De Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedings-situatie: Een hulpmiddel voor gezinsondersteuning bij scheiding
juli 8, 2025
Muzikale opvoeding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, vooral in de vroege jeugd. Het is een vorm van educatie die gericht is op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden, het leren luisteren, het spelen van muziek en het begrijpen van muziek als onderdeel van de cultuur. In het kader van het onderwijs bij Artevelde, een hogeschool in Gent, wordt muzikale opvoeding gezien als een essentieel onderdeel van het curriculum. Deze opvoeding is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De kern van het vak muziek is dat het een sociaal gebeuren is, waarin kinderen op allerlei manieren met muziek bezig zijn, zowel in kleinere als grotere groepen.
De kern van het vak muziek is dat het een sociaal gebeuren is. Kinderen zijn op allerlei manieren met muziek bezig, in kleinere of grotere groepen. Ze bedenken en maken zelf muziek (ontwerpen en componeren), door te zingen en te spelen. Ze luisteren naar bestaande of zelfgemaakte muziek en bewegen erop, ze maken kennis met diverse vormen van muzieknotatie en noteren hun eigen muziek. Al doende ontwikkelen zij hun muzikale vaardigheden: ze leren hun (zang)stem goed te gebruiken, ontwikkelen hun gehoor, werken aan (motorische) speelvaardigheden. Ook hun maat- en ritmegevoel en kennis over muziek wordt vergroot. Door al deze zogenaamde ‘muzikale gedragingen’ (ook wel ‘domeinen’ genoemd) leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel).
De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context. De opleiding richt zich op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.
Muziek speelt een belangrijke rol in de vroege jeugd. Het is een vorm van educatie die gericht is op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden, het leren luisteren, het spelen van muziek en het begrijpen van muziek als onderdeel van de cultuur. In de vroege jeugd leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel). Door al deze zogenaamde ‘muzikale gedragingen’ (ook wel ‘domeinen’ genoemd) leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel).
In de vroege jeugd leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel). Door al deze zogenaamde ‘muzikale gedragingen’ (ook wel ‘domeinen’ genoemd) leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel).
In de vroege jeugd leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel). Door al deze zogenaamde ‘muzikale gedragingen’ (ook wel ‘domeinen’ genoemd) leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel).
De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.
De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.
De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.
De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.
De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.
Muzikale opvoeding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, vooral in de vroege jeugd. Het is een vorm van educatie die gericht is op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden, het leren luisteren, het spelen van muziek en het begrijpen van muziek als onderdeel van de cultuur. In het kader van het onderwijs bij Artevelde, een hogeschool in Gent, wordt muzikale opvoeding gezien als een essentieel onderdeel van het curriculum. Deze opvoeding is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De kern van het vak muziek is dat het een sociaal gebeuren is. Kinderen zijn op allerlei manieren met muziek bezig, in kleinere of grotere groepen. Ze bedenken en maken zelf muziek (ontwerpen en componeren), door te zingen en te spelen. Ze luisteren naar bestaande of zelfgemaakte muziek en bewegen erop, ze maken kennis met diverse vormen van muzieknotatie en noteren hun eigen muziek. Al doende ontwikkelen zij hun muzikale vaardigheden: ze leren hun (zang)stem goed te gebruiken, ontwikkelen hun gehoor, werken aan (motorische) speelvaardigheden. Ook hun maat- en ritmegevoel en kennis over muziek wordt vergroot. Door al deze zogenaamde ‘muzikale gedragingen’ (ook wel ‘domeinen’ genoemd) leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel).
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet