Muzikale opvoeding in de praktijk: een gids voor ouders en leerkrachten
juli 8, 2025
In de hedendaagse samenleving is het opvoeden van kinderen een complexe en cruciale taak. Volgens Micha de Winter, emeritus hoogleraar pedagogiek aan de Universiteit Utrecht, speelt opvoeding een sleutelrol bij het ontwikkelen van een rechtvaardige, solidaire en menselijke samenleving. In zijn boek Medemenselijk opvoeden benadrukt hij dat het niet alleen om het leren van gedrag gaat, maar ook om het cultiveren van empathie, hoop en sociale daadkracht. Dit artikel verkent de kernprincipes van medemenselijk opvoeden, de rol van ouders en onderwijs, en hoe deze samenwerking kan bijdragen aan een betere toekomst.
Micha de Winter stelt dat opvoeding niet alleen gericht moet zijn op individuele ontwikkeling, maar ook op het versterken van de samenleving. Hij benadrukt dat kinderen en jongeren leren moeten omgaan met verschillen, hun eigen identiteit te ontwikkelen en empathisch te handelen. In een tijd waarin polarisatie en ontmenselijking toenemen, is het belangrijk om te werken aan een opvoedingsstijl die medemenselijkheid cultiveert. Dit artikel beschrijft de kernprincipes van medemenselijk opvoeden, de rol van ouders en leerkrachten, en hoe dit kan bijdragen aan een menselijker en rechtvaardiger samenleving.
Volgens De Winter is medemenselijkheid een van de belangrijkste waarden in opvoeding en onderwijs. Het gaat erom dat kinderen en jongeren zich kunnen verplaatsen in anderen en hun beweegredenen begrijpen. Hij introduceert het concept van Ubuntu, een Afrikaanse samenlevingsfilosofie die benadrukt dat mensen door onderlinge verbondenheid tot bloei komen. Deze filosofie kan inspirerend zijn voor opvoeding in een diverse en complexe samenleving.
De Winter benadrukt dat het doel van opvoeding niet is om kinderen te laten ophouden met ongewenst gedrag, maar om hen te laten leren omgaan met verschillen en hun eigen identiteit te ontwikkelen. Dit kan bereikt worden door in de samenleving situaties en mogelijkheden te scheppen die jonge mensen aanmoedigen om humaan en democratisch te handelen.
De Winter stelt dat opvoeding niet alleen gericht moet zijn op individuele ontwikkeling, maar ook op het versterken van de samenleving. Hij benadrukt dat het opvoedingsproces niet alleen over het leren van gedrag gaat, maar ook over het ontwikkelen van een menselijke houding. In zijn boek Medemenselijk opvoeden benadrukt hij dat kinderen en jongeren leren moeten omgaan met verschillen, hun eigen identiteit te ontwikkelen en empathisch te handelen.
In een tijd waarin polarisatie en ontmenselijking toenemen, is het belangrijk om te werken aan een opvoedingsstijl die medemenselijkheid cultiveert. De Winter benadrukt dat het opvoedingsproces niet alleen over het leren van gedrag gaat, maar ook over het ontwikkelen van een menselijke houding.
De Winter benadrukt dat ouders en leerkrachten een cruciale rol spelen in het ontwikkelen van medemenselijkheid bij kinderen. Hij benadrukt dat het belangrijk is om de relatie tussen ouders en school te verbeteren, omdat dit kan bijdragen aan betere schoolprestaties. Bovendien benadrukt hij dat opvoeders de manier waarop strijd gevoerd wordt zelf kunnen sturen. Niet door problemen te problematiseren, maar door positief, ecologisch en in verbinding met elkaar de gelederen te sluiten.
De Winter benadrukt dat opvoeding en onderwijs bijdragen aan inburgering. Niet op de manier zoals voor migranten, maar in de zin dat iedereen uitgedaagd moet worden om burger te worden. Om iemand te zijn die actief betrokken is, bereid is een actieve rol in de samenleving te spelen. Anders worden we uiteindelijk een dictatuur.
In zijn boek Medemenselijk opvoeden benadrukt De Winter het belang van hoop en sociale daadkracht. Hij stelt dat jonge mensen hoop nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen en actief te kunnen meewerken aan oplossingen voor de problemen in de samenleving. Hij benadrukt dat het niet genoeg is om alleen op gedrag te focussen, maar ook op het ontwikkelen van een menselijke houding.
De Winter benadrukt dat het belangrijk is om jonge mensen te laten leren omgaan met verschillen en hun eigen identiteit te ontwikkelen. Dit kan bereikt worden door in de samenleving situaties en mogelijkheden te scheppen die jonge mensen aanmoedigen om humaan en democratisch te handelen.
De Winter benadrukt dat sociale ongelijkheid een grote uitdaging vormt voor de samenleving. Hij benadrukt dat opvoeding en onderwijs kinderen moeten laten zien dat ze samen een verschil kunnen maken. Dit proces begint in het gezin en breidt zich uit naar kinderopvang en scholen. Hij noemt voorbeelden zoals leerlingen die in een “Vreedzame School” leren om conflicten te bemiddelen.
De Winter benadrukt dat het belangrijk is om jonge mensen te laten leren omgaan met verschillen en hun eigen identiteit te ontwikkelen. Dit kan bereikt worden door in de samenleving situaties en mogelijkheden te scheppen die jonge mensen aanmoedigen om humaan en democratisch te handelen.
De Winter benadrukt dat het belangrijk is om een toekomst te bouwen waarin kinderen en jongeren zich kunnen verplaatsen in anderen en hun beweegredenen begrijpen. Hij benadrukt dat het opvoedingsproces niet alleen over het leren van gedrag gaat, maar ook over het ontwikkelen van een menselijke houding.
De Winter benadrukt dat het belangrijk is om jonge mensen te laten leren omgaan met verschillen en hun eigen identiteit te ontwikkelen. Dit kan bereikt worden door in de samenleving situaties en mogelijkheden te scheppen die jonge mensen aanmoedigen om humaan en democratisch te handelen.
In zijn boek Medemenselijk opvoeden benadrukt Micha de Winter het belang van medemenselijkheid, hoop en sociale daadkracht in opvoeding en onderwijs. Hij benadrukt dat het opvoedingsproces niet alleen over het leren van gedrag gaat, maar ook over het ontwikkelen van een menselijke houding. De Winter benadrukt dat het belangrijk is om jonge mensen te laten leren omgaan met verschillen en hun eigen identiteit te ontwikkelen. Dit kan berecht worden door in de samenleving situaties en mogelijkheden te scheppen die jonge mensen aanmoedigen om humaan en democratisch te handelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet