De Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedings-situatie: Een hulpmiddel voor gezinsondersteuning bij scheiding
juli 8, 2025
Muzikale opvoeding speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Volgens meerdere bronnen is muziekonderwijs belangrijk voor de cognitieve, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast draagt muziek bij aan de taalontwikkeling, het zelfvertrouwen en het gevoel van samenwerking. In de praktijk is het echter vaak zo dat muziekonderwijs op de meeste basisscholen niet vanzelfsprekend is. Er is vaak sprake van losse projecten, die niet voldoen aan de behoeften van een echte muzikale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om een doorgaande leerlijn aan te bieden, zowel op school als in de naschoolse tijd.
Muzikale ontwikkeling begint met de auditieve ontwikkeling. Dit wil zeggen dat kinderen eerst leren luisteren en herkennen van klanken, ritmes en melodieën. Pas daarna worden ze actief betrokken bij het maken van muziek. Dit proces is belangrijk voor het ontwikkelen van muzikale vaardigheden, zoals het zingen, spelen, noteren en bewegen. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van deze vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen.
Er is een sterke samenhang tussen muziek en taalontwikkeling. Taal heeft net als muziek een ritme, klanken en een melodie. Veel taalmethodes gebruiken versjes en liedjes als leermiddel. Muziekonderwijs kan daardoor helpen bij het ontwikkelen van taalvaardigheden. Daarnaast draagt muziek bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Muziek kan troosten, afleiden, rust geven en vrolijk maken. Het maken van muziek is ook een sociaal gebeuren, omdat je het vaak met elkaar doet. Zelf een instrument leren bespelen maakt kinderen zelfverzekerder. Het is goed voor hun zelfvertrouwen en hun zelfbeeld. Muziek roept ook gevoelens en emoties op. Het ervaren en benoemen daarvan draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook bewegen en dansen op muziek is voor kinderen een manier om uiting te geven aan hun gevoelens.
Creativiteit is een belangrijk onderdeel van muzikale opvoeding. Kinderen leren om te denken, te experimenteren en te improviseren. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, waarin creativiteit centraal staat. In elke les staat het creatieve proces centraal. Inspireren, vaardigheden aanleren en experimenteren dat is de cocktail waarmee leerlingen het proces leren doorlopen. Daarnaast leren kinderen over muziek als onderdeel van (onze) cultuur. Overal om ons heen klinkt muziek. Door muziekonderwijs maken de kinderen kennis met de rol en plaats van muziek in de wereld om hen heen. Ze leren verschillende stijlen en genres kennen en muziek uit andere tijden en van andere culturen. Ze leren wat muziek voor mensen kan betekenen en ontdekken wat het voor henzelf betekent.
In de praktijk is muziekonderwijs vaak beperkt tot losse projecten, die niet voldoen aan de behoeften van een echte muzikale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om een doorgaande leerlijn aan te bieden, zowel op school als in de naschoolse tijd. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Samenwerking is een belangrijk onderdeel van muzikale opvoeding. Iedere groep op school vormt een klein orkest met twee of drie verschillende instrumenten waarbij samen leren en spelen centraal staat. De kinderen leren van elkaar en ondersteunen en motiveren elkaar in het leerproces. Tijdens de lessen is er ruimte voor eigen inbreng van de kinderen. De kinderen bedenken ritmes en ontdekken klanken die in een instrument verborgen zitten. In het vernieuwde programma van het IKEI-slotconcert - vanaf 2024 - worden de samen ontdekte ritmes en klanken uitgevoerd op het grote podium van de Doelen.
Technologie speelt een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, waarin technologie wordt gebruikt om leerlingen te stimuleren. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Muziek is een belangrijk onderdeel van de cultuur. Kinderen leren over muziek als onderdeel van (onze) cultuur. Overal om ons heen klinkt muziek. Door muziekonderwijs maken de kinderen kennis met de rol en plaats van muziek in de wereld om hen heen. Ze leren verschillende stijlen en genres kennen en muziek uit andere tijden en van andere culturen. Ze leren wat muziek voor mensen kan betekenen en ontdekken wat het voor henzelf betekent. Het specifieke van de kunstdiscipline muziek is dat je muziek alleen kunt horen - en niet zien. Hierdoor doet muziekonderwijs een groot beroep op het concentratie- en luisterend vermogen van kinderen.
Zelfstandig leren is een belangrijk onderdeel van muzikale opvoeding. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, waarin zelfstandig leren wordt gestimuleerd. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Leerlijnen zijn belangrijk in de muzikale opvoeding. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, waarin leerlijnen worden gevolgd. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Muziekonderwijs is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Het draagt bij aan de cognitieve, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast draagt muziek bij aan de taalontwikkeling, het zelfvertrouwen en het gevoel van samenwerking. In de praktijk is het echter vaak zo dat muziekonderwijs op de meeste basisscholen niet vanzelfsprekend is. Er is vaak sprake van losse projecten, die niet voldoen aan de behoeften van een echte muzikale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om een doorgaande leerlijn aan te bieden, zowel op school als in de naschoolse tijd.
In de praktijk is muziekonderwijs vaak beperkt tot losse projecten, die niet voldoen aan de behoeften van een echte muzikale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om een doorgaande leerlijn aan te bieden, zowel op school als in de naschoolse tijd. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Leerkrachten spelen een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. Ze moeten zich kunnen specialiseren in het geven van muzieklessen. Daarnaast moeten ze zich kunnen voorzien van het benodigde materiaal en kunnen werken met de methode Creëer en Leer. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Ouders spelen een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. Ze moeten zich kunnen specialiseren in het geven van muzieklessen. Daarnaast moeten ze zich kunnen voorzien van het benodigde materiaal en kunnen werken met de methode Creëer en Leer. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Onderwijsondeling speelt een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Muziek draagt bij aan de maatschappelijke ontwikkeling van kinderen. Het is goed voor hun zelfvertrouwen en hun zelfbeeld. Muziek roept ook gevoelens en emoties op. Het ervaren en benoemen daarvan draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook bewegen en dansen op muziek is voor kinderen een manier om uiting te geven aan hun gevoelens. Daarnaast draagt muziek bij aan de taalontwikkeling, het zelfvertrouwen en het gevoel van samenwerking.
Creativiteit is een belangrijk onderdeel van muzikale opvoeding. Kinderen leren om te denken, te experimenteren en te improviseren. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, waarin creativiteit centraal staat. In elke les staat het creatieve proces centraal. Inspireren, vaardigheden aanleren en experimenteren dat is de cocktail waarmee leerlingen het proces leren doorlopen. Daarnaast leren kinderen over muziek als onderdeel van (onze) cultuur. Overal om ons heen klinkt muziek. Door muziekonderwijs maken de kinderen kennis met de rol en plaats van muziek in de wereld om hen heen. Ze leren verschillende stijlen en genres kennen en muziek uit andere tijden en van andere culturen. Ze leren wat muziek voor mensen kan betekenen en ontdekken wat het voor henzelf betekent.
Leerlijnen zijn belangrijk in de muzikale opvoeding. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, waarin leerlijnen worden gevolgd. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Muziekonderwijs is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Het draagt bij aan de cognitieve, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast draagt muziek bij aan de taalontwikkeling, het zelfvertrouwen en het gevoel van samenwerking. In de praktijk is het echter vaak zo dat muziekonderwijs op de meeste basisscholen niet vanzelfsprekend is. Er is vaak sprake van losse projecten, die niet voldoen aan de behoeften van een echte muzikale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om een doorgaande leerlijn aan te bieden, zowel op school als in de naschoolse tijd.
In de praktijk is muziekonderwijs vaak beperkt tot losse projecten, die niet voldoen aan de behoeften van een echte muzikale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om een doorgaande leerlijn aan te bieden, zowel op school als in de naschoolse tijd. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Leerkrachten spelen een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. Ze moeten zich kunnen specialiseren in het geven van muzieklessen. Daarnaast moeten ze zich kunnen voorzien van het benodigde materiaal en kunnen werken met de methode Creëer en Leer. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Ouders spelen een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. Ze moeten zich kunnen specialiseren in het geven van muzieklessen. Daarnaast moeten ze zich kunnen voorzien van het benodigde materiaal en kunnen werken met de methode Creëer en Leer. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Onderwijsondeling speelt een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Muziek draagt bij aan de maatschappelijke ontwikkeling van kinderen. Het is goed voor hun zelfvertrouwen en hun zelfbeeld. Muziek roept ook gevoelens en emoties op. Het ervaren en benoemen daarvan draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook bewegen en dansen op muziek is voor kinderen een manier om uiting te geven aan hun gevoelens. Daarnaast draagt muziek bij aan de taalontwikkeling, het zelfvertrouwen en het gevoel van samenwerking.
Creativiteit is een belangrijk onderdeel van muzikale opvoeding. Kinderen leren om te denken, te experimenteren en te improviseren. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, waarin creativiteit centraal staat. In elke les staat het creatieve proces centraal. Inspireren, vaardigheden aanleren en experimenteren dat is de cocktail waarmee leerlingen het proces leren doorlopen. Daarnaast leren kinderen over muziek als onderdeel van (onze) cultuur. Overal om ons heen klinkt muziek. Door muziekonderwijs maken de kinderen kennis met de rol en plaats van muziek in de wereld om hen heen. Ze leren verschillende stijlen en genres kennen en muziek uit andere tijden en van andere culturen. Ze leren wat muziek voor mensen kan betekenen en ontdekken wat het voor henzelf betekent.
Leerlijnen zijn belangrijk in de muzikale opvoeding. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, waarin leerlijnen worden gevolgd. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Muziekonderwijs is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Het draagt bij aan de cognitieve, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast draagt muziek bij aan de taalontwikkeling, het zelfvertrouwen en het gevoel van samenwerking. In de praktijk is het echter vaak zo dat muziekonderwijs op de meeste basisscholen niet vanzelfsprekend is. Er is vaak sprake van losse projecten, die niet voldoen aan de behoeften van een echte muzikale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om een doorgaande leerlijn aan te bieden, zowel op school als in de naschoolse tijd.
In de praktijk is muziekonderwijs vaak beperkt tot losse projecten, die niet voldoen aan de behoeften van een echte muzikale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om een doorgaande leerlijn aan te bieden, zowel op school als in de naschoolse tijd. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Leerkrachten spelen een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. Ze moeten zich kunnen specialiseren in het geven van muzieklessen. Daarnaast moeten ze zich kunnen voorzien van het benodigde materiaal en kunnen werken met de methode Creëer en Leer. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Ouders spelen een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. Ze moeten zich kunnen specialiseren in het geven van muzieklessen. Daarnaast moeten ze zich kunnen voorzien van het benodigde materiaal en kunnen werken met de methode Creëer en Leer. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Onderwijsondeling speelt een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Muziek draagt bij aan de maatschappelijke ontwikkeling van kinderen. Het is goed voor hun zelfvertrouwen en hun zelfbeeld. Muziek roept ook gevoelens en emoties op. Het ervaren en benoemen daarvan draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook bewegen en dansen op muziek is voor kinderen een manier om uiting te geven aan hun gevoelens. Daarnaast draagt muziek bij aan de taalontwikkeling, het zelfvertrouwen en het gevoel van samenwerking.
Creativiteit is een belangrijk onderdeel van muzikale opvoeding. Kinderen leren om te denken, te experimenteren en te improviseren. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, waarin creativiteit centraal staat. In elke les staat het creatieve proces centraal. Inspireren, vaardigheden aanleren en experimenteren dat is de cocktail waarmee leerlingen het proces leren doorlopen. Daarnaast leren kinderen over muziek als onderdeel van (onze) cultuur. Overal om ons heen klinkt muziek. Door muziekonderwijs maken de kinderen kennis met de rol en plaats van muziek in de wereld om hen heen. Ze leren verschillende stijlen en genres kennen en muziek uit andere tijden en van andere culturen. Ze leren wat muziek voor mensen kan betekenen en ontdekken wat het voor henzelf betekent.
Leerlijnen zijn belangrijk in de muzikale opvoeding. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, waarin leerlijnen worden gevolgd. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Muziekonderwijs is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Het draagt bij aan de cognitieve, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast draagt muziek bij aan de taalontwikkeling, het zelfvertrouwen en het gevoel van samenwerking. In de praktijk is het echter vaak zo dat muziekonderwijs op de meeste basisscholen niet vanzelfsprekend is. Er is vaak sprake van losse projecten, die niet voldoen aan de behoeften van een echte muzikale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om een doorgaande leerlijn aan te bieden, zowel op school als in de naschoolse tijd.
In de praktijk is muziekonderwijs vaak beperkt tot losse projecten, die niet voldoen aan de behoeften van een echte muzikale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om een doorgaande leerlijn aan te bieden, zowel op school als in de naschoolse tijd. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Leerkrachten spelen een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. Ze moeten zich kunnen specialiseren in het geven van muzieklessen. Daarnaast moeten ze zich kunnen voorzien van het benodigde materiaal en kunnen werken met de methode Creëer en Leer. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Ouders spelen een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. Ze moeten zich kunnen specialiseren in het geven van muzieklessen. Daarnaast moeten ze zich kunnen voorzien van het benodigde materiaal en kunnen werken met de methode Creëer en Leer. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Onderwijsondeling speelt een belangrijke rol in de muzikale opvoeding. De methode Creëer en Leer biedt hiervoor een uitgebreid aanbod aan lessen, die gericht zijn op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Deze lessen zijn opgebouwd volgens het SLO-leerplankader en kunnen worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Daarnaast is er ook sprake van naschoolse lessen, waarin muziek wordt opgenomen als onderdeel van het onderwijs. Deze lessen worden vaak gegeven door muziekdocenten, die wekelijks naar school komen om les te geven.
Muziek draagt bij aan de maatschappelijke ontwikkeling van kinderen. Het is goed voor hun zelfvertrouwen en hun zelfbeeld. Muziek roept ook gevoelens en emoties op. Het ervaren en benoemen daarvan draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook bewegen en dansen op muziek is voor kinderen een manier om uiting te geven aan hun gevoelens. Daarnaast draagt muziek bij aan de taalontwikkeling, het zelfvertrouwen en het gevoel van samenwer
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet