belangrijk verschil, aangezien het godsdienstig onderwijs op de openbare school gericht is op de verschillende religies en levensbeschouwingen. De invloed van godsdienstige opvoeding op het gedrag van kinderen kan dus positief zijn, mits de opvoeders de godsdienstige waarden en normen op een open en eerlijke manier aanbieden.

Bronnen

  1. Om vast te stellen welke invloed er van de godsdienstige opvoeding in gezin en op school kan uitgaan op een goede ontplooiing van het kind is het nodig ons enigszins te verdiepen in de psychische structuur, het voelen, het denken, het voorstellingsvermogen, van het kind.
  2. De onderwijsvrijheid, vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet, staat weer eens ter discussie.
  3. Het is een schande dat de scheiding van Kerk en Staat niet van toepassing is op iets essentieels als het basisonderwijs
  4. GRATIS DOWNLOAD! “Niet alleen de leer, maar ook de manier waarin met een kind wordt omgegaan en de mate waarin daarbij het geloof en/of God betrokken wordt, heeft invloed op de religieuze vorming van het kind.”
  5. De kerndoelen vanuit de overheid zeggen dat alle scholen – dus ook openbare – aandacht aan geestelijke stromingen moeten besteden.
  6. Seksuele voorlichting ‘Seksuele voorlichting wordt gegeven door de godsdienstleerkracht en jongens en meisjes worden van elkaar gescheiden.’
  7. Hoe kan een kind vrij kiezen en zijn mening vormen als het al vanuit zijn wieg en zelfs op school geïndoctrineerd wordt met één godsdienst?

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven