logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Ontwikkeling van een 3-jarig kind: Motoriek, taal, sociaal gedrag en cognitie

Het derde levensjaar is een fascinerende fase in de groei van een kind. Tijdens deze leeftijd maakt het kind grote sprongen in fysieke, cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling. Deze periode biedt veel kansen voor leer- en ontwikkelingsmomenten, zowel op school als thuis. In dit artikel geef ik een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen die je kunt verwachten van een driejarig kind, op basis van de beschikbare informatie uit betrouwbare bronnen.

Fysieke en motorische ontwikkeling

Op driejarige leeftijd ontwikkelt een kind zich snel in de grove en fijne motoriek. De fijne motoriek, ofwel de controle over kleine spieren in de handen, wordt steeds beter. Het kind kan eenvoudige vormen tekenen, blokken stapelen en met een kinderschaar knippen. Ook het aan- en uittrekken van simpele kledingstukken wordt steeds zelfstandiger. Deze verbetering komt voort uit een groeiende controle over de fijne motoriek, waardoor het kind steeds behendiger wordt.

In de grove motoriek is er ook een aanzienlijke verbetering. Driejarigen leren rennen, springen en zelfs korte afstanden hinkelen. Ze kunnen ook beter balans houden, zoals op richeltjes of stoepranden lopen. Deze ontwikkelingen zijn belangrijk voor hun zelfstandigheid en hun vermogen om actief te zijn in hun omgeving.

Taalontwikkeling

De taalontwikkeling verloopt in een rap tempo. Een driejarig kind spreekt meestal in korte zinnen van 3 tot 5 woorden. Het kan vragen stellen, zoals "Waarom?" en "Hoe werkt dat?", en eenvoudige verhalen begrijpen. De woordenschat groeit van zo’n 50 woorden rond de leeftijd van 2 jaar naar ongeveer 1.000 woorden rond de derde verjaardag. Het kind begint ook meer te kunnen uitleggen wat het voelt of wil, wat belangrijk is voor zijn communicatie met anderen.

Het aanleren van taal wordt gestimuleerd door het lezen van verhalen, het betrekken van het kind bij dagelijkse activiteiten en het spreken op een rustige, duidelijke manier. Het is ook belangrijk om de kinderen ruimte te geven om zelf woorden te formuleren, bijvoorbeeld door vragen te stellen of te vertellen wat ze zien.

Sociale en emotionele ontwikkeling

Driejarigen beginnen zich steeds meer bewust te worden van anderen. Ze leren delen en spelen vaker samen met andere kinderen. Ze kunnen boos, blij of verdrietig zijn en dit beter verwoorden. Ook fantasie en rollenspel spelen een grote rol in hun dagelijkse bezigheden. Ze gebruiken hun pop of knuffel als een eigen karakter in hun verhalen en leren zo meer over interacties en relaties.

Emotioneel gezien zijn driftbuien nog steeds frequent, vooral rond de leeftijd van 2,5 jaar. Deze buien worden echter minder heftig naarmate het kind beter leert praten en dingen te verwoorden. Bij het omgaan met driftbuien is het belangrijk om rustig te blijven, kort te reageren op wat het kind zegt of doet en afspraken consistent te houden.

Cognitieve ontwikkeling

De cognitieve ontwikkeling van een driejarig kind is ook goed zichtbaar. Het kind leert kleuren herkennen en ordenen, en begint te begrijpen dat zijn acties gevolgen hebben. Het is nog in staat tot magisch denken, wat betekent dat het fantasie en werkelijkheid nog niet altijd goed kan onderscheiden. Bijvoorbeeld, een pop kan tijdens het spelen eten of gedoucht worden, net zoals een mens.

De cognitieve vaardigheden worden verder gestimuleerd door het aanbieden van puzzels, klei, plastic scharen of kralen. Deze activiteiten helpen bij het ontwikkelen van logisch denken, probleemoplossing en creativiteit.

Zindelijkheid en toilettraining

Tussen 2,5 en 3 jaar zijn veel kinderen overdag droog. ’s Nachts duurt het vaak wat langer, soms tot 4 à 5 jaar. Het is belangrijk om naar de signalen te kijken, zoals wanneer het kind zelf naar de wc wil of meldt dat het heeft geplast. Het belonen van positief gedrag werkt beter dan mopperen wanneer het misgaat.

Bij de toilettraining is het ook belangrijk om een rustige periode te kiezen en het kind niet onder druk te zetten. Het kind moet zich op zijn gemak voelen en zelfstandig kunnen zijn in deze fase.

Hechting en veiligheid

De hechting met ouder of verzorger is op driejarige leeftijd nog steeds belangrijk. Het kind kan zich nu steeds beter inleven in de mensen aan wie het gehecht is en zoekt niet alleen meer contact omdat het dat zelf nodig heeft, maar ook omdat de ander het leuk vindt. Deze hechting geeft het kind een veilig gevoel en zelfvertrouwen, wat essentieel is voor zijn sociale ontwikkeling.

Stimulering en ondersteuning

Om de ontwikkeling van een driejarig kind te ondersteunen, zijn er verschillende manieren. Het aanbieden van speelgoed dat de motoriek stimuleert, zoals balansspeelgoed of puzzels, is nuttig. Ook het oefenen van fijne motoriek thuis, bijvoorbeeld door kralen te rijgen of met klei te spelen, is waardevol. Het betrekken van het kind bij dagelijkse taken, zoals het aankleden of het helpen in de keuken, helpt bij het ontwikkelen van zelfstandigheid en motorische vaardigheden.

Samenwerking met opvoeders en experts

Het is belangrijk om te onthouden dat elk kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelt. Vergelijken met andere kinderen is niet zinvol. Mocht je je zorgen maken over de ontwikkeling van jouw kind, aarzel dan niet om contact op te nemen met de huisarts of een kinderarts. De opvoeders op school en in de kleuterschool kunnen ook belangrijk zijn om te horen hoe het kind zich gedraagt en zich ontwikkelt in groep.

Conclusie

De ontwikkeling van een driejarig kind is een fascinerende fase die veel kansen biedt voor groei en leerproces. Het kind maakt grote stappen in de motoriek, taal, sociaal gedrag en cognitie. Door het kind te stimuleren en ondersteunen, kan het op een positieve manier groeien. Het is belangrijk om het kind zijn eigen tempo te laten volgen en eventuele zorgen met professionals te bespreken. Deze fase is een magische leeftijd vol ontdekkingen, avonturen en een onuitputtelijke bron van liefde en vreugde.

Bronnen

  1. Wat mag je verwachten van een kind van 3?
  2. De Maxi Cosi Kore i-Size Autostoeltje
  3. Wat leert mijn kind in groep 3?
  4. Doelgroepen en leeftijd
  5. Peuterfase
  6. Mijn baby wil niet slapen
  7. Dreumesfase
  8. Theorie van Erikson
  9. Alles over het puberbrein
  10. Wat moet een kind van 3 jaar kunnen?
  11. Tips voor ouders
  12. Montessorispeelgoed
  13. Hechtingsstijlen
  14. Cognitieve ontwikkeling
  15. Fijne motoriek

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven