logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Muzikale opvoeding bij Artevelde: Een essentieel onderdeel van het onderwijs

Muzikale opvoeding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, vooral in de vroege jeugd. Het is een vorm van educatie die gericht is op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden, het leren luisteren, het spelen van muziek en het begrijpen van muziek als onderdeel van de cultuur. In het kader van het onderwijs bij Artevelde, een hogeschool in Gent, wordt muzikale opvoeding gezien als een essentieel onderdeel van het curriculum. Deze opvoeding is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De kern van het vak muziek is dat het een sociaal gebeuren is, waarin kinderen op allerlei manieren met muziek bezig zijn, zowel in kleinere als grotere groepen.

De kern van het vak muziek

De kern van het vak muziek is dat het een sociaal gebeuren is. Kinderen zijn op allerlei manieren met muziek bezig, in kleinere of grotere groepen. Ze bedenken en maken zelf muziek (ontwerpen en componeren), door te zingen en te spelen. Ze luisteren naar bestaande of zelfgemaakte muziek en bewegen erop, ze maken kennis met diverse vormen van muzieknotatie en noteren hun eigen muziek. Al doende ontwikkelen zij hun muzikale vaardigheden: ze leren hun (zang)stem goed te gebruiken, ontwikkelen hun gehoor, werken aan (motorische) speelvaardigheden. Ook hun maat- en ritmegevoel en kennis over muziek wordt vergroot. Door al deze zogenaamde ‘muzikale gedragingen’ (ook wel ‘domeinen’ genoemd) leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel).

Muzikale opvoeding bij Artevelde

De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context. De opleiding richt zich op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.

De rol van muziek in de vroege jeugd

Muziek speelt een belangrijke rol in de vroege jeugd. Het is een vorm van educatie die gericht is op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden, het leren luisteren, het spelen van muziek en het begrijpen van muziek als onderdeel van de cultuur. In de vroege jeugd leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel). Door al deze zogenaamde ‘muzikale gedragingen’ (ook wel ‘domeinen’ genoemd) leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel).

Muzikale ontwikkeling in de vroege jeugd

In de vroege jeugd leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel). Door al deze zogenaamde ‘muzikale gedragingen’ (ook wel ‘domeinen’ genoemd) leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel).

Muzikale vaardigheden in de vroege jeugd

In de vroege jeugd leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel). Door al deze zogenaamde ‘muzikale gedragingen’ (ook wel ‘domeinen’ genoemd) leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel).

Muzikale opvoeding en het leren van muziekinstrumenten

De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.

Muzikale opvoeding en het leren van muziek

De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.

Muzikale opvoeding en het leren van muziek als onderdeel van de cultuur

De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.

Muzikale opvoeding en het leren van muziek als een kunstvorm

De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.

Muzikale opvoeding en het leren van muziek in een educatieve context

De muzikale opvoeding bij Artevelde is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De opleiding educatieve bachelor muzikale opvoeding / project kunstvakken aan de Artevelde Hogeschool te Gent is gericht op het leren omgaan met muziekinstrumenten, het leren luisteren naar muziek en het leren omgaan met muziek in een groep. De opleiding is gericht op het leren omgaan met muziek in een educatieve context, waarbij de leerlingen leren omgaan met muziek in een groep, zowel als leraar als als leerling.

Conclusie

Muzikale opvoeding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, vooral in de vroege jeugd. Het is een vorm van educatie die gericht is op het ontwikkelen van muzikale vaardigheden, het leren luisteren, het spelen van muziek en het begrijpen van muziek als onderdeel van de cultuur. In het kader van het onderwijs bij Artevelde, een hogeschool in Gent, wordt muzikale opvoeding gezien als een essentieel onderdeel van het curriculum. Deze opvoeding is gericht op het ontwikkelen van een diepere kennis van muziek, het leren omgaan met muziekinstrumenten en het begrijpen van muziek als een kunstvorm. De kern van het vak muziek is dat het een sociaal gebeuren is. Kinderen zijn op allerlei manieren met muziek bezig, in kleinere of grotere groepen. Ze bedenken en maken zelf muziek (ontwerpen en componeren), door te zingen en te spelen. Ze luisteren naar bestaande of zelfgemaakte muziek en bewegen erop, ze maken kennis met diverse vormen van muzieknotatie en noteren hun eigen muziek. Al doende ontwikkelen zij hun muzikale vaardigheden: ze leren hun (zang)stem goed te gebruiken, ontwikkelen hun gehoor, werken aan (motorische) speelvaardigheden. Ook hun maat- en ritmegevoel en kennis over muziek wordt vergroot. Door al deze zogenaamde ‘muzikale gedragingen’ (ook wel ‘domeinen’ genoemd) leren kinderen dat muziek bestaat uit klank (hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, of verschillende klankkleuren), die in een bepaalde vorm is gezet (door muzikale elementen te herhalen, of te contrasteren) en die uiteindelijk betekenis krijgt – hetzij door de luisteraar zelf gegeven, hetzij gegeven door de componist of de functie van de muziek (b.v. draaiorgel).

Bronnen

  1. Kern van het vak muziek
  2. Gianni Leuntjens
  3. Muziek en kunst
  4. Begrip muzikaal
  5. Muziek in de middeleeuwen
  6. Effecten van muziekinterventies op stressreductie
  7. Muziek
  8. Muziekvereniging Muzikale
  9. Muziektermen en begrippen
  10. Muzikale
  11. Begrip muzikaal

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven