De Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedings-situatie: Een hulpmiddel voor gezinsondersteuning bij scheiding
juli 8, 2025
Moeilijke woorden spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van de taalvaardigheid van jonge kinderen. Ze helpen bij het versterken van de woordenschat, het begrijpen van teksten en het opbouwen van betere communicatieve vaardigheden. In dit artikel bespreiden we de betekenis van moeilijke woorden, hoe ze op een effectieve manier kunnen worden aangeleerd, en waarom het belangrijk is om er actief mee aan de slag te gaan. De informatie is gebaseerd op de bronnen die in de lijst zijn vermeld.
In het voortgezet onderwijs, met name in de bovenbouw, worden veel moeilijke woorden gebruikt. Deze woorden zijn niet altijd eenvoudig te begrijpen voor leerlingen, vooral als ze niet voldoende geïntroduceerd zijn in de dagelijkse taal. Zo is het verschil tussen het leren van woorden in de onderbouw en de bovenbouw duidelijk zichtbaar. In de bovenbouw van het VWO wordt verwacht dat leerlingen moeilijkere woorden kennen dan in de HAVO, MAVO of VMBO. Dit betekent dat het aanleren van moeilijke woorden een essentieel onderdeel is van de taalontwikkeling.
Er zijn verschillende manieren waarop moeilijke woorden kunnen worden aangeleerd. Bijvoorbeeld, het gebruik van woordenboeken, het oefenen van woorden in context, en het gebruik van spelletjes. In de bronnen wordt aangegeven dat het belangrijk is om kinderen te laten leren met woorden die ze in hun omgeving tegenkomen, zoals het benoemen van voorwerpen in het huis of op straat. Hierbij is het ook nuttig om synoniemen te gebruiken, zoals het gebruik van "trottoir" in plaats van "de stoep", om de woordenschat te vergroten.
Moeilijke woorden zijn vaak lastig voor kinderen, vooral als ze in beelden denken of dyslexie hebben. Ze hebben vooral moeze met korte functiewoorden, zoals "de", "het", "en", "in", en "dat". Dit betekent dat het aanleren van moeilijke woorden niet alleen gericht moet zijn op het leren van de spelling, maar ook op het begrijpen van de betekenis en het gebruik in een context.
In de bronnen wordt ook aangegeven dat leenwoorden, zoals "fauteuil", "bureau" en "elitair", moeilijk kunnen zijn. Deze woorden bevatten klankcombinaties die niet uit de Nederlandse taal afkomstig zijn, waardoor ze voor kinderen lastig zijn om te ontcijferen. Daarnaast zijn het vaak laagfrequente woorden, wat betekent dat ze niet vaak voorkomen in het dagelijks taalgebruik.
Er zijn meerdere manieren waarop moeilijke woorden kunnen worden aangeleerd. Een van de manieren is het gebruik van spelletjes, zoals het spel "Wie/Wat ben ik" waarbij een kind een woord op een post-it schrijft en het op het voorhoofd plaatst. Het andere kind moet dan door vragen te stellen, het juiste woord raden. Dit helpt bij het leren van moeilijke woorden en versterkt de woordenschat.
Een andere manier is het lezen. Kinderen die elke dag 15 minuten lezen, leren veel nieuwe woorden. Door te lezen, leren kinderen ook hoe woorden in een zin worden gebruikt en hoe ze kunnen worden opgebouwd. In de bronnen wordt aangegeven dat kinderen die thuis minder dan vijf minuten per week lezen, maar zo’n 21.000 woorden per jaar lezen, terwijl kinderen die elke dag 15 minuten lezen, meer dan 1 miljoen woorden per jaar leren.
Het oefenen met moeilijke woorden kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld, door woorden in groepjes te verdelen, zoals "vervoermiddelen" of "tegenstellingen". Dit helpt kinderen om associaties te maken en de woorden beter te onthouden. Ook is het belangrijk om de kaartjes op een zichtbare plek te hangen en ze vaak te bespreken. Over het algemeen moet een kind zes tot twintig keer het woord hebben gezien en geassocieerd om het te onthouden.
In de bronnen wordt ook aangegeven dat het belangrijk is om woorden alleen te oefenen in een betekenisvolle context, zoals in teksten of boeken. Daarnaast is het fijn als je er voor zorgt dat je teksten aanbiedt met een rijke en gevarieerde woordenschat en voorspelbare zinnen.
De woordenschat bepaalt voor een belangrijk deel de schoolresultaten van je kind. Hoe meer woorden je kind kent, hoe beter het snapt wat een ander zegt of schrijft. En een goede woordenschat helpt je kind ook om zichzelf beter uit te drukken. Woordenschat komt terug in heel veel dingen die je kind op school doet, zoals begrijpend lezen, geschiedenis, aardrijkskunde, en biologie. Ook in rekenen speelt de woordenschat een rol, aangezien je kind steeds meer te maken krijgt met verhaaltjessommen.
Staan er in een tekst veel woorden die je kind niet snapt? Dan is het ook heel lastig om de tekst goed te begrijpen en de vragen erbij te kunnen beantwoorden. Wist je dat je kind zo’n 95% van de woorden in een tekst moet kennen om de tekst uiteindelijk goed te kunnen begrijpen?
Ouders kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de woordenschat van hun kind. Ze kunnen bijvoorbeeld samen met hun kind de woorden die ze op school leren oefenen, of ze kunnen het hebben over de betekenis van woorden die ze in de dagelijkse omgeving tegenkomen. Ook is het belangrijk om te kijken naar de teksten die je kind leest, en ervoor te zorgen dat deze een rijke en gevarieerde woordenschat bevatten.
In de bronnen wordt ook aangegeven dat het belangrijk is om kinderen te helpen met het leren van moeilijke woorden, zoals het leren van synoniemen, het oefenen van woorden in context, en het gebruik van woordenboeken. Dit helpt kinderen om de woordenschat te vergroten en de taalvaardigheid te verbeteren.
Moeilijke woorden spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van de taalvaardigheid van jonge kinderen. Ze helpen bij het versterken van de woordenschat, het begrijpen van teksten en het opbouwen van betere communicatieve vaardigheden. Het aanleren van moeilijke woorden is essentieel en kan op verschillende manieren worden gedaan, zoals door te oefenen met spelletjes, het lezen van boeken, en het samenwerken met de school. Door actief aan de slag te gaan met moeilijke woorden, kunnen ouders en onderwijskrachten bijdragen aan de ontwikkeling van de woordenschat van hun kind.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet