De Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedings-situatie: Een hulpmiddel voor gezinsondersteuning bij scheiding
juli 8, 2025
In de regio Twente, en met name in Hengelo, wordt steeds vaker gesproken over scholen die zich richten op leerlingen met specifieke behoeften. Een dergelijke school is De Bouwsteen en het Fundament, gevestigd in Hengelo. Deze school biedt een passend onderwijs aan leerlingen met autismespectrumstoornissen en is gericht op het opbouwen van een stevig fundament voor verdere opleidingen. In dit artikel wordt ingegaan op de aard van een moeilijk opvoedbare school, de specifieke aanpak van De Bouwsteen en het Fundament, en de rol van ouders, leerkrachten en het onderwijs in het omgaan met dergelijke leerlingen.
Het begrip "moeilijk opvoedbaar" is een term die vaak wordt gebruikt in het onderwijs, met name bij leerlingen die lastig te managen zijn of die specifieke gedrags- of leerproblemen vertonen. De term "moeilijk" heeft in het Nederlands verschillende betekenissen, waaronder "niet gemakkelijk, waar moeite, geduld en inspanning voor vereist is" of "lastig, vervelend". In het onderwijsgebruik verwijst "moeilijk opvoedbaar" naar leerlingen die uitdagingen opleveren bij het leren of het omgaan in de klas. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij leerlingen met autismespectrumstoornissen, ADHD of andere gedrags- en leerproblemen.
In de bronnen is te vinden dat het begrip "moeilijk" soms bedenkelijk is, wat inhoudt dat wat voor de één moeilijk is, voor een ander juist eenvoudig kan zijn. Dit benadruidt de subjectiviteit van het begrip en de noodzaak om individueel te werken aan de behoeften van leerlingen. Daarnaast wordt in bron [2] verwezen naar het feit dat bepaalde taken als bewerkelijk kunnen worden ervaren, wat duidelijk maakt dat het omgaan met moeilijke leerlingen niet alleen een kwestie is van gedrag, maar ook van inspanning en nauwkeurigheid.
De Bouwsteen en het Fundament is een school die zich richt op leerlingen met autismespectrumstoornissen. De school biedt een passend onderwijs aan, waarbij naast de standaard didactische lesstof ook aandacht is voor sociale, emotionele en werkhoudingsvaardigheden. De school wil de leerlingen vanuit structuur en overzicht leiden naar een goede doorstroom naar het regulier onderwijs. Dit gebeurt door een passend onderwijsprogramma aan te bieden, dat gericht is op het opbouwen van een stevig fundament voor vervolgonderwijs.
De school werkt op basis van vijf kernwaarden: onvoorwaardelijkheid, leiderschap, gelijkwaardigheid, geborgenheid en aanvoelen. Deze kernwaarden vormen de basis van de omgeving die de leerlingen krijgen. De school wil hiermee een veilige, stabiele en ondersteunende omgeving bieden waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen.
De Bouwsteen en het Fundament is gevestigd in Hengelo en is onderdeel van Stichting Attendiz, een scholengemeenschap voor (voortgezet) speciaal onderwijs in Twente. De school maakt deel uit van een groter netwerk van scholen in de regio, wat kan bijdragen aan het delen van kennis en ervaringen.
De school biedt gespecialiseerde ondersteuning aan bij opgroeien en opvoeden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat leerlingen die een veilige en stabiele omgeving nodig hebben, geholpen worden met het vinden van een pleegouder of een geschikte omgeving. Dit is belangrijk, omdat leerlingen met autismespectrumstoornissen vaak last hebben van sociale uitdagingen en moeilijkheden met het omgaan met anderen.
In bron [5] wordt uitgelegd dat er in de regio Twente veel collega’s zijn die bijdragen aan een sterke toekomst voor kinderen, jongeren en gezinnen. Dit benadruidt het belang van samenwerking tussen scholen, ouders en andere betrokkenen bij het ondersteunend onderwijs.
Een passend onderwijs is cruciaal voor leerlingen die moeilijk opvoedbaar zijn. In bron [3] wordt duidelijk gemaakt dat het Panta Rhei College, een andere school in de regio, een passend onderwijsprogramma aanbiedt dat zich richt op sociale, emotionele en werkhoudingsvaardigheden. Dit soort onderwijs helpt leerlingen om zich te ontwikkelen op het gebied van communicatie, zelfstandigheid en sociale vaardigheden.
In bron [2] wordt ook opgemerkt dat kritische taken vereisen een hoge mate van nauwkeurigheid en precisie. Dit geldt ook voor het omgaan met moeilijk opvoedbare leerlingen, waarbij het belangrijk is om goed geïnformeerd te zijn over de specifieke behoeften van elke leerling. Dit vereist dat leerkrachten en ondersteuners goed op de hoogte zijn van de situatie van de leerling en dat er een passend onderwijsplan wordt opgesteld.
De rol van ouders en leerkrachten is cruciaal bij het omgaan met moeilijk opvoedbare leerlingen. In bron [2] wordt opgemerkt dat het omgaan met moeilijke situaties vaak veel inspanning kost. Dit geldt ook voor ouders en leerkrachten die met zo’n leerling werken. Het is belangrijk dat er een sterke samenwerking is tussen ouders en school om de leerling te ondersteunen.
In bron [7] wordt ook opgemerkt dat het begrip "moeilijk" in de betekenis van "aanleiding gevend tot moeite" voorkomt. Dit benadruidt de moeite die nodig is om met zo’n leerling om te gaan. Ouders en leerkrachten moeten daarom goed voorzien in de nodige ondersteuning en informatie om met deze situaties om te gaan.
Een school voor moeilijk opvoedbare leerlingen, zoals De Bouwsteen en het Fundament in Hengelo, speelt een belangrijke rol in het opbouwen van een sterke toekomst voor deze leerlingen. Deze scholen bieden een passend onderwijs aan, waarbij aandacht is voor sociale, emotionele en werkhoudingsvaardigheden. De samenwerking tussen ouders, leerkrachten en scholen is essentieel om deze leerlingen te ondersteunen en te laten groeien. Het is belangrijk dat er een passend onderwijsplan wordt opgesteld en dat er goed overleg plaatsvindt tussen de betrokkenen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet