logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Multiperspectiviteit in de opvoeding: een kijk vanuit verschillende hoeken

De opvoeding van jonge kinderen is een complex proces waarin zowel gezondheidskundige als educatieve aspecten een rol spelen. In de praktijk van de kleutergroep is het belangrijk om te werken met een brede benadering die zowel de ontwikkeling van de kinderen als hun betrokkenheid bij het leren ondersteunt. Een veelgebruikte methode is het werken met brede thema’s, waarbij leerlingen leren om vanuit verschillende perspectieven te denken. Dit concept wordt ook wel multiperspectiviteit genoemd. In dit artikel wordt ingegaan op het belang van multiperspectiviteit in de opvoeding, met name in de kleutergroep, en hoe dit kan worden toegepast in het dagelijks onderwijs.

Wat is multiperspectiviteit?

Multiperspectiviteit is het vermogen om een situatie of probleem te bekijken vanuit meerdere invalshoeken. Dit kan bijvoorbeeld zijn vanuit het economische, sociaal-culturele, politieke, fysische of ethische perspectief. In het onderwijs helpt dit de leerlingen om een dieper begrip te krijgen van de wereld om hen heen en hen te leren denken met een brede blik. Het is een belangrijk onderdeel van het geografisch onderwijs, waarbij leerlingen leren om samenlevingsvraagstukken te bestuderen en te analyseren vanuit verschillende belangen en perspectieven.

De opvoedings- en onderwijsonstellingen stellen dat het belangrijk is om leerlingen te leren denken in een vakgebied (domeinspecifiek denkgereedschap). Dit gebeurt vaak door hen vragen te laten stellen en antwoorden te vinden, en relevante kwesties vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Het is belangrijk dat leerlingen zowel stapsgewijs worden ingeleid in de startvragen van verschillende perspectieven, als dat ze de vervolgvragen in het perspectief een belangrijke gidsfunctie laten vervullen bij het leren.

Waarom is multiperspectiviteit belangrijk in de opvoeding?

In de praktijk van de kleutergroep is het belangrijk om te werken met brede thema’s, omdat dit helpt bij het leren van nieuwe kennis en het ontwikkelen van een brede kijk op de wereld. Door te werken met thema’s die voor leerlingen interessant zijn, maakt men de leesles voor hen relevant en daarmee motiverend. Dit is vooral belangrijk in de kleutergroep, waar kinderen nog in de beginfase van hun leren zijn.

Multiperspectiviteit draagt bij aan een betere betrokkenheid van leerlingen, omdat het hen helpt om zich te verbinden met de situaties die ze leren begrijpen. Als leerlingen zich verbonden voelen met de situatie, kunnen ze zich beter inleven. Leerlingen presteren meetbaar beter als ze het gevoel hebben betrokken te zijn, in plaats van uitgesloten.

Hoe werkt multiperspectiviteit in de praktijk?

In de klas komt multiperspectiviteit aan de orde door een gebeurtenis te bekijken vanuit diverse invalshoeken of je mening te geven over een probleem. Hierbij wordt vaak gebruikgemaakt van werkvormen zoals het Public Meeting Role Play (PMRP), waarbij leerlingen verschillende rollen spelen en vragen stellen aan elkaar. Dit soort activiteiten stimuleren het denken vanuit meerdere perspectieven en helpen bij het oplossen van samenlevingsvraagstukken.

In de kleutergroep is het belangrijk om te werken met brede thema’s, waarin kinderen leren om vanuit verschillende hoeken te kijken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door te werken met thema’s als "groei", waarin kinderen leren om te werken met planten, groenten en de omgeving. Door deze thema’s te kiezen, kunnen kinderen leren om te denken over groei, groeien en de verantwoordelijkheid die daarbij hoort.

Werken met brede thema’s in de kleutergroep

In de praktijk van de kleutergroep is het belangrijk om te werken met brede thema’s, omdat dit helpt bij het leren van nieuwe kennis en het ontwikkelen van een brede kijk op de wereld. Door te werken met thema’s die voor leerlingen interessant zijn, maakt men de leesles voor hen relevant en daarmee motiverend. Dit is vooral belangrijk in de kleutergroep, waar kinderen nog in de beginfase van hun leren zijn.

In de klas wordt het werken met brede thema’s vaak geïnspireerd door projecten van Kleuteruniversiteit, waarin kinderen leren om te werken met boeken, spel en creativiteit. Hierbij wordt aandacht besteed aan het aanbieden van kennis en het leren van vaardigheden, zoals het stellen van vragen, het analyseren van situaties en het samenwerken met anderen.

De rol van de leraar bij het werken met brede thema’s

De leraar speelt een belangrijke rol bij het werken met brede thema’s, omdat hij of zij de kinderen moet begeleiden bij het leren van nieuwe kennis en het ontwikkelen van een brede kijk op de wereld. De leraar moet leren om te werken met thema’s die voor leerlingen interessant zijn, en moet zorgen voor een omgeving waarin kinderen zich veilig en betrokken voelen.

De leraar moet ook aandacht besteden aan het leren van domeinspecifieke denk- en werkwijzen, zodat leerlingen kunnen leren om vanuit verschillende hoeken te denken. Hierbij helpt het gebruik van vragen, die helpen bij het leren van nieuwe kennis en het ontwikkelen van een brede blik op de wereld.

De uitdagingen bij het werken met brede thema’s

Hoewel het werken met brede thema’s veel voordelen heeft, zijn er ook uitdagingen. De leraar moet zorgen voor een balans tussen het leren van nieuwe kennis en het leren van vaardigheden. Bovendien moet de leraar zorgen voor een omgeving waarin kinderen zich veilig en betrokken voelen, zodat ze zich kunnen richten op het leren van nieuwe kennis.

Daarnaast is het belangrijk om te werken met een diversiteit aan perspectieven en herkenbare situaties in het lesmateriaal. Dit draagt bij aan kansengelijkheid en helpt bij het leren van nieuwe kennis. Het is ook belangrijk om te werken met een brede kijk op de wereld, zodat kinderen zich kunnen positioneren in de wereld om hen heen.

Conclusie

Multiperspectiviteit is een belangrijk onderdeel van de opvoeding, vooral in de kleutergroep. Door te werken met brede thema’s, kunnen kinderen leren om vanuit verschillende hoeken te denken en een brede kijk op de wereld te ontwikkelen. De leraar speelt een belangrijke rol bij het begeleiden van dit proces, en moet zorgen voor een omgeving waarin kinderen zich veilig en betrokken voelen. Door te werken met brede thema’s en multiperspectiviteit, kunnen kinderen leren om nieuwe kennis op te doen en vaardigheden te ontwikkelen, die hen helpen bij hun verdere opvoeding en ontwikkeling.

Bronnen

  1. Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering
  2. Samenhangend onderwijs
  3. Stimuleren van multiperspectiviteit om samenlevingsvraagstukken te bestuderen
  4. Werk met een breed thema
  5. Dialogisch en multiperspectivisch lezen in de brugklas
  6. Multiperspectiviteit in lesmethodes
  7. Nikmati Bokep Indo Gratis di Situs Lingbokep

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven