De Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedings-situatie: Een hulpmiddel voor gezinsondersteuning bij scheiding
juli 8, 2025
Opvoeding is een complexe en veelzijdige taak, waarbij veel ouders en verzorgers vaak te maken krijgen met bepaalde misvattingen. Deze misvattingen kunnen leiden tot verkeerde opvoedingsstrategieën en kunnen de ontwikkeling van kinderen negatief beïnvloeden. Uit de beschikbare bronnen blijkt dat er tal van veelvoorkomende misvattingen zijn over opvoeding, die het belangrijk is om te bespreken en te doorgronden. In dit artikel worden de meest voorkomende misvattingen geanalyseerd, met aandacht voor de kern van opvoeding, de invloed van ouders, en de juiste benadering van gedrag en relaties tussen ouder en kind.
Een veel voorkomende misvatting is dat opvoeding het corrigeren van gedrag is. Dit is echter geen volledig beeld. Uit bron [1] blijkt dat kinderen vooral leren van wat ze voorleven, en dat het corrigeren van gedrag niet altijd helpt als je niet begrijpt wat er aan het gedrag ligt. Kinderen die het goed willen doen, maar het niet kunnen, leren hierdoor niet automatisch beter. In plaats daarvan kan het corrigeren van gedrag negatieve gevolgen hebben. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding ook betrekking heeft op het leren van emoties, het opbouwen van vertrouwen, en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Het gaat dus niet alleen om het bepalen van regels, maar ook om het leren omgaan met emoties en het opbouwen van een sterke relatie tussen ouder en kind.
Een andere veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding altijd autoritair moet zijn. In bron [1] wordt benadruid dat het niet nodig is om altijd consequent te zijn, en dat een te strenge opvoeding niet altijd leidt tot beter gedrag. In plaats daarvan is het belangrijk om de relatie met het kind te versterken en te investeren in het begrijpen van het gedrag. Kinderen die goed opgevoed worden, leren vaak beter om te gaan met hun emoties en ontwikkelen een positief zelfbeeld. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet alleen over discipline gaat, maar ook over empathie, luisteren, en het leren omgaan met conflicten.
Een veelvoorkomende misvatting is dat ouders de enigen zijn die invloed kunnen uitoefenen op het gedrag van hun kind. Uit bron [2] blijkt echter dat de invloed van ouders op het gedrag van hun kinden groter is dan men denkt. Ouders kunnen bijdrragen aan het voorkomen van problemen zoals middelengebruik en gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding een gedeelde verantwoordelijkheid is, en dat ouders niet alleen verantwoordelijk zijn voor het opvoeden van hun kind. Scholen, opvoeders, en zelfs andere kinderen kunnen een rol spelen bij de ontwikkeling van een kind.
Een veel voorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het geven van beloningen en straffen. In bron [1] wordt benadruid dat dit niet de enige manier is om gedrag te beïnvloeden. In plaats daarvan is het belangrijk om te weten dat kinderen leren door te observeren en te imiteren. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat kinderen hun eigen gedrag en emoties moeten leren begrijpen, en dat dit niet altijd kan worden gecorrigeerd door middel van beloningen of straffen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding alleen draait om het controleren van het gedrag van het kind. In bron [3] wordt benadruid dat kinderen met een sterke wil vaak als moeilijk worden beschouwd, maar dat dit niet betekent dat ze ongehoorzaam zijn. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat kinderen met een sterke wil vaak geboren leiders zijn, en dat het niet altijd nodig is om hen te controleren. In plaats daarvan is het belangrijk om te leren omgaan met hun gedrag en hen te helpen hun kracht te ontwikkelen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het geven van instructies aan het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met emoties en het opbouwen van vertrouwen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet alleen draait om het leren van regels, maar ook om het leren omgaan met conflicten, het leren luisteren, en het leren omgaan met frustratie.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het krijgen van gelijk in de relatie met het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met fouten en het leren omgaan met frustratie. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het krijgen van gelijk, maar ook om het leren omgaan met conflicten en het leren omgaan met verschillen in mening.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd het goede te doen voor het kind. In bron [9] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met frustratie en het leren omgaan met fouten. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd het goede te doen, maar ook om het leren omgaan met onzekerheid en het leren omgaan met fouten.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat opvoeding niet altijd draait om het altijd hetzelfde te doen, maar ook om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedragsproblemen.
Een veelvoorkomende misvatting is dat opvoeding vooral draait om het altijd hetzelfde te doen voor het kind. In bron [4] wordt benadruid dat opvoeding ook draait om het leren omgaan met verschillende situaties en het leren omgaan met verschillende gedrags
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet