logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Montessori-opvoeding voor pubers: Wat ouders en verzorgers moeten weten

Inleiding

De Montessori-methode, ontwikkeld door Maria Montessori, is een opvoedingsstijl die gericht is op het ontwikkelen van kinderen op hun eigen tempo en op basis van hun persoonlijke behoeften. Voor ouders en verzorgers van pubers is het belangrijk om te begrijpen hoe deze methode werkt en wat de voordelen zijn van een Montessori-omgeving voor kinderen in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar. De bronnen die zijn opgehaald tonen aan dat het Montessori-onderwijs gericht is op zelfstandigheid, sociaal leren en het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. In dit artikel wordt uitgelegd hoe ouders en verzorgers kunnen omgaan met pubers in een Montessori-omgeving, en welke principes van toepassing zijn op deze leeftijdsgroep.

De drie ontwikkelingsfasen van het Montessori-onderwijs

Volgens de visie van Maria Montessori wordt de ontwikkeling van een kind in drie fasen verdeeld. De eerste twee fasen vinden plaats op de basisschool, terwijl de derde fase, de maatschappelijke gerichtheid, plaatsvindt tussen de twaalf en achttien jaar. In deze fase ontwikkelt het kind zich tot een onafhankelijk persoon, leert het bekwaamheden verwerven om in studie, werk en samenleving te functioneren, en leert het om op een verantwoorde manier een maatschappelijke rol te vervullen. In de bronnen wordt benadruid dat het voortgezet Montessori-onderwijs gericht is op drie ontwikkelingsdoelen: creativiteit, zelfstandigheid en maatschappelijk bewustzijn. Deze doelen vormen de kern van de opvoeding in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar.

Sociaal leren in de Montessori-omgeving

Een van de belangrijkste kenmerken van de Montessori-methode is het sociaal leren. Kinderen leren van en met elkaar, en ze helpen elkaar bij het leren. In een Montessori-klas worden meerdere leeftijdsgroepen gecombineerd, bijvoorbeeld groep 3, 4 en 5 (middenbouw) en groep 6, 7 en 8 (bovenbouw). Dit maakt het mogelijk dat jongere kinderen van oudere kinderen leren, terwijl oudere kinderen hun kennis kunnen delen. Zo stimuleren de kinderen elkaar om te leren en uitdagingen aan te gaan, terwijl competitie tussen kinderen nauwelijks voorkomt. In de bronnen wordt benadruid dat kinderen op een Montessori-schap zich over een periode heen verschillend ontwikkelen en dat het geen rol speelt hoe oud ze zijn. Dit is een van de kernprincipes van de Montessori-methode.

Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid

Een van de belangrijkste doelen van de Montessori-opvoeding is het ontwikkelen van zelfstandigheid bij kinderen. In de bronnen wordt benadruid dat kinderen in een Montessori-omgeving de vrijheid hebben om zelf te leren, onder begeleiding van een leraar. De leraar observeert de kinderen en zorgt ervoor dat de lesstof aansluit bij hun individuele ontwikkeling. In de leeftijd van twaalf tot achttien jaar is het belangrijk dat kinderen verantwoordelijkheid op zich nemen en zelfstandigheid leren. Dit kan bijvoorbeeld door hen te laten plannen hoe ze hun schoolwerk aanpakken, of hen te laten helpen met huishouden. In de bronnen wordt benadruid dat ouders en verzorgers dit moeten ondersteunen, ook al is het soms lastig om dit te begrijpen.

Creativiteit en het leren door ervaring

In de Montessori-methode wordt gewerkt met speciale leermaterialen die afgestemd zijn op verschillende leeftijden en ontwikkelingsfasen. Deze materialen hebben een aantal eigenschappen, waaronder het feit dat ze zelfcorrigerend zijn. Dat wil zeggen dat het materiaal zelf aangeeft of iets goed is of nog verbeterd moet worden. Kinderen leren hierdoor op een natuurlijke manier en door ervaring. In de bronnen wordt benadruid dat het leren van kinderen in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar gericht moet zijn op het ontwikkelen van creativiteit en het leren door ervaring. Dit kan bijvoorbeeld door kinderen te laten experimenteren, natuurwandelingen te maken of te koken. Deze activiteiten prikkelen de nieuwsgierigheid van kinderen en helpen hen om de wereld om hen heen te begrijpen.

De rol van de leraar in de Montessori-omgeving

In de Montessori-methode is de leraar geen traditionele docent, maar een begeleider. De leraar observeert de kinderen en bepaalt op basis daarvan wat elk kind nodig heeft. In de bronnen wordt benadruid dat de leraar de behoeften van elk kind moet leren kennen en dat de lessen aansluiten bij de individuele ontwikkeling van het kind. In de leeftijd van twaalf tot achttien jaar is het belangrijk dat de leraar een positieve invloed heeft op het sociaal-emotionele gedrag van de leerlingen. Dit kan bijvoorbeeld door open vragen te stellen, zelfreflectie aan te moedigen en een stimulerende omgeving te bieden. In de bronnen wordt benadruid dat de leraar in staat moet zijn om te werken met verschillende leeftijdsgroepen en dat hij of zij een speciaal diploma moet hebben.

De uitdagingen van het Montessori-onderwijs voor pubers

Hoewel het Montessori-onderwijs veel voordelen heeft, zijn er ook uitdagingen. In de bronnen wordt benadruid dat het belangrijk is om te weten dat niet elk kind geschikt is voor een Montessori-omgeving. Sommige kinderen hebben meer structuur en begeleiding nodig dan andere. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat de Montessori-methode niet geschikt is voor elke school of elke ouder. In de bronnen wordt benadruid dat ouders en verzorgers goed moeten kijken of de Montessori-methode past bij hun kind en hun eigen opvattingen over opvoeding. Daarnaast is het belangrijk dat ouders en verzorgers zich realiseren dat het niet altijd makkelijk is om te werken met een Montessori-omgeving, en dat het soms onzeker is hoe het met hun kind zal gaan.

Conclusie

De Montessori-opvoeding biedt ouders en verzorgers een unieke manier om met pubers om te gaan. De methode is gericht op zelfstandigheid, sociaal leren en het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. In de leeftijd van twaalf tot achttien jaar is het belangrijk dat kinderen verantwoordelijkheid op zich nemen en zelfstandigheid leren. De leraar speelt hierbij een belangrijke rol als begeleider. Ouders en verzorgers moeten zich realiseren dat de Montessori-methode niet geschikt is voor elke school of elke ouder, maar dat het een waardevolle aanvulling kan zijn op de opvoeding van hun kind. Het is belangrijk om te weten dat de methode vooral gericht is op het ontwikkelen van creativiteit, zelfstandigheid en maatschappelijk bewustzijn.

Bronnen

  1. Voortgezet onderwijs (12-18 jaar)
  2. Wat is montessorionderwijs en past het bij jouw kind?
  3. Maria Montessori en het wezenlijke van opvoeding help mij het zelf te doen
  4. Montessori-onderwijs
  5. Opvoeden volgens de Montessori-methode
  6. Wat is montessori-onderwijsvorm?
  7. Over montessori
  8. Montessori voortgezet onderwijs
  9. Montessori-portaal

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven