De Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedings-situatie: Een hulpmiddel voor gezinsondersteuning bij scheiding
juli 8, 2025
In de hedendaagse samenleving is opvoeding een cruciale factor in het vormgeven van de toekomst van kinderen. De visie van Micha de Winter, hoogleraar pedagogiek, legt uit dat opvoeding niet alleen gericht is op het vormen van gedrag, maar ook op het ontwikkelen van identiteit, waarden en het vermogen om met anderen in verbondenheid te staan. In dit artikel wordt gekeken naar de centrale rol van kinderen bij opvoeding, gebaseerd op de inzichten van De Winter en andere bronnen.
Micha de Winter benadrukt dat opvoeding niet alleen gericht is op het vormen van gedrag, maar ook op het ontwikkelen van identiteit, waarden en het vermogen om met anderen in verbondenheid te staan. Hij ziet het als belangrijk dat kinderen zich bewust zijn van hun eigen waarden en dat ze leren om te luisteren naar anderen. De Winter benadrukt ook dat kinderen niet alleen leren om te luisteren naar anderen, maar ook om zich te verplaatsen in hun situatie. Dit is een van de kernwaarden van opvoeding, namelijk medemenselijkheid.
De Winter benadrukt dat kinderen een centrale rol spelen in de opvoeding. Hij zegt dat kinderen niet alleen leren om te luisteren naar anderen, maar ook om zich te verplaatsen in hun situatie. Dit is een van de kernwaarden van opvoeding, namelijk medemenselijkheid. De Winter benadrukt ook dat kinderen niet alleen leren om te luisteren naar anderen, maar ook om zich te verplaatsen in hun situatie. Dit is een van de kernwaarden van opvoeding, namelijk medemenselijkheid.
In zijn boek "Medemenselijk opvoeden" benadrukt De Winter dat medemenselijkheid een kernwaarde is in opvoeding en onderwijs. Hij stelt dat empathie en sociale nieuwsgierigheid bij kinderen gestimuleerd moeten worden om polarisatie en ontmenselijking van anderen tegen te gaan. Een samenleving wordt rechtvaardiger en menselijker als burgers zich kunnen verplaatsen in anderen en hun beweegredenen. De Winter introduceert het concept Ubuntu, een Afrikaanse samenlevingsfilosofie die benadrukt dat mensen door onderlinge verbondenheid tot bloei komen. Hij ziet dit als een inspirerend voorbeeld voor opvoeding in een diverse en complexe samenleving.
De Winter benadrukt dat samenlevingspedagogiek de kern is van opvoeding. Hij zegt dat het niet genoeg is om alleen op te voeden in het gezin, maar dat ook andere krachten in de samenleving een rol spelen. Hij benadrukt dat opvoeding en onderwijs kinderen moeten laten zien dat ze samen een verschil kunnen maken. Dit proces begint in het gezin en breidt zich uit naar kinderopvang en scholen. Hij noemt voorbeelden zoals leerlingen die in een “Vreedzame School” leren om conflicten te bemiddelen.
De Winter benadrukt de rol van de maatschappelijke kinderopvang als een actieve lokale partner rondom het kind. Hij zegt dat kinderopvang als maatschappelijke voorziening ten behoeve ouders, kinderen en samenleving moet fungeren. Hij benadrukt ook dat de maatschappelijke kinderopvang een cruciale rol speelt in de Civil society. Hij zegt dat kwaliteitsinvesteringen in plaats van winstonttrekkingen belangrijk zijn.
De Winter benadrukt dat de relatie tussen ouders en school belangrijk is. Hij zegt dat ouderbetrokkenheid een belangrijke factor is, die mede de kwaliteit van het onderwijs en de schoolprestaties van kinderen kan bevorderen. Hij zegt dat de relatie tussen ouders en school niet alleen gericht is op het vormen van gedrag, maar ook op het ontwikkelen van identiteit, waarden en het vermogen om met anderen in verbondenheid te staan.
De Winter benadrukt dat de samenleving een belangrijke rol speelt in de opvoeding van kinderen. Hij zegt dat de samenleving niet alleen verantwoordelijk is voor de opvoeding van kinderen, maar ook voor het vormen van de omgeving waarin ze opgroeien. Hij benadrukt dat kinderen rijke sociale netwerken nodig hebben en dat de samenleving hierin een cruciale rol speelt.
De Winter benadrukt dat opvoeding niet alleen gericht is op het vormen van gedrag, maar ook op het ontwikkelen van identiteit, waarden en het vermogen om met anderen in verbondenheid te staan. Hij benadrukt dat medemenselijkheid een kernwaarde is in opvoeding en onderwijs. Hij zegt dat kinderen niet alleen leren om te luisteren naar anderen, maar ook om zich te verplaatsen in hun situatie. Hij benadrukt ook dat de samenleving een belangrijke rol speelt in de opvoeding van kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet